شناسهٔ خبر: 221734 - سرویس وزارتی

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه:

ساختمان‌ها بیش از ۴۰ درصد انرژی کشور را مصرف می‌کنند

ک معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مجمع جهانی شهری (WUF13) در باکو، با اشاره به سهم ۴۰ درصدی بخش ساختمان از مصرف انرژی، بر اهمیت راهبردی این حوزه در مدیریت تقاضای انرژی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا کاظمیان، در جریان رویداد «گفت‌وگوی سطح بالای انرژی و شهرسازی D-8» که در چارچوب سیزدهمین مجمع جهانی شهری (WUF13) برگزار شد، به تبیین چالش‌های حوزه انرژی و نقش بخش ساختمان در این میان پرداخت.

 سهم عمده بخش ساختمان در مصرف انرژی

کاظمیان با اشاره به وضعیت ناترازی جهانی انرژی و محدودیت ظرفیت‌های تولید، تصریح کرد که افزایش مصرف انرژی در بخش‌های مختلف، تأمین نیاز صنایع اصلی را با دشواری‌های جدی مواجه کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر تأثیرگذاری بخش ساختمان در موازنه انرژی، اظهار داشت: ساختمان‌ها بیش از ۴۰ درصد از کل مصرف انرژی سالانه در ایران را به خود اختصاص می‌دهند و از این رو، مدیریت بهینه انرژی در این بخش نقشی کلیدی در مدیریت کلان انرژی کشور ایفا می‌کند.

 اهمیت مدیریت تقاضا در ساخت‌وساز

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به روند توسعه ساخت‌وسازها، خاطرنشان کرد که حوزه ساختمان و معماری به لحاظ مدیریت تقاضای مصرف انرژی، از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با رویکردهای اصولی در طراحی و ساخت، بهره‌وری انرژی در این بخش افزایش یابد.