شناسهٔ خبر: 21880 - سرویس مسکن و شهرسازی

تخت‌شاهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد تاسیسات آب و فاضلاب در نواحی منفصل شهری سنندج

علیرضا تخت شاهی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان با یادآوری اینکه چندین روستای اطراف شهر سنندج در سفر استانی هیات دهم دولت به استان کردستان به عنوان نواحی منفصل شهری معرفی شده‌اند گفت: این نواحی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۵ هزار اشتراک آب دارند و برای تامین خدمات و تاسیسات آب و فاضلاب در این نواحی به اعتباری در حدود ۱۵۳۴ میلیارد ریال نیاز است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تخت‌شاهی درباره مشکلات و چالش‌هایی که ساکنان نواحی منفصل شهری در رابطه با تامین آب و شبکه فاضلاب دارند و همچنین مشکلاتی که برای شرکت آب و فاضلاب در خدمات‌رسانی به این مناطق وجود دارد گفت: نواحی منفصل شهر سنندج شامل چندین روستای قبلی است که به صورت غیرمجاز توسعه بی‌رویه یافته بودند و بر اساس مصوبه سفر استانی هیات دهم دولت در استان کردستان، به شهر سنندج الحاق شده‌اند. این منطقه با جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر و ۲۵ هزار اشتراک، هیچ زیرساخت مناسبی در ارتباط با شبکه آب و فاضلاب ندارد و این امر سبب مشکلات عدیده‌ای در ارایه خدمات شده است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان ننله، نایسر، حسن‌آباد، آساوله، گریزه و کمربندی بهشت محمدی را جزو نواحی منفصل شهری برشمرد و سکونتگاه‌های غیررسمی را نیز به این آمار افزود.

این مقام مسئول شرکت آب و فاضلاب استان کردستان با مقایسه وضعیت نواحی منفصل شهر سنندج قبل از تحت پوشش قرار گرفتن شرکت آب و فاضلاب شهری افزود: در سال ۱۳۹۰ ننله، ۱۲۸۶ تعداد اشتراک مجاز آب و ۵۰۰ اشتراک غیرمجاز، نایسر ۸۱۸۹ اشتراک مجاز آب و ۶۷۰۰ اشتراک غیرمجاز فاضلاب، حسن‌آباد ۳۴۵۰ اشتراک مجاز آب و ۹۰۰ اشتراک غیرمجاز، آساوله ۶۰ اشتراک غیرمجاز آب و ۱۵۰۰ اشتراک غیرمجاز داشتند که وضعیت موجود هم اکنون برای اشتراکات مجاز به ترتیب در ننله، نایسر، حسن‌آباد و آساوله به ۲۳۸۲، ۹۴۹۰، ۴۱۴۷ و ۱۱۱۴ رسیده است.

تخت‌شاهی با تاکید بر این که وضعیت موجود حاصل اقدام‌هایی است که بعد از تعیین نواحی منفصل شهر سنندج برعهده شرکت آب و فاضلاب نهاده شده، انجام مطالعات شبکه توزیع و خطوط انتقال آب و شبکه جمع‌آوری فاضلاب و خطوط انتقال، اصلاح شبکه توزیع آب و شبکه جمع‌آوری فاضلاب از محل اعتبارات منابع داخلی و در نهایت تامین آب این مناطق را از جمله فعالیت‌هایی برشمرد که به بهبود وضعیت آب‌رسانی در نواحی منفصل شهری ختم شده است.

وی تاکید کرد: گریزه یکی از نواحی منفصل شهری است که قبل از سال ۹۰ سیستم خدمات آب‌رسانی نداشت اما در حال حاضر با فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب استان کردستان و با مطالعاتی که انجام شد، دارای ۱۱۰۰ اشتراک مجاز آب است و تعداد اشتراک غیرمجاز آن نیز ۵۰ عدد گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان حجم آب مصرفی نواحی منفصل شهری را در مجموع برای سال ۹۴، دو میلیون و ۶۸۴ هزار و ۳۰۵ مترمکعب عنوان کرد و از اصلاح شبکه توزیع آب به میزان ۱۷.۸۶ درصد و اصلاح شبکه جمع آوری فاضلاب به مقدار ۲۲.۷ درصد خبر داد.

تخت شاهی همچنین درباره اعتبارات و حجم کاری مورد نیاز برای نواحی منفصل شهر سنندج به ارایه آمار و ارقام پرداخت و با تفکیک هزینه ایجاد تاسیسات فاضلاب و آب نواحی منفصل شهرهای استان گفت: بر اساس برآوردی که انجام داده‌ایم به اعتباری در حدود ۱۵۳۴ میلیارد ریال نیاز داریم تا تاسیسات آب و فاضلاب نواحی منفصل شهری را در ننله، نایسر، حسن‌آباد، آساوله، گریزه، کمربندی بهشت محمدی (که جمعیت ساکن در مناطق نظامی و صنعتی این نواحی هنوز برآورد نشده است) و سکونتگاه‌های غیررسمی ایجاد کنیم یا وضعیت را در این مناطق بهبود ببخشیم.

وی مبلغ کل هزینه ایجاد تاسیسات آب نواحی منفصل شهرهای استان کردستان را حدود ۶۵۲ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: هزینه ایجاد تاسیسات فاضلاب نواحی منفصل شهرهای استان کردستان نیز در مجموع در حدود ۸۸۲ میلیارد ریال برآورد شده تا بتوانیم خدمات مناسبی را در زمینه آب و فاضلاب به این مناطق ارایه کنیم.

تخت‌شاهی یادآور شد: برای ایجاد تاسیسات آب و همچنین فاضلاب نواحی منفصل شهرهای استان کردستان به اعتبار ۱۵۳۴ میلیارد ریالی نیاز داریم.

رییس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان کردستان طول شبکه و خط انتقال آب و هزینه آن را به ترتیب ۱۸۵.۴ کیلومتر و ۴۶۳.۵ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: طول شبکه و خط انتقال فاضلاب و هزینه آن نیز به ترتیب ۱۸۵.۴ کیلومتر و ۴۸۲.۰۴ میلیارد ریال برآورد شده که نشان دهنده حجم وسیع کار در نواحی منفصل شهرهای استان کردستان و هزینه‌هایی است که هرچه سریعتر باید در این زمینه کمک‌رسانی صورت بگیرد.

این مقام مسئول شرکت آب و فاضلاب در پایان گفت: در حال حاضر از تصفیه خانه فاضلاب سنندج برای نواحی منفصل شهرهای اطراف آن استفاده می‌شود که باید ظرفیت تصفیه‌خانه برای ارایه خدمات مناسب‌تر افزایش یابد. /