به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران یداله آقایی، معاون ساماندهی و بازآفرینی شرکت بازآفرینی در نشست مشترک با معاونین صندوق ملی مسکن که با حضور عبدالرضا گلپایگانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت برگزار شد، با تأکید بر ضرورت همافزایی دستگاههای مالی و اجرایی برای حل چالشهای مسکن در بافتهای فرسوده اظهار داشت: هدف ما رسیدن به یک مدل همکاری پایدار و کارآمد با صندوق ملی مسکن است تا ضمن تسهیل فرآیندها، موانع پیش روی نوسازی بافتهای فرسوده را به حداقل برسانیم.
آقایی با اشاره به ظرفیتهای سامانه تسهیلات بافتهای فرسوده، تصریح کرد: این سامانه به عنوان یک زیرساخت هوشمند، امکان مدیریت دقیق تسهیلات اعطایی در بافتها , ودیعه مسکن و پروژههای مرمت بناهای تاریخی را فراهم کرده است. در این نشست مقرر شد با تبادل دقیق آمار و اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت پیشرفت پروژهها، صندوق ملی مسکن به صورت هدفمند در تامین هزینههای زیربنایی و روبنایی در محلات هدف مشارکت فعال داشته باشد.
در ادامه این نشست، عبدالرضا گلپایگانی با اشاره به توجیه اقتصادی بالای نوسازی درونبافتی گفت: ساخت مسکن در بافتهای فرسوده بهدلیل بهرهمندی از زیرساختهای موجود، بهمراتب منطقیتر و کمهزینهتر از توسعه در اراضی پیرامونی است. با اصلاح مدلهای مالی و افزایش سقف تسهیلات، میتوان جذابیت این پروژهها را برای انبوهسازان بخش خصوصی دوچندان کرد.
در ادامه آقایی با بیان اینکه یک تیم از کارشناسان شرکت برای همکاری با تیم صندوق ملی مسکن و تدوین و هدایت بستههای جدید مالی آماده هستند بر لزوم بازنگری در مدلهای فعلی تاکید و خاطرنشان کرد: در این نشست چهار بسته پیشنهادی مشخص برای تحول در روشهای تامین مالی و اجرای پروژهها تدوین و به صندوق ملی مسکن ارائه شده است، همچنین اتصال سرانههای خدماتی به پروژههای بزرگمقیاس و استفاده از ظرفیتهای تهاتری، از جمله راهکارهایی است که میتواند مسیر تحقق ساخت سالانه صد هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده را هموارتر کند , ما برای هر گونه مدل همکاری که حال مردم را در محلات کم برخوردار کشور خوب کند و کیفیت زندگی را ارتقا بدهد آماده ایم و از دلسوزی و همراهی رییس صندوق ملی مسکن و معاونان و همکاران صندوق سپاسگزاریم.
