به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با حضور غزال راهب رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و هیات کارشناسی همراه، رضا حاجیپور نماینده مردم آمل در مجلس، مدیرکل بحران استانداری مازندران و جمعی از متخصصین و دست اندرکاران از ایستگاه نسل جدید شتابنگار زلزله در روستای ناندل لاریجان بهره برداری شد.
بعد از وقوع زلزلههای رخ داده در محدوده البرز میانی در سالهای اخیر و با توجه به اهمیت پایش لرزهای قله آتشفشانی دماوند، ایستگاه نسل جدید شتابنگار زلزله در ضلع شمال شرقی این قله به بهرهبرداری رسید.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بعد از وقوع زمین لرزههای متوسط و همچنین چند پس لرزه و ضرورت پایش گسلهای منطقه محدوده قله آتشفشانی دماوند، از پاییز سال ۱۴۰۴ نصب ایستگاههای شتابنگار زلزله در شهرهای پلور، گزنک، سنگچال آغاز شد و با بهرهبرداری از ایستگاه ناندل توسعه پیدا کرد.
بر همین اساس و مطابق با برنامه ریزیهای صورت گرفته، تا اوایل تابستان ۱۴۰۵، ایستگاه زلزله بلده نیز نصب و راهاندازی خواهد شد.
در سال گذشته نیز ایستگاههای نسل جدید شتابنگار زلزله در شهرهای جواهرده، میانکوه تنکابن، کلاردشت، فریم، آلاشت، فریم و اوروست در ارتفاعات گسلهای البرز میانی نصب شده است که رکوردهای زلزلههای روی داده، توسط این ایستگاهها ثبت شدهاند.
