شناسهٔ خبر: 22006 - سرویس جاده‌ای

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای اعلام كرد:

افزایش اعتبارات پروژه‌های عمرانی راهداری/ سالانه ۹۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای خط کشی راه‌های کشور نیاز است

شهرام آدم نژاد ​چهارمین همایش ملی رنگ‌های ترافیكی، ایمنی و خط كش راهها با حضور معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، معاون شهردار تهران، رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و جمعی از دست اندركاران بخش خصوصی آغاز به كار كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی این سازمان طی سخنانی در مراسم آغاز این همایش اظهار کرد: یكی از شاخص‌های مهم و تعیین كننده در حوزه ایمنی راه‌ها، خط كشی است كه نشان دهنده میزان اهمیت هر كشور به موضوع ایمنی است و هر قدر خط‌كشی‌ها با كیفیت بهتری در سطوح مختلف راه‌ها استفاده شود نشان دهنده میزان توسعه یافتگی در بخش حمل و نقل جاده‌ای آن كشور است.

وی با اشاره به این سهم عمده‌ای از  سفرها در كشور در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد، افزود: بر اساس شاخص‌هایی كه كنفدراسیون‌های بین‌المللی و تشكل‌های ملی و بین‌المللی در زمینه حمل ونقل جاده‌ای ارایه كرده‌اند، جاده‌ها باید در دو زمینه جاده‌های خود معرف و جاده‌های بخشنده ارتقا یابند. جاده‌های خود معرف باید بتوانند حداقل‌های نیازهای خودشان را برای یك سفر ایمن در زمان مناسب با كیفیت مناسب ارایه كنند كه در این بخش هم مهمترین ابزاری كه می‌تواند خود معرفی جاده را نشان دهد، خط‌كشی است به این معنا  كه اگر بتوان خط‌كشی را به عنوان یكی از زیرساخت‌های علائم هشدار دهنده و آشكار ساخت و تفهیم كننده رانندگی در نظر بگیریم ، بخش مهمی از معرفی جاده انجام خواهد شد.

آدم نژاد افزود: در جاده‌های بخشنده هم این وظیفه تعریف شده است كه اگر تقصیری صورت گیرد،نتیجه‌اش فقط منجر به فوت راننده نباشد و بتواند به راننده كمك كند تا از  بروز سانحه جلوگیری كند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان با بیان این كه در كشور ما بیش از ٢٠٠ هزار كیلومتر راه وجود دارد از این میزان كه ۲۴۰۰ كیلومتر آزادراه، ۱۴ هزار كیلومتر بزرگراه، ۲۴ هزار كیلومتر راه اصلی، ۴۳ هزار كیلومتر راه فرعی  و ۱۲۰ هزار كیلومتر راه روستایی است، افزود: در صورتی كه مطابق آیین‌نامه رنگ وزارت راه و شهرسازی همه‌ این راه‌ها خط كشی بشوند، سالانه ۹۳۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است كه تا كنون در كشور این میزان اعتبار هزینه نشده و از سرمایه‌گذاری شركت‌های خصوصی استفاده شده است.

وی خاطرنشان كرد: در سال جاری بخش عمده‌ی از اعتبارات داخل سازمان برای كمك به این مجموعه به ویژه خط‌كشی اختصاص داده‌ایم، هم در رابطه با مطالبات و هم در رابطه با اقدامات سال جاری .

آدم‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به نیازهای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه خط‌كشی اشاره كرد و افزود: در استفاده از رنگ در خط كشی جاده‌ها، انتظاراست با توجه به مقاومت زمانی و كیفیت مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد. در زمینه مصالح و خط كشی مقاوم در رابطه با آلاینده‌ها در بخش عمده‌ای از مركز و جنوب كشور نیز نیازمند ارتقای بیشتری هستیم كه بتوان از مصالح و رنگ‌های خود شوینده استفاده كرد.

وی تصریح كرد: با توجه به این كه ۷۵ درصد صنعت خط كشی  رنگ‌های ترافیكی در داخل كشور تولید می‌شود، در اقتصاد كشور نقش موثری دارد و می‌تواند در اقتصاد مقاومتی به ارتقای سایر بخش‌های اقتصادی منجر شود.

معاون برنامه‌ریزی تاكید كرد: این سازمان حمایت خود را از هرگونه پژوهش در جهت ارتقای بهره‌وری ، بهبود و نظارت‌ و ارزیابی‌های مستمر در این بخش اعلام نموده و آماده همكاری با مراكز علمی، پژوهشی و دانشگاهی در كشور است.

بر اساس این گزارش در آیین شروع به كار این همایش معاون شهردار تهران و رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری ،  رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و دبیر این همایش در خصوص نقش و جایگاه خط كشی معابر درون و برون شهری و تاثیرات آن در كاهش سوانح و برقراری نظم و اصلاح رفتار رانندگی سخنانی را ایراد داشتند .

چهارمین همایش ملی رنگ‌های ترافیكی ، خط‌كشی و ایمنی راه‌ها با حضور مسئولین ، متخصصین ، محققین، تولیدكنندگان، پیمانكاران و دانشجویان در حوزه ایمنی ، حمل‌ونقل و خط‌كشی‌های ترافیكی  از ٢١ اردیبهشت به مدت دو روز با برگزاری كارگاه های مختلف آموزشی و نمایشگاه جانبی از محصولات و تجهیزات مرتبط  برگزار خواهد شد./