شناسهٔ خبر: 21983 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیات نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری در اردیبهشت ۹۵ تشریح شد؛

دستور توقف ساخت و سازهای غیرمجاز بوکان/ کارخانه نساجی از حریم شهر خارج شود/ تهیه طرح بازآفرینی‌شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

جلسه شورای عالی شهرسازی نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با مصوبه تعیین تکلیف مشکلات شهرستان بوکان و با تاکید بر دستور توقف ساخت و سازهای غیرمجاز بوکان و خروج کارخانه نساجی و پناهگاه حیات‌وحش از حریم شهر و پاک‌سازی رودخانه تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ۲۰ اردیبهشت‌ماه، با دو دستور جلسه که یکی از آنها تعیین تکلیف شهرستان بوکان در استان آذربايجان‌غربي بود تشکیل جلسه داد. در این نشست که به ریاست پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برگزار شد کلیات طرح جامع شهر بوکان در حالی به تصویب رسید که بر توجه به قابلیت‌های طبیعی و تاریخی و موقعیت خاص این شهر در غرب کشور تاکید شد.

بر اساس این گزارش، پنج عنوان طرح‌های موضعی و موضوعی با هدف ارتقای کیفیت حیات‌شهری در حریم سیمینه‌رود با هدف ایجاد فضاهای عمومی شهر و گردشگری، خروج پناهگاه حیات وحش از حریم شهر، خروج کارخانه نساجی از محدوده شهر و پاکسازی رودخانه داخل شهر، دستور توقف ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر و امکان‌پذیر کردن استفاده از قلعه سردار به منظور بازدید گردشگران مصوب شد.

به گفته فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش شورای‌عالی‌شهرسازی و معماری ایران در آخرین جلسه خود موارد زیر را مصوب کرد؛

طرح‌های موضعی و موضوعی با هدف ارتقای کیفیت حیات شهری در حریم رودخانه سیمینه‌رود و به منظور ایجاد فضاهای عمومی شهری و گردشگری تهیه و اجرا شود. در همین زمینه، هسته تاریخی شهر نیز مورد توجه قرار گیرد و نقش آن در سازمان فضایی شهر بوکان، احیا و تقویت شود.

این مدیرکل از دیگر مواردی که در مصوبه شهر بوکان مورد تصویب قرار گرفت را شاملِ خروج پناهگاه حیات وحش دشت سوتا با هماهنگی دستگاه‌های مربوط که در آن یکی از نادرترین گونه‌های حیات وحش به نام میش‌مرغ تحت حفاظت می‌شود، توجه بیشتر به مسائل زیست‌محیطی و ضرورت خروج کارخانه نساجی از محدوده شهر و پاکسازی رودخانه داخل شهر دانست.

گفتنی است از دیگر بندهای مصوبه نشست شورای عالی شهرسازی و معماری برای تعیین تکلیف مشکلات بوکان توقف روند ساخت و سازهای غیرمجاز بود که در این زمینه عنوان شد با توجه به روند قابل توجه مهاجرپذیری شهر بوکان در سال‌های گذشته و ساخت و سازهای غیرمجاز وسیع، شهرداری بوکان موظف است تا با تدوین برنامه لازم، فعالیت‌های نظارتی و اجرایی برای کنترل ساخت و سازها و برخورد با تخلفات را در سطح محدوده و حریم شهر به عمل آورد و اداره راه و شهرسازی استان، گزارش‌های نظارتی نوبتی را در این زمینه‌ای به مراجع مسئول و دبیرخانه شورای‌عالی ارسال کند.

همچنین وزارت دفاع نیز امکان‌پذیری استفاده از قلعه سردار به منظور بازدید گردشگران را بررسی و نتیجه را به شورای‌عالی شهرسازی و معماری اعلام کند.

از دیگر تصمیمات شورای‌عالی شهرسازی و معماری در ۲۰ اردیبهشت ماه این بود که مقرر شد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران طرحی را با رویکرد بازآفرینی برای سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر بوکان تهیه و به شورا ارایه کند.

در پایان جلسه نیز دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اتفاق نظر مقامات استانی و محلی اظهار امیدواری کرد تا با کمک همه دستگاه‌ها و دست اندرکاران و مشارکت مردمی کیفیت فضای شهری و زندگی در بوکان ارتقا یابد. /