به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، جبارعلی ذاکری در دیدار با مهدی یونسی رستمی، با اشاره به ضرورت تقویت کریدورهای ریلی شمال کشور، ظرفیتهای لجستیکی و اقتصادی مازندران را یکی از مزیتهای راهبردی کشور در حوزه حملونقل دانست.
وی با اشاره به سیاستهای کلان برنامه هفتم توسعه، افزایش سهم حمل بار از طریق ریل را یکی از محورهای اساسی توسعه پایدار کشور برشمرد و انتقال بار بندر امیرآباد از طریق شبکه ریلی را اقدامی موثر در کاهش هزینههای حملونقل، افزایش ایمنی و تسریع در انتقال کالاهای اساسی به سراسر کشور توصیف کرد.
مدیرعامل راهآهن، بندر امیرآباد را یکی از مهمترین دروازههای اقتصادی شمال کشور دانست و بر لزوم پیوند هرچه بیشتر ظرفیتهای بندری با شبکه حملونقل ریلی تاکید کرد و گفت: تحقق سهم ۲۵ درصدی انتقال بار بنادر به ریل، نیازمند همافزایی همه دستگاههای اجرایی و حمایت استانها از توسعه زیرساختهای ریلی است.
ذاکری همچنین از آمادگی کامل راهآهن برای جابجایی کالاهای اساسی از بنادر به اقصی نقاط کشور خبر داد و این ظرفیت را پشتوانهای مطمئن برای تامین بهموقع نیازهای مردم و تنظیم شبکه توزیع کالا در کشور عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه توسعه حملونقل ریلی تنها یک پروژه عمرانی نیست بلکه یک ضرورت اقتصادی و زیستمحیطی برای آینده کشور به شمار میرود، نقش ریل را در کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک جادهای و ارتقای ایمنی حملونقل بسیار تعیینکننده دانست.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بر همکاری نزدیک راهآهن با مدیریت استان مازندران برای رفع مشکلات و چالشهای موجود در حوزه ریلی تاکید کرد و از آمادگی این مجموعه برای تقویت تعاملات با مردم مناطق پیرامونی خطوط ریلی خبر داد.
وی موضوع تبدیل تقاطعها، ارتقای ایمنی مسیرها و رفع برخی مسائل مرتبط با حسن همجواری در مناطق شهری و روستایی را از جمله اولویتهای مشترک راهآهن و مدیریت استان برشمرد و بر تسریع در اجرای این اقدامات تاکید کرد.
در این نشست، مهدی یونسی رستمی نیز با قدردانی از همکاریها و آمادگی مجموعه راهآهن در حل مسائل حملونقل استان، خدمات ارائه شده در حوزه جابهجایی مسافر و بار را قابل توجه دانست و خواستار افزایش تعداد رام قطار پنجستاره مسیر ساری ـ مشهد شد.
استاندار مازندران با اشاره به ظرفیت بالای تولیدی و صنعتی استان، تسهیل واگذاری بار صنایع و انبارهای جهاد به شبکه ریلی را اقدامی مهم در رونق اقتصادی و کاهش هزینههای حمل کالا عنوان کرد و دستور داد این موضوع در شورای برنامهریزی استان با جدیت پیگیری شود.
یونسی رستمی همچنین توسعه حملونقل ریلی را یکی از مطالبات مهم مردم و فعالان اقتصادی استان دانست و بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت ریل برای توسعه پایدار مازندران تاکید کرد.
