شناسهٔ خبر: 22200 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نامه حناچی به مدیرعامل شرکت‌عمران و بهسازی شهری‌ایران و استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد؛

برنامه راهبردی بهسازی و توسعه پیرامون حرم مطهر رضوی/ ماموریت ۲ ماهه سازمان میراث‌فرهنگی برای تعیین حرایم حرم امام رضا(ع)/ جزئیات اهداف و راهبردهای ۱۰گانه

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌هایی جداگانه به مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و استاندار خراسان‌رضوی، مصوبه شورای‌عالی را پیرامون برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون در محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی (ع) ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در نامه هایی جداگانه به محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و مهندس رشیدیان استاندار خراسان‌رضوی مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را پیرامون برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی (ع) ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار خراسان‌رضوی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران آمده است: پیرو مصوبات مورخ ۹۳.۱۰.۸ و ۹۳.۱۱.۲۰ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص بافت پیرامون حرم‌مطهر امام رضا(ع) و بافت تاریخی شهر مشهد، «برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع)» در جلسه مورخ ۹۵.۱.۲۳ شورای‌عالی مورد بررسی قرار گرفت و ضمن تاکید بر رویکردهای مصوب شورای عالی در خصوص بافت تاریخی و بافت پیرامون حرم مطهر رضوی (موضوع مصوبه مورخ ۹۳.۱۰.۸ شورای عالی) و لزوم حفاظت از اصالت و یکپارچگی بافت تاریخی – فرهنگی پیرامون حرم‌مظهر رضوی و تایید اهداف و راهبردهای ارایه شده توسط مشاور مقرر کرد:

۱- تجدیدنظر بنیادین در طرح مصوب به منظور متعادل‌کردن بارگذاری کالبدی و مالی در منطقه با لحاظ تاب‌آوری زیست‌محیطی صورت پذیرد.

۲- کلیه موضوعات و دغدغه‌های مربوط به طرح منطقه پیرامون حرم مطهر در پیوند با شهر و منطقه شهری مشهد و نیز پیوند این پروژه و تاثیرات آن در سطح ملی مورد بررسی و نتیجه این بررسی‌ها در ارایه سناریوها مورد تاکید قرار گرفته و مشخص شود. این موضوع درباره تراز صفر مالی نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

۳- طرح به نحو مقتضی و مناسب به کلیه گروه‌های ذی‌نفع، مقام های محلی و بطور خاص آستان قدس، سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاه‌ها و مردم شهر مشهد اطلاع رسانی شده و سعی در حصول کلی و عمومی بر آن باشد.

۴- طرح با نگاه بر آینده با لحاظ تجربه گذشته به منظور تحقق راهبردهای مورد تایید ارایه شود.

۵- به جهت اهمیت موضوعات اجتماعی محدوده طرح، ضروری است موضوع حفظ جمعیت بومی ساکن و جلوگیری از رانده شدن جمیعت باقی مانده بومی به عنوان یک هدف مطرح شده و راهبردهای متناسب با آن ارائه شود.

۶- با توجه به آنکه حدود ۵۰ درصد از محدوده به عنوان محدوده باقیمانده (فاقد تعهد که بخشی از آن نیز تملک شده است) شناسایی شده، لازم است موضوع بهره گیری مناسب از فرصت ایجاد شده به واسطه بخش‌های تملک شده فاقد تعهد در جهت کاهش آسیب‌های بخش‌های اجرا شده طرح، در اهداف و راهبردها مورد اشاره و توجه قرار گیرد.

۷- به منظور حفاظت از شان و جایگاه حرم مطهر رضوی در سیمای شهری محدوده موردنظر، لازم است ذیل راهبردهای طراحی، به لزوم رعایت ضوابط مربوط به حریم حرم مطهر رضوی اشاره شود.

تبصره: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مکلف است ظرف مدت دو ماه نسبت به تعیین و ابلاغ حرایم حرم مطهر رضوی اقدام کند.

۸- با توجه به لزوم بررسی کارشناسی و دقیق گزینه‌ها، لازم است گزینه‌های مطرح شده پس از ارزیابی توسط مشاور (در وجوه گوناگون اعم از اجتماعی، مالی، ترافیک، تاثیر بر بافت و... و.) با حضور متخصصان مربوط و مدیریت‌شهری در استان در حوزه‌های مختلف، ظرف مدت دو ماه، نتیجه در کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش با حضور معاون عمرانی استانداری مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه جهت اتخاذ تصمیم نهایی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طرح شود.

۹- با توجه به این که بر اساس مطالعات ارایه شده توسط مشاور، بخشی از تعهدات، پس از مصوبه مورخ ۹۳.۴.۲۳ شورای عالی، (که صراحتا هرگونه توافق، صدور مجوز و یا هر اقدام دیگر در تعارض با مصوبه را منع کرده بود)، انجام شده است. لازم است در خصوص میزان هماهنگی توافقات با مفاد مصوبه، بررسی لازم، توسط مشاور بعمل آمده و جایگاه قانونی حقوق مکتسبه ناشی از تعهدات مذکور مشخص شود.

۱۰- تا زمان تصویب طرح بازنگری، هرگونه اقدام در بافت پیرامون حرم مطهر می‌بایست با استعلام از مشاور طرح بازنگری صورت گیرد. اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی مسئول نظارت بر این امر است.

تبصره: با توجه به مفاد بند ۴-۱ مصوبه مروخ ۹۳.۴.۲۳ شورای عالی شهرسازی و معماری، موضوع لزوم تصویب کلیه طرح‌های موضعی موثر بر بافت پیرامونی حرم پس از تایید در کمیسیون ماده پنج در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح می‌شود و با توجه به نقش تاثیرگذار طرح‌های موضعی نظیر طرح ضلع قبله، حیات زیرسطی، طرح مفصل، راه‌باغ‌ها و خیابان‌های شعاعی و... و. بر کیفیت فضای شهری پیرامون حرم، ضمن تاکید مجدد بر لزوم تصویب طرح‌های مذکور در شورای‌عالی، ضروری است از هرگونه اقدام اجرایی پیش از تصویب طرح‌ها، ممانعت به عمل آید. /