شناسهٔ خبر: 21913 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نامه حناچی به استاندار لرستان تشریح شد؛

تصمیمات جدید شورای‌عالی شهرسازی و معماری/ جزئیات در خصوص لغو مجوز ساخت‌و‌سازهای باغات ۲۵۰ هکتاری بروجرد

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به استاندار استان لرستان، طرح جامع بروجرد را با تاکید بر لغو مجوز ساخت و سازهای باغات ۲۵۰ هکتاری بروجرد ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان مصوبه شورای‌عالی را پیرامون طرح جامع شهر بروجرد ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار استان لرستان ضمن اشاره به جلسه شورای عالی در تاریخ ۹۵.۲.۶ آمده است: پیرو تکلیف مصوبه مورخ ۹۴.۱۲.۱۷ شورای عالی در خصوص باغات موسوم به ۲۵۰ هکتاری بروجرد و بازدید اعضای منتخب کمیته فنی شامل نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و دبیرخانه شورای عالی مورخ ۹۵.۱.۱۸ از باغات مذکور به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد؛

۱- کلیه ساخت و سازهایی که بدون مجوز از کمیسیون ماده ۵ ایجاد شده‌اند، مشتمل بر جایگاه سوخت- دانشگاه علمی کاربردی شهرداری- ورزشگاه کارگران و ساخت و سازهای مربوط به نیروی انتظامی در جنوب شرقی کوی پزشکان، صریحا مغایر قانون است و برخورد جدی و شکایت از متخلفان به مراجع قضایی برای ساخت و سازهای انجام شده و دستور توقف برای موارد در حال احداث خصوصا در مورد ساخت و سازهای واقع در جنوب شرقی کوی پزشکان مورد تاکید است. موضوع توسط اداره جهاد کشاورزی و اداره راه و شهرسازی استان، پیگیری و گزارش فعالیت‌های انجام شده به دبیرخانه شورا ارسال شود.

۲- در خصوص اراضی اختصاص یافته به مصلی با عنایت به فعالیت‌های اجرایی صورت گرفته و با توجه به غیر زراعی بودن اراضی با تثبیت اراضی در حد ساخت و ساز انجام گرفته، موافقت و مقرر شد مابقی اراضی به عنوان پارک و فضای سبز تثبیت شود.

۳- در خصوص زمین اختصاص یافته به پروژه حامیان کیش، ضمن تاکید بر تخلف آشکار مراجع استانی و ضرورت پیگیری و برخورد مراجع ذیربط در صدور پروانه مذکور مقرر شد:

۱.۳- پروژه با توجه به مغایرت صریح با مصوبه شورای عالی و حتی مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان متوقف و طرح معماری مورد بازنگری قرار گرفته و به تایید دبیرخانه شورای عالی برسد. در این بازنگری، کل سطح اشغال بنا، محدود به ساخت و ساز ایجاد شده باشد و از توسعه طرح در عرصه‌های مجاور خصوصا باغ‌های مجاور خودداری شود.

۲.۳- کلیه عرصه‌های باز پروژه در بخش‌های جنوبی و شمالی بعنوان پارک و فضای سبز عمومی در اختیار شهر و شهروندان قرار گیرد. هرگونه صدور پروانه جدید برای این پروژه منوط به تحقق این بند است.

۴- در مورد اراضی مدنظر جهت احداث هتل ۵ ستاره، ضمن مخالفت با مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان در این خصوص، پیشنهاد می‌شود مکانیابی هتل مذکور در سایر اراضی (متعلق به مالک مذکور از جمله زمین واقع در تپه گردشگری چغاچور) و در غیر اینصورت در تلفیق و ترکیب با پروژه حامیان کیش بدون افزایش محدوده پروژه حامیان کیش (مطابق موارد مندرج در بند سه فوق) ارائه شود.

۵- مقرر می‌شود جهت صیانت از باغات و استفاده از آنها به عنوان یکی از نقاط هویت بخش شهر بروجرد طرح ویژه یکپارچه سامان‌ دهی باغات در مقیاس طراحی شهری توسط شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵ استان جهت تایید به کمیته تخصصی طراحی شهری شورای عالی ارایه گردد.

۶- مصوبه کمیسیون ماده ۵ مورخ ۸۱.۴.۸ در خصوص تغییر کاربری فضای سبز به مسکونی به مساحت ۱۳ هزار و ۸۰۰ مترمربع و تغییر کاربری از مسکونی به فضای سبز به مساحت ۲۲ هزار و ۳۶۰ مترمربع مورد تایید می‌باشد.

۷- مصوبه کمیسیون ماده ۵ مورخ ۸۴.۴.۲۱ در خصوص تغییر کاربری از مسکونی به فضای سبز به مساحت ۱۴هزار و ۷۶۴ متر مربع و تغییر کاربری از فضای سبز به مسکونی به مساحت ۶ هزار و ۵۸۰ مترمربع و جابجایی خیابان ۱۲ متری مورد تایید می‌باشد.

۸- مصوبه کمیسیون ماده ۵ مورخ ۸۱.۳.۴ جهت احداث پارک بانوان به مساحت ۱۶.۵ هکتار مورد تایید می‌باشد. /