شناسهٔ خبر: 22177 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس شورای شهر سنندج خبر داد:

تخصیص بودجه ویژه در شورای شهر برای مناطق حاشیه‌ای سنندج/۵۰ درصد کالبد شهری سنندج در نواحی غیررسمی

سید غریب سجادی رییس شورای شهر سنندج با بیان اینکه طبق آمارهای مراجع رسمی ۵۰ درصد کالبد شهری سنندج برای سکونت، در حاشیه شهر قرار گرفته‌اند گفت: در بودجه‌های ۹۴ و ۹۵ شهرداری به صورت مصداقی برای هر یک این نواحی منفصل شهری اعتبار خاص در نظر گرفته شده به طوری که سهم فعالیت‌های شهری در هر ناحیه به طور خاص مشخص شده است.

سید غریب سجادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تشریح مشکلات نواحی حاشیه‌ای سنندج و اقدامات شورای شهر برای ساماندهی این مناطق گفت: اگر بخواهیم مشکلات سنندج را بررسی کنیم، بدون تردید کارشناسان و حتی مردم، بزرگترین مشکل شهر سنندج را حاشیه‌نشینی می‌دانند که خود این پدیده نیز چالش‌هایی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمار صحیح و دقیقی از میزان جمعیت ساکن در نواحی حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی سنندج وجود ندارد اما طبق آمار غیررسمی بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت سنندج در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند، افزود: همچنین طبق آمارهای مراجع رسمی ۵۰ درصد کالبد شهری سنندج برای سکونت، در حاشیه شهر قرار گرفته‌اند که شکل‌گیری این نواحی مشکلات حادی را برای شهر سنندج در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، عمران شهری و سایر بخش‌ها ایجاد کرده است.

سجادی درباره اقدامات و نقش شورای شهر سنندج در ساماندهی ۴ ناحیه منفصل شهری نایسر، حسن‌آباد، گریزه و ننله گفت: قاعدتا یکی از دغدغه‌های اعضای شورای شهر سنندج توجه به این نواحی منفصل شهری بوده است. متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی شهرداری تا پیش از سال ۹۲ اقدام خاصی در نواحی منفصل شهری و مناطق حاشیه‌ای سنندج انجام نشده بود، اما در شورای شهر دوره چهارم بر اساس همان اعتبارات ناچیز، توزیع عادلانه امکانات و بودجه در نواحی منفصل شهری و مناطق حاشیه‌ای در دستور کار قرار گرفت و بخشی از اعتبارات تخصیصی به صورت ویژه به این مناطق اختصاص یافت.

رییس شورای شهر سنندج با تاکید بر اینکه در کلیت موضوع تحول قابل توجهی در نواحی حاشیه‌ای و منفصل شهری سنندج ایجاد نشده است، درباره میزان بودجه مناطق منفصل شهری سنندج چنین اظهار کرد: طی سنوات گذشته اعتبارات برای یک منطقه خاص اختصاص نمی‌یافت بلکه بودجه برای هر یک از بخش‌های آسفالت، فضای سبز یا سایر فعالیت‌های شهری به طور جداگانه اختصاص پیدا می‌کرد؛ به عبارتی اعتبارات هر یک از نواحی به طور جداگانه مشخص نبود؛ اما در بودجه‌های ۹۴ و ۹۵ شهرداری به صورت مصداقی برای هر یک این نواحی منفصل شهری اعتبار خاص در نظر گرفته شده است به طوری که سهم فعالیت‌های شهری در هر ناحیه به طور خاص مشخص شده است.

تشکیل کمیسیون ویژه نواحی حاشیه‌ای سنندج در شورای شهر

وی افزود: همچنین از زمان آغاز دوره چهارم شورای شهر سنندج پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه برای نواحی منفصل شهری سنندج ارایه و در صحن علنی شورا به تصویب رسید که تمرکز اساسی این کمیسیون بر اتخاذ تصمیمات و سیاست‌گذاری برای نواحی حاشیه‌ای و منفصل شهری سنندج است.

رییس شورای شهر سنندج درباره خروجی این کمیسیون نیز گفت: اعضای این کمیسیون طی بازدیدهای میدانی برخی مشکلات این مناطق را شناسایی کردند که ایجاد فضای سبز و احداث اولین سرای محله در نایسر از تصمیمات این کمیسیون بوده است.

سجادی نواحی حاشیه‌ای سنندج را به دو دوره قبل از سال ۱۳۹۰ و بعد از سال ۱۳۹۰ تقسیم کرد و افزود: از سال ۹۰ بر اساس مصوبه هیات دولت وقت شاهد الحاق ۴ ناحیه منفصل شهری نایسر، گریزه، ننله و حسن‌آباد به شهر سنندج بودیم که با این اتفاق مناطق ذکر شده که در قالب روستا مدیریت می‌شدند و فاقد امکانات زیربنایی اولیه بودند به شهر سنندج ملحق شدند؛ از طرف دیگر با الحاق این ۴ روستا به شهر، بار جمعیتی بسیار زیادی بدون سیاستگذاری و پشتوانه مدیریتی به شهر سنندج سرریز شد.

