شناسهٔ خبر: 22209 - سرویس مسکن و شهرسازی

نریمان مطرح کرد:

شهرهای جدید بیقوله تلقی نشوند/ تحویل موقت اولین مرحله پروژه مسکن مهر ویلایی شهر جدید امیرکبیر

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تلاش داریم که شهرهای جدید بیقوله تلقی نشوند و مردم به این شهرها اعتماد کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، محسن نریمان امروز در مراسم افتتاح خدمات زیربنایی انتظامی، تفریحی، گردشگری و تحویل موقت اولین مرحله پروژه مسکن مهر ویلایی شهر جدید امیرکبیر با بیان اینکه امید است با تعامل همه‌جانبه بستر ایجاد شهرهای جدید فراهم شود، اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد نشان دهیم که در دولت یازدهم شهری پایه‌ریزی شده که موفق است.

وی تصریح کرد: با تلاش گسترده و ایجاد جاذبه‌های محیطی دلچسب برای اسکان، گردشگری همراه با محیط زیست سالم، آب پایدار، و تامین برق و گاز می‌توان این شهر را به محیطی امن تبدیل کرد.

نریمان با تاکید براینکه صرفا در پی ساخت مسکن مهر نبوده‌ایم، بلکه حقوق شهروندی که خواسته و مطالبه اصلی مردم است، مورد توجه قرار دارد، گفت: ساخت مسکن مهر باید با همه امکانات و خدمات درمانی، گردشگری، آموزشی، عبورو مرور و ... به پایان برسد، امری که متاسفانه خیلی مورد توجه قرار نگرفت.

وی عنوان کرد: اگر خواسته ما صرفا ساخت مسکن مهر بود تا امروز به اتمام رسیده بود، اما این پروژه باید با همه مسائل جمعی و توجه به همه الزامات به زیست مردم به انجام برسد. در کنار ساخت مسکن مهر ایجاد فضای گردشگری، تفریحی، امکانات رفاهی، آموزشی، خدماتی و حتی باستانی با مشابه‌سازی اماکن تاریخی به منظور جاذبه در دستور کار قرار دارد و تا به مقصود نهایی نرسیم دست از کار بر نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور با اشاره به استقرار شرکت عمران در شهر امیرکبیر جهت انجام برنامه‌های توسعه ای علاوه بر اتمام امور افزود: شهر امیرکبیر باید مجهز به مسیر عبور و مرور و تردد مناسب باشد بر همین اساس نیاز به جاده ریلی به اراک دارد که مصوبه آن اخذ شده است و با تهاتر و سرمایه‌گذاری خطوط ریلی از شهر جدید امیرکبیر به اراک ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما این نیست که شهر امیرکبیر به شهری خوابگاهی بدل شود بلکه کلیه مسائل مربوط به اشتغال و صنعت نیز در نظر گرفته خواهد شد، اظهار کرد: شهر جدید امیرکبیر مستعد احداث صنایع روستایی و دستی است و قطعا در سایه تعامل می‌توان در حد استاندارد این صنایع را مستقر کرد تا با حل مشکلات و کمبودهای موجود، عملا به شهری مستقل تبدیل شود.

نریمان با اشاره به اینکه به افتتاح‌های مقطعی رضایت نمی‌دهیم و لازم است با تعامل مناسب در پی حل نیازهای شهر باشیم، افزود: کم و کاستی‌های موجود از محل کمک‌های حاصل از ایجاد ارزش افزوده در شهرهای جدید رفع می‌شود و شهر جدید امیرکبیر از این قاعده مستثنی نیست چراکه دولت امکان مداخله در این امر را ندارد.

وی اضافه کرد: اخیرا 21 مدرسه در شهر جدید پرند از طریق تهاتر ساخته شده است، با این روش در ازای واگذاری زمین و دریافت‌های نقدی می‌توان مشکلات را حل کرد، حتی برای حل کمبودهای شهر جدید پردیس نیز هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک مسکن از محل اعمال مدیریت دارایی‌ها اختصاص یافته است که این کار را می‌توان برای شهر امیرکبیر نیز به انجام رساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث مسکن مهر شرکت عمران شهرهای جدید ناظر عالی است و اقدامات باید از طریق تسهیلات بانکی شامل وام با سود چهار درصد و آورده مردم دنبال شود، افزود: در این بین وظیفه نظارتی را دنبال می‌کنیم و در صورت بروز مشکلات یا تخلفی از سوی پیمانکار هیچ گونه مماشاتی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: هیچ گونه اعتباری برای ساخت مسکن مهر در اختیار نداریم، اما در حوزه جاده‌سازی، ارائه خدمات رفاهی، گردشگری و تامین امکانات لازم از محل اعتبارات خود اقدام می‌کنیم.

نریمان تاکید کرد: تمام تلاش ما مصروف بر این است که اعتمادزایی لازم انجام شود و شهرهای جدید در باور مردم به عنوان بیقوله مطرح نباشند، بلکه با تامین همه امکانات به مکانی امن و جذاب تبدیل شوند چنانکه امروز در شهر امیرکبیر امکاناتی همچون امکانات انتظامی، تفریحی، آموزشی و گردشگری فراهم است و این شهر می‌تواند محلی مناسب برای زیست مردم باشد./