به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مازندران، مصطفی قدمی از راهاندازی رسمی سامانه مجازی اعلام بار با همکاری تشکلهای صنفی شرکتهای حملونقل و ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان در بندرامیرآباد، قائمشهر، جویبار و سیمرغ همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، خبر داد و اظهار کرد: این سامانه که به صورت آزمایشی در حال اجراست، با استقبال گسترده رانندگان روبهرو شده است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح نقش مؤثری در توزیع عادلانه بار، کاهش ازدحام و تسهیل فرآیند حملونقل در استان داشته است، افزود: راهاندازی سامانه اعلام بار مجازی موجب افزایش رضایتمندی فعالان این حوزه شده است.
معاون حملونقل ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای مازندران با تأکید بر نقش حیاتی رانندگان در چرخه اقتصادی کشور تصریح کرد: رفع مشکلات این قشر زحمتکش نیازمند همافزایی دستگاههای مرتبط و بهرهگیری از راهکارهای نوین است که راهاندازی سامانه مجازی اعلام بار یکی از اقدامات مؤثر در این زمینه به شمار میرود.
قدمی افزایش شفافیت، ایجاد عدالت در توزیع بار و جلوگیری از بروز برخی نارضایتیها را از مهمترین اهداف اجرای این سامانه عنوان کرد و گفت: این سامانه همچنین موجب کاهش قابل توجه مصرف سوخت، کاهش هزینههای نگهداری ناوگان، کاهش خرابی راهها، کاهش بینظمی و حذف صفهای طولانی نوبتگیری، کاهش تصادفات جادهای و کاهش سفرهای یکسر خالی میشود.
وی با اشاره به نحوه عملکرد سامانههای اعلام بار مجازی افزود: در این سامانهها فرآیند اعلام بار، انتخاب راننده و تحویل بار در مقصد بهصورت شفاف و سریع انجام میشود و اطلاعاتی نظیر نوع بار، مبدأ، مقصد، وزن و حجم، زمان بارگیری و تحویل و همچنین دستمزد در سامانه درج میشود.
قدمی ادامه داد: رانندگان میتوانند با بررسی اطلاعات ثبتشده، بار مورد نظر خود را انتخاب کرده و حتی برای مسیر بازگشت نیز بار مناسب پیدا کنند. در این شیوه، واسطهای در فرآیند اعلام بار وجود ندارد و همین موضوع موجب کاهش هزینه حمل برای صاحبان کالا و افزایش سود رانندگان میشود.
وی راهاندازی سامانه مجازی اعلام بار و نوبتدهی را راهکاری مطمئن برای مدیران پایانهها، کارخانهها و صنایع مختلف دانست و خاطرنشان کرد: با بهرهگیری از این سامانه میتوان ساماندهی مناسبی در توزیع بار میان رانندگان و دفاتر باربری ایجاد کرد.
معاون حملونقل استان همچنین با یادآوری جانفشانیهای کامیونداران در دوران مختلف، بهویژه جنگ رمضان، تأکید کرد: کامیونداران در سختترین شرایط بدون چشمداشت، کالاهای مورد نیاز مردم را به نقاط مختلف کشور منتقل کردند و این فداکاریها باید با حمایتهای عملی پاسخ داده شود.
گفتنی است پیش از این، سامانه مجازی اعلام بار در شهرهای نکا و نوشهر راهاندازی شده بود و از اواسط اردیبهشتماه سال جاری نیز بهصورت آزمایشی در دیگر شهرهای استان مازندران اجرا شده است.
