شناسهٔ خبر: 22251 - سرویس ریلی

ذاکری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

اتمام زیرسازی پروژه قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان ظرف ۲۷ ماه آینده/ فقط زیرسازی پروژه با چینی‌هاست/ مذاکره با دیگر کشورها برای اجرای حوزه‌های سیگنالینگ٬ علائم و ارتباطات

جبارعلی ذاکری مجری طرح قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان از اتمام کار زیرسازی این پروژه ظرف ۲۷ ماه آینده خبر داد و گفت: کار اجرایی این پروژه از ۱۵ فروردین ۹۵ آغاز شد و در حال حاضر ۵ کارگاه عملیاتی در طول مسیر در حال فعالیت هستند.

جبارعلی ذاکری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان گفت: در حال حاضر پس از مذاکرات انجام شده٬ پیمانکار چینی در این پروژه فعالیتش را آغاز کرد و در مقاطع مختلف با ایجاد کارگاه٬ عملیات اجرایی را پیش برده است.

وی با تأکید بر اینکه قرارداد پیمانکار چینی فقط محدود به زیرسازی پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان است و احتمال همکاری در بخش‌های دیگر این پروژه با سایر کشورها وجود دارد٬ افزود: کار اجرایی این پروژه از ابتدای سال ۹۵ به طور جدی آغاز و در کیلومتر ۷۳ تا ۸۳ مسیر تهران-قم نیز تجهیز کارگاه شده است.

مجری طرح راه‌آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان با یادآوری اینکه طبق تواقفات قبلی مطالعات مسیر این طرح به طور کامل نهایی خواهد شد٬ ادامه داد: بر اساس قرارداد٬ شرکت پیمانکار چینی ظرف ۲۷ ماه کار زیرسازی این پروژه را به طور کامل به اتمام می‌‌رساند.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۵ کارگاه در طول مسیر پیش‌بینی شده که طی دو ماه آینده تعداد کارگاه‌ها از سوی شرکت پیمانکار چینی (CREC) به ۷ کارگاه خواهد رسید.

ذاکری با یادآوری اینکه کار مطالعات این پروژه از اوایل بهمن‌ ۹۴ و کار میدانی طرح از ۱۵ فروردین ۹۵ آغاز شده است٬ گفت: مسیر خط آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با خطوط موجود متفاوت بوده و این خط با مشخصات منحصر به فرد خطوط پرسرعت در حال ساخت است به این صورت که زیرسازی خط پرسرعت کاملا با زیرسازی خطوط قطارهای عادی تمایز دارد.

رئیس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه شاید در آینده در بخش‌های تکمیلی در حوزه‌های سیگنالینگ و علائم و ارتباطات با کشورهای دیگر وارد مذاکره شویم٬ تأکید کرد: در بخش زیرسازی همین پیمانکار چینی تا پایان کار را به نتیجه خواهد رساند. البته این پیمانکار تا تکمیل نهایی پروژه متعهد انجام وظیفه است که در صورت صلاحدید و عملکرد مثبت قرارداد با این شرکت تمدید می‌شود که مسئولیت نظارت بر عملکرد این پیمانکار بر عهده ما است.

وی در پاسخ به سوالی درباره منابع مالی پروژه توضیح داد: این پروژه از طرف چینی‌ها فاینانس و فاینانس آن نیز عملیاتی شده است. ۸۵ درصد پروژه توسط چینی‌ها فاینانس شده و هزینه‌های مالی پروژه از این طریق تأمین می‌شود./