علی نورزاد در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اولویتهای شركت ساخت و توسعه زيربناهای حمل و نقل كشور گفت: احداث ۱۰ هزار کیلومتر خط آهن در برنامههای این شرکت قرار دارد که امیدواریم در چشمانداز ۱۴۰۴ محقق شود.
وی ادامه داد: به زودی عملیات اجرایی حدود پنج هزار کیلومتر از این خطوط آغاز میشود. ضمن اینکه ساخت ۴۸۰۰ کیلومتر این خطوط نیز در دست مطالعه قرار دارد که در سالهای آتی با به پایان رسیدن مطالعات، عملیات احداث خطوط آغاز میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره خط آهن ترانزیتی و بینالمللی گرگان – اینچهبرون توضیح داد: روند احداث محور ریلی گرگان – اینچهبرون به تازگی به پایان رسید و به زودی با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به بهره برداری میرسد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهای حمل و نقل كشور در پاسخ به این سوال که برای احداث بخش ایرانی این خط آهن چه میزان اعتبار صرف شده است؟ گفت: شركت ساخت و توسعه زيربناهای حمل و نقل كشور سرمایهگذاری در این محور نداشت و رقم دقیقی از اعتبار احداث این محور در دسترس نیست اما میزان سرمایهگذاری در آن را به زودی اعلام خواهیم کرد. این محور در فاز نخست برنامهها در حال تکمیل است البته برای ساخت آن، مشکل قرارداد وجود داشت که از میان برداشته شد.
خط آهن گرگان – اینچهبرون بخشی از راهآهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان به طول حدود ۹۱۰ کیلومتر است که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ساخت آن را بر عهده دارد. حدود ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر آن در ایران و ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است. این خط آهن بینالمللی راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده میشود. با راهاندازی این خط، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بینالمللی کشورهای مشترکالمنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته میشود و امکان جابهجایی سه میلیون تن بار در سال از مسیر خط آهن گرگان – اینچهبرون وجود دارد./