شناسهٔ خبر: 21954 - سرویس مسکن و شهرسازی

حناچی در آیین گشایش نمایشگاه نشان‌های برگزیده مشهد ۲۰۱۷ خبر داد:

معرفی برنده مسابقه طراحی مشهد ۲۰۱۷ جمعه در مشهد/ حرم رضوی ثبت جهانی می‌شود/ تصویب سند تعیین وظایف دستگاه‌های برگزارکننده مشهد ۲۰۱۷ در هیئت دولت

نمایشگاه مشهد 2017 معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از بررسی سند تعیین وظایف دستگاه‌های برگزارکننده رویداد مشهد ۲۰۱۷ در کمیسیون فرهنگی هیئت دولت و تصویب آن در صحن هیئت وزیران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی در آیین گشایش نمایشگاه طرح‌های پذیرفته شده مسابقه طراحی لوگو (نشانه) پایتخت فرهنگی جهان اسلام که عصر دیروز (دوشنبه ۲۰ اردیبهشت) در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت: برگزاری فراخوان این مسابقه سبب شد تا جامعه هنرمندان قدر این فرصت را مغتنم شمرده و عده زیادی از طراحان هنرمند در این مسابقه شرکت کنند.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: آیسسکو شهر مشهد و دو شهر دیگر کشورهای اسلامی را به عنوان پایتخت‌های جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ تعیین کرده است. این برنامه، فرصتی است برای انجام برخی کارهایی که تا به حال کمتر به آنها توجه شده بود.

وی افزود: ماهیت این کار فرهنگی است ما به این بهانه چندین پروژه فرهنگی تولید کردیم که نخستین آن طراحی آرم و لوگوی برنامه مشهد ۲۰۱۷ بود. قرار است از این پس همه مراسم‌ها و همایش‌هایی که در حوزه معرفی پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار می‌شوند، تمام تولیدات فرهنگی و نیز سطح خیابان‌های مشهد در طول سال ۲۰۱۷ به این لوگو مزین شوند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی موظف به انجام کارهای زیرساختی مربوط به برنامه مشهد ۲۰۱۷ ‌شده است، اظهار کرد: سندی در کمیسیون فرهنگی دولت در خصوص تقسیم وظایف میان دستگاه‌های مجری برنامه مشهد ۲۰۱۷ در دست بررسی است که به زودی در صحن هیئت دولت تصویب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین کتاب حوزه تمدنی خراسان بزگ نیز به ۷ زبان تدوین شده که به زودی همراه با دی‌وی‌دی شامل کتاب الکترونیک (Ebook) منتشر می‌شود. این کتاب حوزه تمدنی خراسان بزرگ، مشهد و توس را دربرمی‌گیرد و تمام مکاتب و فرهنگ‌های حوزه خراسان بزرگ در آن جمع‌آوری شده است. کتاب خاص مشهد ۲۰۱۷ نیز متشر می‌شود که مدارک و مستندات آن آماده است.

حناچی خاطرنشان کرد: اگر سند مذکور در هیئت دولت به تصویب برسد یکی از اهداف آن ثبت جهانی حرم رضوی (ع) و ایجاد انضباط شهری اطراف حرم مطهر است.

وی تصریح کرد: اعلام جهانی مشهد ۲۰۱۷ فرصتی است برای برآیند همه بردارهای سطح استان خراسان رضوی و هم‌جهت شدن تلاش‌های ملی و استانی برای برگزاری این مراسم؛ ضمن اینکه ۵ شنبه همین هفته (۲۳ اردیبهشت) نیز همه استانداران در مشهد جمع می‌شوند تا درباره این رویداد مهم جهان اسلام به گفتگو بنشینند؛ همچنین جمعه ۲۴ اردیبهشت نمایشگاه لوگوهای برگزیده مسابقه طراحی نشان مشهد ۲۰۱۷ در مشهد گشایش می‌یابد و لوگوی برگزیده معرفی می‌شود.

اظهارات دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام (مشهد ۲۰۱۷)

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام حسن امینیان دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام (مشهد ۲۰۱۷) درباره این رویداد مهم جهان اسلام گفت: آیسسکو (سازمان علمی فرهنگی کشورهای اسلامی) یکی از زیرمجموعه‌های سازمان همکاری‌های اسلامی است که درباره مسائل علمی و فرهنگی همه کشورهای عضو این سازمان کمک‌رسانی می‌کند. مقر آیسسکو در مغرب (مراکش) بوده و از سال ۲۰۰۶ ابتدا مکه و از سال ۲۰۰۷ در هر سال سه شهر از سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا به عنوان پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام برگزیده می‌شوند که اصفهان در این سال به عنوان یکی از پایتخت‌ها انتخاب شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هدف از انتخاب شهرهای فرهنگی جهان اسلام به عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی، به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های تمدنی و فرهنگی کشورهای اسلامی به یکدیگر و سایر کشورهاست. مشهد نیز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ انتخاب شده که این رویداد بزرگ یک فرصت طلایی برای معرفی مشهد که مملو از آثار تاریخی، تمدنی، فرهنگی و مشاهیر اسلامی و از همه مهمتر حرم مطهر رضوی است به دیگر کشورهاست و ما باید از این فرصت مغتنم استفاده کنیم.

وی با اشاره به انتخاب مسقط (پایتخت عمان) در ۲۰۱۵ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، خاطرنشان کرد: در مراسم برگزاری این رویداد فرهنگی در مسقط دیدم که این شهر چیزی برای نمایش به مسلمانان ندارد. ولی این شهر و دیگر شهرهایی که پایتخت فرهنگی جهان اسلام شدند در مقایسه با مشهد و دیگر شهرهای فرهنگی ـ اسلامی ایران ویژگی‌های منحصر به فردی ندارند؛ مشهد ظرفیت‌های فرهنگی بالایی دارد و هدف از برگزاری مشهد ۲۰۱۷ معرفی این ظرفیت‌های مشهد است.

دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام (مشهد ۲۰۱۷) ادامه داد: گرامیداشت رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ دو شورا دارد؛ یکی شورای عالی سیاست‌گذاری در تهران و دیگری شورای استانی در مشهد به ریاست استاندار خراسان رضوی؛‌ همچنین دو دبیرخانه این رویداد در تهران و مشهد فعالند که یکی از اقدامات انجام شده طراحی لوگوی رویداد مشهد ۲۰۱۷ است که از سوی معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی انجام شد. /