شناسهٔ خبر: 22116 - سرویس مسکن و شهرسازی

طالبیان در رونمایی از لوگو و کتاب مشهد ۲۰۱۷ خبر داد؛

تهیه پرونده ثبت جهانی حرم مطهر امام رضا و محور فرهنگی- تاریخی تیموری در خراسان بزرگ/ ساماندهی مسیر هجرت علی بن موسی الرضا در مشهد و بافت تاریخی در دستور کار

مشهد ۲۰۱۷ معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام تهیه پرونده ثبت جهانی حرم مطهر امام رضا (ع) و محور فرهنگی- تاریخی خراسان بزرگ برای مشهد ۲۰۱۷ از ساماندهی مسیر هجرت آن امام در مشهد و بافت تاریخی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عصر روز گذشته ۲۴ اردیبهشت ماه در مراسم رونمایی از لوگوی برتر و کتاب برگزیده مشهد ۲۰۱۷ که با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، جمعی از استانداران و مسئولان ملی و استانی در شهر مشهد برگزار شد ضمن اظهار خرسندی از رونمایی لوگوی برتر و کتاب برگزیده آثار طراحی نشان (لوگوی) مشهد ۲۰۱۷ در موزه خراسان بزرگ گفت: انتخاب مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام به واقع برازنده مشهد است برای اینکه خراسان بزرگ سال‌ها پایتخت و کانون جهان اسلام بوده است.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: اگر به سابقه فرهنگی و زیستی مشهد نگاهی داشته باشیم می‌بینیم که در بیش از ۸۰۰ هزار سال گذشته در خراسان بزرگ تمدن وجود داشت و شناخت فرهنگ و تمدن اسلامی بدون خراسان امکانپذیر نیست. به همین دلیل نیز خراسان از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید همه کمک کنیم تا این شهر باستانی شناسنانده شود و این مهم بویژه در مباحث دوران اسلامی اهمیت دارد.  

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی افزود: مفاخر بزرگی همچون فردوسی، خیام، مولانا، ابن سینا، عطار و هزاران دانشمند در این شهر (مشهد) پرورده شدند و آثار خود را به جهان عرضه کردند. به همین دلیل نیز اتفاقی که در ۲۰۱۷ در مشهد رخ می‌دهد باید با هماهنگی همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها باشد.

طالبیان در بیان برنامه های سازمان میراث فرهنگی در سال ۲۰۱۷ در شهر مشهد گفت: در برنامه داریم تا آثار فاخر خود را که مربوط به دوران اسلامی است در موزه بزرگ خراسان در معرض نمایش گردشگران خارجی و ایرانیان قرار دهیم. همچنین از دیگر برنامه‌هایی که در دست اقدام داریم این است تا از موزه‌های بزرگ دنیا بخواهیم تا اشیایی را برای این رویداد فرهنگی (پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷) در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهند.

وی افزود: در حال آماده کردن دو پرونده مهم جهانی هستیم که در نوبت ارسال برای ثبت در میراث معنوی سازمان یونسکو قرار دارد که برای حصول به نتیجه، به همکاری همه دستگاه‌های مسئول نیاز داریم. اولین پرونده‌ای که مقدمات ثبت جهانی آن در دست اقدام است کل مجموعه علی‌بن موسی الرضاست که می‌تواند نگین میراث جهانی و نگین موضوعات فرهنگی جهان قرار بگیرد. همچنین پرونده دیگری که در حال تهیه و ارسال آن هستیم ثبت محور فرهنگی- تاریخی تیموری در خراسان بزرگ است که از مسجد گوهرشاد به عنوان مادر این تجربه معماری تا کشورهای همسایه را در برمی گیرد که در حال هماهنگی برای آن هستیم.

طالبیان در پایان افزود: ساماندهی مسیر هجرت امام رضا، مقبره فردوسی و همچنین ساماندهی بافت تاریخی مشهد و پیرامون آن، از موضوعات مفصلی هستند که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای آنها برنامه مفصلی دارد.

گفتنی است در مراسم رونمایی از لوگوی برتر مشهد ۲۰۱۷ و کتاب برگزیده آثار در شهر مشهد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و رئیس شورای هماهنگی مشهد ۲۰۱۷، محمد مقدوری معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی، محمدرضا اخوان‌عبداللهیان مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی، فرزانه صادق مالواجرد مدیركل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش و جمعی از دست اندركاران استانی و ملی نیز حضور داشتند.

شایان ذکر است، آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) فعال شده است. مقر این سازمان که ۵۱ کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند شهر رباط در کشور مغرب است. این سازمان که با هدف هماهنگ‌سازی، گسترش تعامل و همکاری‌های کشورهای اسلامی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلامی، فعالیت می‌کند دو دفتر منطقه‌ای در شارجه و تهران دارد. همچنین مهمترین فعالیت‌های آیسسکو در چهار محو میراث، هویت اسلامی و الزامات جهانی شدن، تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار، گفت و گو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام است. /