به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران , به دستور عبدالرضا گلپایگانی معاون وزیر و در راستای برنامههای شرکت بازآفرینی شهری ایران برای ساماندهی محلات آسیبدیده جنگ تحمیلی سوم و پیگیری روند بازسازی در مناطق بحرانی، محمد جمور عضو هیأتمدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران به همراه مدیر کل دفتر طراحی شرکت , مسئولان بنیاد مسکن شهرستان بهارستان، شهردار شهر گلستان و نمایندگان اداره بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران از محله قلعهمیر در شهر گلستان بازدید کرد.
در این بازدید میدانی، آخرین وضعیت خسارات وارد شده به واحدهای مسکونی، تجاری و فضاهای شهری در نقاط آسیبدیده بررسی شد. گزارشها نشان میداد بخشی از این واحدها در اثر آسیبهای وارده نیازمند تخریب و بازسازی کامل هستند. بر همین اساس، تأکید شد که رسیدگی فوری به وضعیت خانوادههای آسیبدیده و تعیین تکلیف نحوه جبران خسارات باید در اولویت دستگاههای مسئول قرار گیرد.
پس از بازدید میدانی، جلسهای در محل شهرداری گلستان برگزار شد که در آن روند ارزیابی خسارات، وضعیت ساکنان آسیبدیده و هماهنگی دستگاهها برای نحوه جبران و پرداخت خسارات مورد بررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان در این نشست با اشاره به اهمیت تسریع اقدامات، بر ارتقای هماهنگی بین دستگاههای اجرایی تأکید کردند.
یکی از محورهای اصلی بررسیشده در این جلسه، بهرهگیری از ظرفیت بازآفرینی شهری برای ارتقای سرانههای خدماتی محله قلعهمیر بود. طبق ارزیابی کارشناسان، تعدادی از املاک آسیبدیده که باید تخریب شوند، قابلیت تبدیل شدن به فضاهای خدمات عمومی را دارند. کمبود سرانههای خدماتی در این محله، مانند فضاهای آموزشی، فرهنگی و خدماتی، این فرصت را به یک اقدام کلیدی در بهبود کیفیت زندگی ساکنان تبدیل میکند.
در همین راستا، مقرر شد در صورت موافقت مالکان و با رعایت ضوابط طرح تفصیلی، برخی از این املاک در جهت ایجاد کاربریهای خدماتی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تأکید شد که از ظرفیتهای قانونی وزارت راه و شهرسازی برای تأمین زمین یا ملک معوض جهت حفظ حقوق مالکان و تسهیل روند اجرای طرحهای خدماتی استفاده خواهد شد.
بررسیهای میدانی نشان داد در دو نقطه اصلی آسیبدیده در محله قلعهمیر، امکان تأمین فضاهای خدمات عمومی وجود دارد و هماهنگیهای لازم برای پیشبرد این تصمیمات انجام شد.
