شناسهٔ خبر: 22184 - سرویس استان‌ها

ارجاع پرونده‌های تصرف اراضی به محاکم قضایی به ارزش ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال/ آموزش و فرهنگ‌سازی راهکاری موثر برای مقابله با پدیده زمین‌خواری

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: طی سال گذشته ۷۱۰ پرونده به مساحت تقریبی ۱۶۰۰ هکتار به محاکم قضایی ارجاع شده که نزدیک ۹۰ درصد آن به نفع دولت صادر شده است، این در حالیست که معاون امور عمرانی استاندار در این مراسم گفت: باید با استفاده از مشارکت مردم، آموزش و فرهنگ‌سازی جلوی پدیده زمین‌خواری را گرفته و با آن مقابله کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامد مانی فر در مراسم معارفه فرماندهی یگان ویزه حفاظت از اراضی این اداره کل گفت: حفاظت از اراضی ملی و بیت المال از ضروریات وظیفه یگان ویژه حفاظت از اراضی بوده و این اموال دولتی باید با امکانات موجود حفظ و نگهداری شوند.

حامد مانی فر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بیان داشت: سخنان رهبری پیرامون حفاظت و صیانت از بیت المال مسئولیت بیشتری را در سطح ملی و استانی بر دوش مسئولین گذاشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی همچنین افزود: با رایزنی‌های که در یک سال گذشته با سازمان ملی زمین و مسکن و ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر تشکیل یگان ویژه حفاظت از اراضی انجام شده اکنون با تحقق این امر سعی بر آنست که قدمی‌های محکم و جدی‌تری در راستای حفظ بیت المال و اراضی ملی برداشته شود.

مانی فر ضمن قدردانی از دستگاه قضا و نیروی انتظامی بابت همکاری صمیمانه در سال‌های گذشته عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص تعرض و تصرف اموال دولتی در سال ۹۴ نسبت سال ۹۳، ۴۰ درصد افزایش ارجاع پرونده به محاکم قضایی داشتیم.

مانی فر با بیان این که آمار قابل توجه تعرض به اراضی دولتی نشانگر توجه سود جویان به این اموال است گفت: این اراضی اموال بیت المال بود و می باید در راه ایجاد توسعه پایدار و متوازن در استان صرف شده و موجب رضایت و آرامش شهروندان شود.

در مراسم آغاز به کار یگان ویژه حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی و معرفی فرماندهی آن، منوچهر حبیبی معاون امور عمرانی استاندار، سرهنگ علی عباس نژاد فرمانده یگان حفاظت از اراضی و معاون مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی، مختاری معاون دادگستری کل استان،قاسمی معاون دادستانی کل استان، سرهنگ قاسمی فرمانده پلیس پیشگیری ناجا، سرهنگ قاسمی نماینده لشگر ۱۶ زرهی و نماینده سپاه صاحب الامر، مدیران و کارشناسان این اداره کل و جمعی از مدیران و مسئولین لشگری و کشوری حضور داشتند.

حبیبی در این مراسم گفت: در سال گذشته تعداد ۳۵۰ پرونده در خصوص زمین خواری به دستگاه قضایی استان ارجاع دادیم.

حبیبی در این راستا افزود: در صورت هم افزایی دستگاه‌های اجرایی و هماهنگی میان گشت‌های آنها بدون شک در حوزه مبارزه با سودجویان بهتر عمل خواهیم نمود.

وی درباره پرونده‌های ارجاع شده به دستگاه قضا بیان داشت: این موضوع نشان عزم جدی مسولان برای برخورد با پدیده تصرف اراضی دارد و امیدواریم با هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها با یکدیگر شاهد کاهش چشمگیر این تعداد پرونده در آینده باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار گفت: اراضی و اموال ملی باید در راستای خدمت و افزایش سطح کیفی مردم و با برنامه جامع و هدفمند به کار گرفته شوند.

منوچهر حبیبی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی همچنین می‌توانند ضمن هماهنگی بیشتر در گشت‌های خود از ظریف و کمک مردم نیز در این زمینه استفاده کنند.

وی گفت: نوروز ۹۵ با هماهنگی‌های گشت‌های دستگاه‌ها از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری به عمل آمد که این امر موجب کاهش چشم‌گیر در امر تصرف‌های غیرقانونی شد.