شناسهٔ خبر: 22206 - سرویس بنادر و دریانوردی

در دیدار سعیدنژاد با وزیر حمل‌ونقل٬ ارتباطات و کار جمهوری قبرس محقق شد:

۳ توافق ایران و قبرس در حوزه دریانوردی و بندری/ اظهار علاقه قبرس برای خدمات‌دهی به بخش دریایی ایران/ تصمیم مثبت قبرسی‌ها برای به رسمیت شناختن شرکت ایرانی بیمه نفت‌کش‌ها

محمد سعید نژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دیدار خود با وزیر حمل‌ونقل٬ ارتباطات و کار جمهوری قبرس و هیأت همراه گفت: به رسمیت شناختن مدارک دریانوردی دریانوردان دو کشور براساس معاهده‌نامه‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی٬ صدور مجوز فعالیت به موسسات طبقه‌بندی کشتی‌رانی ایران در قبرس و حمایت از مواضع همدیگر در مجامع بین‌المللی مورد اتفاق نظر قرار گرفت.

محمدسعیدنژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سفر ماریوس دمتریادس وزیر حمل‌ونقل٬ ارتباطات و کار جمهوری قبرس و هیأت همراه به تهران گفت: اعضای هیأت قبرسی امروز بازدیدی را از اداره‌کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی ایران داشتند و در جریان نحوه آموزش‌ها و اخذ آزمون‌های شایستگی دریانوردان قرار گرفتند. همچنین آنها از سیستم شبیه‌ساز دریانوردی و موتورخانه کشتی‌ها بازدید به عمل آوردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: وزیر حمل‌ونقل٬ ارتباطات و کار جمهوری قبرس و هیأت همراه بعد از آن بازدید به سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران آمدند تا درباره موضوعات مدنظر با مسئولان سازمان به گفتگو بنشینند. در این نشست بر مباحث مورد علاقه دو طرف در حوزه بندری و دریانوردی تبادل نظر شد.

وی با اشاره به موضوعات مورد تأکید و توافق ایران و قبرس در امور دریانوردی و بندری افزود: به رسمیت شناختن مدارک دریانوردی دریانوردان دو کشور براساس معاهده‌نامه‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی٬ صدور مجوز فعالیت به موسسات طبقه‌بندی کشتی‌رانی ایران در قبرس و حمایت از مواضع همدیگر در مجامع بین‌المللی دریایی به ویژه سازمان بین‌المللی دریانوردی مورد اتفاق نظر قرار گرفت.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: دو طرف ظرفیت‌ها و قابلیت بنادر و اطلاعات در حوزه‌های مختلف همچون زیرساخت‌ها٬ امکانات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را برای یکدیگر تشریح کردند و در این زمینه اطلاعات خوبی بین دو طرف مبادله شد که می‌تواند برای توسعه همکاری‌ها و تبادل تجربیات در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: جمهوری قبرس از نظر ناوگان تحت پرچم جایگاه خیلی مهمی در دنیا دارد و جزو ۱۰ کشور نخست اول جهان از این نظر محسوب می‌شود. این کشور طبعا تمایل دارد ناوگان تحت مالکیت کشورهای مختلف را تحت پرچم خود داشته باشد.

سعیدنژاد توضیح داد: هیأت قبرسی در زمینه ارائه خدمات به بخش دریایی جمهوری اسلامی اظهار علاقه و تمایل کرد و یکی از کارهای خوبی هم که در شرف انجام دارند این است که «کلوپ پی‌اندآی (P&I) کیش» (شرکت بیمه نفت‌کش) که متعلق به ایران است را به رسمیت بشناسند و به آن مجوز فعالیت بدهند که این مسئله هم دستاورد خوبی برای بخش دریایی کشور محسوب می‌شود.

آنتونی مادلا صاحب منصب ارشد امور دریانوردی٬ آنتونیس لمسیانوس رئیس حمل و نقل هوایی٬ تمیس پاپادوپولوس رئیس اتاق کشتی‌ و دریانوردی و کریستوس کریسانتو از انجمن کشتی‌رانی قبرس همراهان وزیر قبرسی در این هیات بودند.

/