شناسهٔ خبر: 221187 - سرویس ریلی

برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل «امداد و نجات ریلی» در ایستگاه راه‌آهن تهران

مانور رزمایش پدافند غیرعامل با عنوان «امداد و نجات ریلی ایستگاه راه‌آهن تهران» با هدف ارتقای سطح آمادگی نیروهای امدادی و افزایش هماهنگی میان دستگاه‌های عملیاتی در مواجهه با حوادث احتمالی ریلی، در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، رزمایش پدافند غیرعامل «امداد و نجات ریلی» با شبیه‌سازی وقوع یک حادثه در قطار مسافری و ایجاد شرایط اضطراری همراه با تعدد مصدومان در محیط ایستگاه اجرا شد و طی آن روند مدیریت حادثه، امدادرسانی و انتقال مصدومان مورد تمرین و ارزیابی قرار گرفت. در این مانور، نیروهای اورژانس مستقر در ایستگاه راه‌آهن تهران، آتش‌نشانی پردیس راه‌آهن تهران، اداره رفاه و سلامت و ایمنی و روابط عمومی راه آهن تهران، تیم‌های امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر منطقه ۱۶ تهران مشارکت داشتند.

 عملیات امداد و نجات با اعلام وضعیت اضطراری از سوی رئیس قطار مسافری آغاز شد. پس از دریافت گزارش اولیه، نیروهای امدادی مستقر در ایستگاه در حالت آماده‌باش قرار گرفته و واحد آتش‌نشانی پردیس راه‌آهن تهران برای ارزیابی و مدیریت صحنه حادثه در محل حاضر شد.

 در ادامه و با بررسی شرایط حادثه و نیاز به افزایش ظرفیت امدادی، با درخواست واحد آتش‌نشانی و از طریق سرپرست کمیسیون سوانح، تیم‌های امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر منطقه ۱۶ تهران به محل حادثه اعزام شدند. نیروهای عملیاتی پس از حضور در محل، با هماهنگی سایر دستگاه‌ها نسبت به ساماندهی مصدومان، انجام اقدامات اولیه امدادی و انتقال آنان اقدام کردند.

 در جریان اجرای این رزمایش، مصدومان فرضی از سالن مسافری ایستگاه به سکوها و سپس به محوطه بیرونی ایستگاه راه‌آهن تهران منتقل شدند و فرآیند امدادرسانی، تثبیت وضعیت مصدومان و آماده‌سازی برای انتقال به مراکز درمانی به صورت تمرینی انجام گرفت. همچنین نحوه مدیریت صحنه حادثه، تقسیم وظایف بین دستگاه‌های امدادی و سرعت واکنش نیروهای عملیاتی مورد ارزیابی قرار گرفت.