به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، عبدالرضا گلپایگانی مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشستی با حضور سید نجیب حسینی، نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی و سید محمد حسینی مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان با اشاره به جایگاه و تکالیف قانونی شرکت بازآفرینی شهری در اسناد بالادستی و قانون برنامههای توسعه کشور، اظهار کرد: حوزه مداخله شرکت بازآفرینی شهری در بافتهای هدف، سکونتگاههای غیررسمی و محلات کمبرخوردار بهصورت مشخص تعریف شده و ارتقای سرانههای خدماتی در این محدودهها از جمله مأموریتهای اصلی و مستمر این شرکت به شمار میرود.
وی با تأکید بر ضرورت نگاه جامع به فرآیند بازآفرینی شهری افزود: ارتقای کیفیت زندگی در محلات هدف صرفاً با مداخله کالبدی محقق نمیشود و لازم است همزمان توسعه زیرساختها، بهبود خدمات عمومی، تقویت فضاهای آموزشی، فرهنگی و درمانی و ساماندهی معابر در دستور کار قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بر استفاده از ظرفیتهای مردمی و خیرین در اجرای پروژههای شاخص زیربنایی و روبنایی در استانها تأکید کرد و گفت: همافزایی میان دولت، مدیریت شهری و خیرین میتواند روند اجرای پروژههای مؤثر در محلات هدف را تسریع کرده و منابع را بهصورت هدفمند به سمت اولویتهای اساسی هدایت کند.
گلپایگانی در ادامه با اشاره به ارزیابیهای انجامشده از وضعیت واحدهای مسکونی در برخی محدودههای هدف، تصریح کرد: مقاومسازی، نوسازی و بهسازی اماکن و خانههای احداثشده در بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی، بهویژه با توجه به میزان تخریب این واحدها در جنگ رمضان، باید در اولویت برنامههای اجرایی قرار گیرد تا از بروز خسارات جانی و مالی در حوادث احتمالی آینده جلوگیری شود.
در این دیدار، سید نجیب حسینی، نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان دیدگاههای خود درباره نحوه تعامل دستگاههای اجرایی با مجلس گفت: درخواستها و پیشنهادهای دستگاههای اجرایی باید در چارچوب ضوابط قانونی و از طریق کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شده و پس از بررسیهای کارشناسی در فرآیند تصویب و اجرا قرار گیرد.
وی مطالبهگری هدفمند از مجلس شورای اسلامی را از مسیر کمیسیونهای تخصصی بسیار مهم دانست و تأکید کرد: پیگیری مستمر و کارشناسی مطالبات مناطق مختلف، میتواند نقش مؤثری در تأمین اعتبارات و تسریع اجرای پروژههای عمرانی و خدماتی داشته باشد.
در ادامه این نشست، موضوع تأمین قیر مورد نیاز برای بهسازی و ساماندهی معابر در محدودههای هدف بازآفرینی شهری شهرهای مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوهتپه مطرح شد که پس از بررسی موضوع، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با این درخواست موافقت کرده و مقرر شد شهرداریهای مربوطه پس از طی فرآیندهای قانونی و اداری، اقدامات لازم برای دریافت و تخصیص قیر رایگان را انجام دهند. این تصمیم در راستای بهبود زیرساختهای شهری، ارتقای ایمنی معابر و افزایش کیفیت زندگی ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری در شرق استان گلستان اتخاذ شده و با همکاری دستگاههای اجرایی و مدیریتهای شهری پیگیری خواهد شد.
