به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، فرهاد پرورش درباره آخرین جزئیات روند جذب فاینانس در قرارداد خرید ایرباس و هواپیماهای ATR اظهار کرد: فعلاً مذاکرات ایرانایر با کمپانی ایرباس و کمپانی ATR که 50 درصد سهام آن در اختیار ایرباس است، ادامه دارد.
رایزنی ایرباس با دو مؤسسه مالی آلمانی و فرانسوی برای تأمین مالی ایرباسها و ATRها
وی ادامه داد: یکی از موارد خیلی مهمی که در پیشقرارداد ایرباسها و ATRها مطرح شده، موضوع فاینانس است که دو طرف در اینباره رایزنیهایی داشتند.
مدیرعامل ایرانایر گفت: یکی از وظایف کمپانی سازنده تأمین منابع مالی هواپیماها است، ضمن اینکه ایرانایر هم در حال رایزنی است که اگر فاینانسری با نرخ بهتر و شرایط مناسبتر و تعداد هواپیماهای بیشتر و دوره بازپرداخت طولانیتر پیدا کرد، آن را جذب کند.
پرورش بیان کرد: کمپانی ایرباس تلاش کرده است برخی بانکها و همچنین سیستمهای تأمین مالی در اروپا را برای این پروژه هماهنگ کند و طبق اطلاعات واصل شده، در کشورهای آلمان و نیز فرانسه، کمپانیهایی را از طرف خود فعال کردهاند؛ البته این هنوز به عقد قرارداد منتج نشده است، اما این چند بانک آلمانی و فرانسوی از سوی کمپانی سازنده در حال هماهنگی است تا فاینانس هواپیماها را برعهده بگیرند.
تفاهم اولیه هما با کمپانی تأمین مالی خارجی در فاینانس ایرباسها و ATRها
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: ما نیز (ایرانایر) با همکاری وزارت راه و شهرسازی و قائممقام وزیر راه در امور بینالملل و تأمین مالی پروژهها (فخریه کاشان)، با چندین کمپانی خارجی برای فاینانس هواپیماها صحبت کردهایم که البته با یکی از کمپانیهای تأمین مالی، مذاکرات با روند مطلوبی در حال پیشرفت است.
وی توضیح داد: با یک شرکت فاینانسر خارجی تفاهم اولیه انجام شده و تقریباً به نتیجه رسیدهایم که اگر قطعی شود، منابع این فاینانس در هر دو پروژه ایرباس و هواپیماهای ATR استفاده میشود.
اولویت هما جذب فاینانس با بازپرداخت بیش از 10 سال است
مدیرعامل ایرانایر افزود: طبق این قرارداد، 15 درصد رقم قرارداد از سوی ایرانایر پرداخت میشود و 85 درصد در قالب فاینانس خواهد بود؛ رایزنیها برای جذب فاینانس در سهم 85 درصدی، هم از سوی کمپانی ایرباس و هم از سوی ایرانایر انجام شود و طبیعی است، هر کدام مناسبتر باشد، برای جذب آن اقدام میکنیم.
پرورش بیان کرد: این فاینانس میتواند 10 تا 18 ساله و یا بیشتر باشد و به هر حال نرخ و سود آن متفاوت است که این شرایط اقتصادی ما را متفاوت میکند، هماکنون در این باره در حال بررسی هستیم، برخی فاینانسرها دوره 18 ساله نمیدهند از سوی دیگر ما هم در بازپرداختهای 10 ساله ممکن است با مشکلاتی مواجه باشیم و مایل هستیم دوره بازپرداخت بیش از 10 سال باشد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 50 درصد سهام کمپانی سازنده هواپیما ATR متعلق به ایرباس است، اضافه کرد: پروژه جذب فاینانس که هماکنون دنبال میکنیم، برای هر دو مدل هواپیما (ایرباسها و ATRها) است و چون تعداد هواپیماها زیاد است، برخی از فاینانسرها امکان فاینانس تعداد اندکی از این هواپیماها را دارند که تلاش میکنیم فاینانسری جذب شود که منابع مالی بیشتری در اختیار داشته باشد و تعداد هواپیماهای بیشتری را فاینانس کند تا کار ما آسانتر شود و تقسیط این فاینانسها مناسبتر شود.
جذب فاینانس قرارداد ایرباسها و ATRها تا 2 ماه آینده نهایی میشود
وی اظهار داشت: امیدواریم تا 2 ماه آینده موضوع جذب فاینانس برای پروژههای ایرباس و ATRها به نتیجه بینجامد، همچنین چون آنچه با ایرباس مذاکره کردهایم در قالب پیشقرارداد است، مذاکرات نهایی شدن قرارداد هم در حال انجام است و به موازات موضوع فاینانس هم پیگیری میشود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: اخذ مجوز از اوفَک باید از سوی کمپانی ایرباس پیگیری شود که طبق اطلاعات ما روند اخذ این مجوز هم در حال انجام است.
تحویل 8 فروند هواپیما در سال میلادی جاری و 14 فروند در سال 2017
پرورش بیان کرد: امیدواریم طبق جدولی که برای تحویل هواپیماهای ایرباس و ATR توافق کردیم بتوانیم هواپیماها را تحویل بگیریم، طبق جدول توافق شده 8 فروند از دو مدل هواپیما تا پایان سال جاری میلادی تحویل ایرانایر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این 8 فروند شامل 5 فروند ایرباس و 3 فروند ATR است.
پرورش بیان کرد یادآور شد: البته در سال میلادی آینده تحویل هواپیماها افزایش مییابد که شامل 14 فروند ایرباس و ATR خواهد بود.