به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات عمومی و دولتی، کرامت نرگسنژاد، عضو هیئتمدیره و معاون برنامهریزی و مهندسی سازمان، در تشریح نقش فناوریهای نوین در پروژههای در دست اجرای سازمان، از بهکارگیری آخرین دستاوردهای مهندسی در حوزههای معماری، سازه و تأسیسات خبر داد.
وی با تأکید بر رویکرد سازمان در ارتقای کیفیت و سرعت اجرای پروژههای ملی، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته را گامی کلیدی در راستای بهینهسازی مصرف انرژی و افزایش ضریب ایمنی فضاهای درمانی کشور برشمرد.
پیشگامی در معماری درمانی؛ از تهران تا کهنوج
عضو هیئت مدیره سازمان با اشاره به تحولات حوزه معماری اظهار داشت: در راستای استانداردسازی فضاهای حساس درمانی، بهرهگیری از فرآیندهای معماری مدولار در فضاهای تمیز (Clean Rooms) و بخشهای جراحی بیمارستان کهنوج در دستور کار قرار گرفته است. همچنین در بیمارستان رازی تهران، تمامی بخشهای فضاهای درمانی بر اساس روشهای نوین ساخت طراحی و در حال پیادهسازی است.
ارتقای پایداری سازهای با تکنولوژی «والمش»
وی در خصوص نوآوریهای حوزه سازه افزود: با هدف سبکسازی و افزایش مقاومت لرزهای اجزای غیرسازهای، برای اولین بار تکنولوژی والمش (Wallmesh) در بیمارستان زابل مورد استفاده قرار گرفته است.
بهینهسازی مصرف انرژی در تأسیسات مکانیکی
معاون برنامهریزی و مهندسی سازمان در بخش دیگری، به اقدامات سازمان در حوزه تأسیسات اشاره کرد و گفت: در راستای کاهش مصرف سوخت و ارتقای راندمان حرارتی، از دیگهای چگالشی با بازدهی بالا در بیمارستان شوشتر استفاده شده است.
نرگسنژاد افزود: همچنین با هدف مدیریت هوشمند برودت، چیلرهای مجهز به اواپراتور مستغرق در پروژههای بیمارستانی ساری و رشت نصب و عملیاتی شدهاند که این سیستمها سهم به سزایی در کاهش مصرف انرژی دارند.
هوشمندسازی و ایمنی الکترونیکی
وی ایمنی و ارتباطات داخلی را اولویت حوزه الکترونیک دانست و تصریح کرد: در بیمارستان سلماس، سیستم پیشرفته کابل کشف حرارت دیجیتال (LHD) جهت ارتقای ضریب ایمنی و پیشگیری هوشمند از حریق نصب شده است. همچنین برای نخستین بار، سیستمهای اینترکام کانتکتلس (بدون تماس) جهت رعایت حداکثری پروتکلهای بهداشتی در اتاقهای عمل این بیمارستان پیادهسازی شده است.
عضو هیئت مدیره و معاون برنامهریزی و مهندسی سازمان در پایان خاطرنشان کرد: این اقدامات بخشی از نقشه راه سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی برای تبدیل شدن به سازمانی پیشرو در عرصه مهندسی نوین و ساخت ساختمانهای هوشمند و پایدار در سطح کشور است.