رییس شورای شهر سنندج گفت: پیش از سال ۹۰ و از اوایل انقلاب نیز به دلایل مختلف شاهد رشد حاشیه‌نشینی در اطراف سنندج بودیم و مدیریت شهری سنندج برای جلوگیری از توسعه این مناطق ضعیف بود؛ از طرف دیگر از اواسط دهه ۷۰ شاهد مهاجرت روستانشینان به سنندج بودیم.

سجادی درباره تخفیف عوارض شهرداری در نواحی منفصل شهری تصریح کرد: سیاست‌هایی در این بخش در نظر گرفته شده به طوری‌که نرخ این عوارض برای سال ۹۵ ثابت مانده اما متاسفانه این سیاست‌های تشویقی آنچنان قابل توجه نیست.

اصلاح طرح‌های جامع و تفصیلی نواحی منفصل شهری سنندج در اولویت ساماندهی این مناطق

وی با تاکید بر اینکه توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و نواحی منفصل شهری سنندج نیازمند عزم جدید دستگاه‌های ذیربط است، درباره مهمترین تصمیمات ستاد بازآفرینی شهری استان کردستان برای این پهنه‎ها گفت: اولویت اصلی نواحی منفصل شهری نایسر، گریزه، ننله و حسن‌آباد اصلاح طرح‌ جامع و تفصیلی این مناطق است چراکه طرح‌های مدیریت شهری این مناطق در گذشته بر اساس مطالعات میدانی و کارشناسی تدوین نشده است بنابراین در جلسات ستاد بازآفرینی استان یکی از تصمیمات، بازنگری در این طرح‌ها بود که در جلسات کمیسیون ماده ۵ نیز این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است. البته قرار بود سیاست‌های تشویقی برای پهنه‌های منفصل شهری در نظر گرفته شود که در این خصوص هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

رییس شورای شهر سنندج تصویب انجام ممیزی نواحی منفصل شهری و حاشیه‌ای سنندج را از دیگر اقدامات شورای شهر سنندج برای این مناطق عنوان کرد و گفت: این ممیزی در منطقه نایسر و ننله توسط شهرداری انجام شد که اکنون ممیزی منطقه حاشیه‌ای بهاران توسط شرکت عمران و مسکن سازان در حال انجام است که در آینده سایر نواحی حاشیه‌ای سنندج مورد بررسی و ممیزی قرار می‌گیرند.

سجادی درباره راهکارهای رفع مشکلات زمین‌های نواحی منفصل شهری سنندج که عمدتا قول‌نامه‌ای هستند نیز گفت: در خصوص این موضوع جلسات متعددی با حضور استاندار و معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد حتی مجلس شورای اسلامی نیز به رفع مشکل زمین‌های قول‌نامه‌ای ورود کرد اما متاسفانه سیاست کلی در جهت رفع این چالش اتخاذ نشده است. قول‌نامه از لحاظ قضایی دلیلی بر مالکیت نیست چراکه بسیاری از این زمین‌ها به چند نفر فروخته شده و ساماندهی آنها نیز یکی از مشکلات اساسی در این مناطق است.

وی با بیان اینکه در شورای شهر سنندج مصوب شد تا شهرداری به زمین‌های قول‌نامه‌ای اجازه ساخت دهد اما سازمان بازرسی و شورای حفاظت از اراضی از اجرای این مصوبه ممانعت کرد، گفت: نتیجه ممانعت از این مصوبه رشد ساخت و سازهای غیرمجاز بود چراکه تقاضا برای مسکن و سکونت وجود دارد و تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد باید با سیاست‌های عرضه مسکن به آن پاسخ داد که متاسفانه در نواحی حاشیه‌ای این بخش به خوبی مدیریت نشد.

رییس شورای شهر سنندج همچنین درباره تعیین تکلیف زمین‌های دارای اسناد ثبتی با کاربری‌های غیرمسکونی اظهار کرد: مالکان زمین‌های ثبتی نواحی منفصل شهری پیش از الحاق این مناطق به شهرها و در زمانی که تحت نظارت دهیاری فعالیت می‌کردند بدون نظارت شهرداری اقدام به تفکیک و واگذار زمین خود کردند و امروز که این نواحی به شهر سنندج ملحق شدند بسیاری از مالکان اقدام به پرداخت حقوق شهرداری نمی‌کنند و شهرداری نیز اعلام می‌کند تا زمانی که مالکان زمین‌های ثبتی حقوق شهرداری را پرداخت و نسبت به افراز و تفکیک زمین‌های خود نیز اقدام نکنند اداره ثبت ماکلان زمین‌های ثبتی را به مالکیت نمی‌شناسند.  

سجادی در بخش دیگری از اظهاراتش از انشعاب‌های غیرقانونی منازل از دکل‌های برق خبرداد و گفت: بر اساس آمارهایی که ارایه می‌شود(البته صحت آن تایید یا تکذیب نمی‌شود) در شهر سنندج بالغ بر ۱۲ هزار انشعاب آب غیرمجاز وجود دارد که بسیاری از این انشعاب‌ها مربوط به نواحی منفصل شهری و حاشیه‌ای است. حال فارغ از این آمار وجود انشعاب‌های نامتعارف در این نواحی به راحتی قابل مشاهده است و به وفور وجود دارد. ضمن این که برخی از این انشعابات مربوط به گاز است که می‌تواند جان اهالی این نواحی را تهدید کند.