شناسهٔ خبر: 22265 - سرویس وزارتی

تمهیدات آخوندی برای کاهش تلفات جاده‌ای استان فارس

یک‌شانزدهم تلفات سوانح رانندگی کل کشور در استان فارس اتفاق می‌افتد/ دو محور شیراز-آباده و شیراز-قائمیه در اولویت برنامه ارتقای ایمنی/ تأکید بر نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت/ ضرورت هماهنگی‌ بین فوریت‌های پزشکی و هلال احمر در سطح استان/ ضرروت حضور جدی‌تر پلیس در دو محور پرخطر

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی موضوع توجه به راه‌های استان فارس را بسیار مهم خواند و گفت: حدود یک شانزدهم تلفات سوانح رانندگی کل کشور در استان فارس اتفاق می‌افتد بنابراین باید تدابیر جدی را در این حوزه به کار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی در هفتاد و دومین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها گفت: موضوع توجه به راه‌های استان فارس همواره برای وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم است چون حدود یک شانزدهم تلفات سوانح رانندگی کل کشور در استان فارس اتفاق می‌افتد بنابراین باید تدابیر جدی را در این حوزه به کار گرفت.

وی افزود: بحث راه‌ها و سرمایه‌گذاری بلندمدت موضوعی نیست که بشود در این جلسه درباره‌‌اش تصمیم‌گیری کرد ضمن آنکه وضعیت بودجه کشور نیز روشن است بنابراین با همین وضع موجود باید بتوانیم کاری انجام دهیم وگرنه واگذار کردن حل موضوع به طرح‌های درازمدت قابل دسترس نیست.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: گزارش پلیس نشان ‌داد که اعمال قانون و کنترل‌ها خیلی می‌تواند در کاهش تلفات رانندگی در استان فارس موثر باشد بنابراین از استاندار می‌خواهم جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان را مرتب تشکیل دهد و نسبت به محورهایی که می‌شود تدابیر عملیاتی در آنها انجام شود سریع اقدام کند، چون این کار خیلی خیلی موثر خواهد بود.

وی افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بحث نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت را پیگیری و در اولویت قرار دهد. اگر دوربین‌ها سریع نصب شود در کاهش تلفات حتما اثرات گسترده‌ و بسیار بسیار مهم خواهد داشت. نکته بعدی هماهنگی‌ها بین فوریت‌های پزشکی و هلال احمر است که در سطح استان تدابیر اجرایی اتخاذ خواهد شد.

آخوندی تأکید کرد:‌ از نظر رسیدگی به شبکه راه‌های استان فارس آنچه در اولویت برنامه ارتقای ایمنی قرار دارد دو محور شیراز-آباده و شیراز-قائمیه است چون بیشترین تردد٬ سوانح و تلفات در این دو محور اصلی رخ می‌دهد. اصلاح شیروانی‌ها و رفع نقاط حادثه خیز این دو محور نیز باید مدنظر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باشد. همچنین از طریق اسناد خزانه کمک شود تا ایمنی‌سازی این دو محور سریع‌تر به نتیجه برسد.

آخوندی توضیح داد: اصلی ترین موضوع در ایمنی٬ تداوم توجه به آن است٬ ایمنی قابل رهاسازی و یک اقدام لحظه‌ای نیست بنابراین باید مرتب جلسات کمیسیون ایمنی راههای استان فارس برگزار و رسیدگی به مسائل مستمر در دستورکار آن باشد.

بعد از صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی٬ داود کشاورزیان گفت: اصلاح شیب شیروانی و شانه‌ها عمدتا به وسیله ماشین آلات موجود و امانی انجام می‌شود. در سال‌های گذشته به دلیل ضعفی که در تأمین اعتبارات وجود داشت وقفه‌ای در نگهداری ماشین‌آلات به وجود آمد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: تاکیدم به همه همکاران استانی این بود که امسال بحث‌های ایمنی در اولویت دستورکار خود قرار دهند اما در کوتاه مدت برای مدیریت سرعت٬ از پلیس می‌خواهیم در دو محور شیراز-آباده و شیراز-قائمیه حضور پررنگ‌تری داشته باشد؛ این اقدام خیلی تأثیرگذار است.