به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، مجیدروستا عضو هیات مدیره شرکت با بیان اینکه اقدامات انجام شده در زاهدان، خروجیِ یک مسیر ۲۰ ساله است که اکنون با حمایتهای ویژه فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، به نقطه عطفی رسیده است، اظهار داشت: امروز شاهد آن هستیم که محلات حاشیهای زاهدان نه تنها از وضعیت سابق خارج شدهاند، بلکه با پیوستن به متنِ شهر، از حقوق شهری بهرهمند شدهاند. این همان معنای واقعی “عدالت فضایی” است که در سیاستهای این وزارتخانه برای کاهش نابرابریهای کالبدی و اجتماعی دنبال میشود.
تحول در ۴ محله هدف زاهدان
عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری با برشمردن چهار محله کریمآباد، سیکسوزی، کارخانه نمک و پشت گاراژها به عنوان هستههای اصلی این طرح، تصریح کرد: در این محلات، دیگر صحبت از “اسکان غیررسمی” نیست، بلکه این مناطق اکنون در فرآیندِ “متعارفسازی” قرار گرفتهاند. تمرکز ما در شرکت بازآفرینی، ارائه خدمات زیربنایی، ارتقای دسترسیهای آموزشی، بهداشتی و فرهنگی بوده است تا ساکنان این مناطق به فرصتهای برابر شهری دست یابند.
از حاشیه به متن؛ ثمره سه دهه تجربه بازآفرینی
روستا با اشاره به سابقه فعالیت شرکت بازآفرینی شهری افزود: اقداماتی که امروز در زاهدان به ثمر نشسته، حاصل نزدیک به سه دهه تجربه و برنامهریزی است. ثمره این روند آن است که محلاتی که زمانی در رده کمبرخوردارترین سکونتگاهها قرار داشتند، اکنون به محلات متعارف تبدیل شدهاند و فرآیندِ توانمندسازی آنها با جدیت در حال اجراست.
تغییر رویکرد از مداخله مقطعی به توانمندسازی پایدار
عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در جمعبندی سخنان خود تأکید کرد: رویکرد ما در زاهدان، عبور از اقدامات صرفاً کالبدی و حرکت به سمت توانمندسازی پایدار است. هدف این است که ساکنان این محلات نه فقط از نظر زیرساختی، بلکه از نظر برخورداری از فرصتهای اقتصادی، اجتماعی و خدمات عمومی، در جایگاه برابر با سایر شهروندان قرار بگیرند.
روستا در پایان خاطرنشان کرد: زاهدان ثابت کرد که اگر اراده مدیریتی و حمایتهای وزارتی در کنار هم قرار گیرند، “حاشیه” میتواند به “متن” تبدیل شود. تلاش ما این است که با بهرهگیری از تجربیات ارزشمند بهدستآمده در این شهر، مسیر عدالت فضایی را با قدرت در سایر شهرها ادامه دهیم تا هیچ محلهای از قطار توسعه و برخورداری شهری جا نماند.
