شناسهٔ خبر: 220363 - سرویس استان‌ها

رشد ۶۵ درصدی صادرات و ۱۰۰ درصدی ترانزیت از پایانه مرزی ماهیرود در فروردین‌ماه

IMG_20260508_193219_(600_x_400_pixel).jpg مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی از رشد چشمگیر صادرات و ترانزیت کالا از پایانه مرزی ماهیرود در فروردین‌ماه سال جاری خبر داد که صادرات با رشد ۶۵ درصدی و ترانزیت با رشد ۱۰۰ درصدی، نشان‌دهنده اهمیت روزافزون این گذرگاه مرزی در تسهیل تجارت خارجی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان جنوبی)، اسداله جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی، با اشاره به عملکرد پایانه مرزی ماهیرود در فروردین‌ماه سال جاری، بر نقش حیاتی این گذرگاه مرزی در رونق تجارت خارجی کشور تأکید کرد و گفت: در این مدت، شاهد رشد قابل توجهی در هر دو بخش صادرات و ترانزیت کالا از این پایانه بوده‌ایم.

رشد ۶۵ درصدی صادرات؛ سیمان، آهن‌آلات و کاشی در صدر اقلام صادراتی

وی افزود: در فروردین‌ماه سال جاری، ۷۹ هزار و ۷۳۲ تن کالا از طریق پایانه مرزی ماهیرود صادر شده که این میزان صادرات با انجام ۱۴۵۹سفر توسط ناوگان حمل‌ونقل صورت گرفته که نشان‌دهنده رشد ۶۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی را سیمان، آهن‌آلات، کاشی و سرامیک، تره‌بار تشکیل می‌دهند و مبدأ این محموله‌های صادراتی نیز عمدتاً استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، یزد، کرمان و شیراز بوده‌اند.

رشد ۱۰۰درصدی ترانزیت/ اهمیت صادرات و ترانزیت در توسعه اقتصادی

جلال زاده با اشاره به رشد بخش ترانزیت نیز در فروردین‌ماه تصریح کرد: ۱۲۳ هزار و ۹۲۴ تن کالا از طریق پایانه مرزی ماهیرود به صورت ترانزیت خارج شده است که این حجم از کالاهای ترانزیتی با ۴۸۴۶ سفر صورت گرفته که نشان‌دهنده رشد ۱۰۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته است. 

وی عمده کالاهای ترانزیتی عبوری را از این مرز را شامل؛ روغن، لوازم یدکی، شکر، سویا و داروهای گیاهی عنوان کرد و افزود: مرزهای ورودی این محموله‌های ترانزیتی نیز عمدتاً بندر عباس، آستارا و بازرگان هستند که نشان می‌دهد پایانه مرزی ماهیرود به عنوان یک شاهراه ترانزیتی مهم، در اتصال مبادی ورودی به بازارهای فرامرزی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

جلال زاده اضافه کرد: تعداد ۵ شرکت و ۴ نمایندگی حمل و نقل بین المللی کالا در استان مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۲ شعبه و شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی مسافر در این پایانه از جابجایی ۷۵ مسافر در قالب ۶۴ سفر به صورت حمل یکسره خبرداد و افزود: طی این مدت همچنین ۹۵۷ نفر مسافر وارد و ۴۹۱ نفر مسافر از مرز به صورت پیاده خارج شده اند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت صادرات و ترانزیت در توسعه اقتصادی کشور، اظهار داشت: رشد قابل توجه در آمارهای صادرات و ترانزیت از پایانه مرزی ماهیرود، نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای این گذرگاه مرزی و تلاش شبانه‌روزی فعالان اقتصادی و مسئولان ذیربط است. 

وی افزود: تسهیل فرآیندهای صادرات و ترانزیت، کاهش زمان حمل‌ونقل و افزایش ایمنی مسیرها، از اولویت‌های اصلی این اداره کل در راستای حمایت از تجارت خارجی کشور است.