شناسهٔ خبر: 22010 - سرویس شرکت‌ها

دبیر اجرایی هفدهمین کنفرانس ژئوفیزیک ایران مطرح کرد:

بررسی مدل‌سازی عددی، هواشناسی فیزیکی، دریایی و کاربردی در هفدهمین کنفرانس ژئوفیزیک ایران/ ارتقای کیفیت پیش‌بینی وضع هوا با استفاده از رادار/ بررسی مدل‌های آلودکی هوا

فرح محمدی دبیر اجرایی هفدهمین کنفرانس ژئوفیزیک ایران با اشاره به آغاز این کنفرانس سه روزه گفت: مدل‌سازی عددی، هواشناسی فیزیکی و دینامیکی، هواشناسی دریایی، هواشناسی کاربردی و آلودگی هوا محورهای اصلی این کنفرانس به شمار می‌روند.

فرح محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برگزاری هفدهمین کنفرانس ژئوفیزیک ایران در محل سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: این کنفرانس با قدمتی بسیار طولانی و همچنین با دو محور علوم زمین و علوم هواشناسی و فضا از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و به مدت سه روز با همکاری سازمان هواشناسی کشور و انجمن فیزیک ادامه دارد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه این کنفرانس هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود گفت: بخش هواشناسی این کنفرانس در سازمان هواشناسی کشور و بخش علوم زمین در سازمان زمین‌شناسی برگزار می‌شود. از بین انبوه مقالات ارسال شده در بخش هواشناسی حدود ۶۵ مقاله پذیرفته شده که اساتید سازمان و پژوهشکده هواشناسی و همچنین مؤسسه ژئوفیزیک داوری آنها را به عهده داشتند. در این کنفرانس۴۴ مقاله به صورت شفاهی و مابقی به شکل پوستری پذیرفته شده است.

دبیر اجرایی هفدهمین کنفرانس ژئوفیزیک ایران، مدل‌سازی عددی، هواشناسی فیزیکی و دینامیکی، هواشناسی دریایی، هواشناسی کاربردی و آلودگی هوا را از محورهای اصلی این کنفرانس بیان کرد و افزود: در این کنفرانس در بخش علوم فضا دو کارگاه تدارک دیده شده که مدرسان آنها نیز از مرکز تحقیقات سازمان جهانی هواشناسی دعوت شده‌اند.

وی در ادامه استفاده از تصاویر رادار در پیش‌بینی کوتاه‌مدت با هدف ارتقای کیفیت پیش‌بینی را موضوع مهم و اصلی این دو کارگاه آموزشی اعلام کرد و گفت: با توجه به این امر که ایران مرکز آموزش منطقه‌ای سازمان جهانی هواشناسی به شمار می‌رود این دو کارگاه‌ در خصوص موضوع ذکر شده و همچنین در رابطه با مدل‌های آلودگی هوا (که در حال حاضر یکی از مسائل مهم موجود در کشور به شمار می‌رود) در کشور برگزار می‌شود.

محمدی مدت برگزاری این کنفرانس را سه روز اعلام کرد و افزود: نقش هواشناسی در تصمیمات و مدیریت کلان کشور (مدیریت منابع آب، بحران‌ها و جان و مال مردم) بسیار پررنگ به شمار می‌رود، به همین دلیل است که محورهای کنفرانس همواره در رابطه با بهبود عملکرد هواشناسی خواهد بود.

وی در پایان ارتقای مدل‌های سازمان هواشناسی  و در نتیجه بهبود عملکرد و ارائه پیش‌بینی‌ها با صحت بیشتر را از جمله نتایج برگزاری این کنفرانس‌ها اعلام کرد./