شناسهٔ خبر: 22085 - سرویس جاده‌ای

میرشفیع در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

وجود ۷ هزار کیلومتر راه روستایی تحت تأثیر معادن/ تعریف ۳۸ پروژه مشارکتی با وزارت صنعت برای بهسازی و آسفالت راه‌ها/ وضعیت راه‌‌های ۵۰۰ روستای منطقه ویژه گردشگری

سید حسن میرشفیع سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وجود بیش از ۷ هزار کیلومتر راه روستایی تحت تأثیر معادن گفت: حدود ۳۸ پروژه مشارکتی با وزارت صنعت٬ معدن و تجارت در کل کشور برای بهسازی و آسفالت این راه‌ها تعریف شد.

سیدحسین میرشفیع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مطالعات جامع راه‌های روستایی موجود گفت: راه‌های روستایی براساس کاربرانی که دارند طبقه‌بندی و موارد استفاده آنها مشخص شد.

وی با اشاره به جلسات جداگانه معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با وزارت صنعت٬ معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: این جلسات با هدف اعلام نیازها و ضرورت‌ها انجام شد تا پیگیری امور براساس هماهنگی‌های بیشتر انجام شود.

سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: در جلسه هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص شد که حدود ۵۰۰ روستا جزء مناطق ویژه گردشگری هستند و بررسی راه‌ها نشان داد ۹۰ درصد راه‌های آن روستاها آسفالته هستند. جلسات هماهنگی ادامه پیدا می‌کند تا بتوانیم کاری کنیم که گردشگری روستایی توسعه داشته باشد.

وی افزود: ابتدای اردیبهشت‌ماه نیز جلسه‌ای با معاون وزیر صنعت٬ معدن و تجارت داشتیم و آنجا نیز بررسی کردیم تا ضمن آنکه اجرای پروژه‌های در دست اقدام ادامه می‌کند با توجه به ظرفیت‌های معدنی پروژه‌های مشترکی کلید بخورد و عملیاتی شود.

میرشفیع یادآور شد: احداث راه‌هایی که به صورت خاص برای جا‌به‌جایی مواد معدنی استفاده می‌شود برعهده معادن است اما در کاربردهای مشترک زمینه‌های همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت٬ معدن و تجارت وجود دارد.

وی بیش از ۷ هزار کیلومتر راه روستایی را تحت تأثیر معادن خواند و افزود: حدود ۳۸ پروژه مشارکتی با وزارت صنعت٬ معدن و تجارت در کل کشور برای بهسازی و آسفالت این راه‌ها تعریف شد. البته تعدادی پروژه‌ها به بهره‌برداری رسید و بقیه نیز در دست اجرا است. هماهنگی‌هایی بین دو وزاتخانه انجام شد تا امسال بتوانیم کار اجرای پروژه‌ها را سریعتر پیش ببریم.

سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: طبق قانون راه‌هایی که تحت تأثیر معادن هستند از محل حق بهره‌برداری که معادن به استانداری‌ها پرداخت می‌کنند باید مرمت٬ بهسازی و روکش آسفالت شوند٬ در واقع استانداری‌ها باید بخشی از اعتبارات دریافتی از محل حق بهره‌برداری معادن را به مرمت راه‌های تحت تأثیر معادن اختصاص دهند اما سال گذشته متأسفانه بخش کمی از این حق بهره‌برداری به این موضوع تخصیص پیدا کرد امیدواریم امسال این پرداخت‌ها و تخصیص اعتبارات طبق قانون انجام شود./