به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا کاظمیان، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، با حضور در سیزدهمین مجمع شهرسازی کشورهای عضو بریکس با موضوع شهرها برای مردم؛ همکاری کشورهای بریکس برای آیندههای شهری فراگیر و تابآور، ضمن اظهار خرسندی از شرکت در این اجلاس، بیانیه فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی کشورمان را قرائت کرد.
در بیانیه فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی آمده است: قدردانی صمیمانه خود را از دولت و مردم جمهوری هند بهدلیل میزبانی گرم و سازماندهی شایسته این گردهمایی مهم ابراز میکنم. امروزه کشورهای بریکس میزبان بیش از نیمی از جمعیت شهری جهان هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز با تهران ــ بهعنوان یکی از بزرگترین مناطق کلانشهری آسیا ــ و هشت کلانشهر بزرگ دیگر، یکی از مراکز اصلی شهرنشینی در جنوب غرب آسیا بهشمار میرود.
در ادامه تأکید شده است: طی دهههای گذشته، حدود ۷۵ درصد جمعیت ایران شهرنشین شدهاند. این تحول، هم فرصتهای ارزشمند و هم مسئولیتهای بزرگی را به همراه داشته است. تجربه ما یک درس بنیادین را به ما آموخته است؛ اینکه شهرها صرفاً ساخته نمیشوند، بلکه باید با مشارکت مردم و برای ارتقای رفاه و کیفیت زندگی مردم شکل گیرند.
در بخشی دیگر از این پیام قرائتشده، آمده است: توجه جهان را به واقعیت تلخی که در یک سال گذشته کشور با آن مواجه بود جلب میکنم. پس از دههها تحریمهای ناعادلانه علیه مردم ایران، کشور ما در فاصله کمتر از یک سال، در دو نوبت هدف حملات مستقیم نظامی قرار گرفت. محلههای مسکونی، زیرساختهای غیرنظامی و جوامع شهری هدف این حملات بودند. همچنین رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران ترور شدند؛ اقداماتی که آشکارا با اصول و قواعد حقوق بینالملل در تعارض است.
از جمله تلخترین این حوادث، جانباختن ۱۶۸ دانشآموز بیگناه و معلمان آنان در حین حضور در کلاسهای درس در شهر میناب بود. از دست رفتن هر انسان بیگناه، فاجعهای عمیق و خسارتی جبرانناپذیر برای ملت ما محسوب میشود. با این حال، شهرهای ایران در برابر این سختیها همچنان تابآور و استوار باقی ماندهاند. در این راستا، از تمامی کشورهای عضو بریکس درخواست میکنم همکاری و گفتوگوهای خود را برای حفاظت از غیرنظامیان، جوامع مسکونی و زیرساختهای شهری تقویت کنند. پایبندی به اصول بنیادین حقوق بینالملل و صیانت از کرامت انسانی مستلزم رویکردی مبتنی بر همکاری، مسئولیتپذیری مشترک و همبستگی جمعی است؛ ارزشهایی که اساس و روح همکاریهای بریکس را تشکیل میدهند.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان با بیان اینکه با اتکا به تمدنی که هزاران سال میراث شهرنشینی را در خود جای داده و با تکیه بر اراده و استقامت مردم خود، شهرهای ایران همچنان استوار ایستادهاند، بازسازی و احیای مناطق آسیبدیده را در شمار بالاترین اولویتهای ملی عنوان کرد.
همچنین در بخش دیگری از پیام قرائتشده در سیزدهمین مجمع شهرسازی کشورهای عضو بریکس آمده است: بازآفرینی شهری به یکی از ارکان اصلی راهبرد ما برای ارتقای کیفیت زندگی و تحقق اهداف دستورکار نوین شهری تبدیل شده است. در این راستا، برنامههای هدفمندی برای احیای سکونتگاههای غیررسمی و بافتهای ناکارآمد شهری اجرا کردهایم و همزمان اقداماتی را برای ارتقای امنیت تصرف زمین و توسعه نظام رسمی ثبت مالکیت دنبال میکنیم.
در بخش مسکن نیز مجموعهای از سیاستهای نوآورانه را به اجرا گذاشتهایم که از جمله آنها میتوان به واگذاری زمین با اجاره ۹۹ ساله، برنامههای مسکن حمایتی و اجتماعی برای خانوارهای کمدرآمد و طرحهای پشتیبانی از تأمین مسکن برای خانوادههای جوان اشاره کرد.
در عین حال، تجربه ما نشان داده است که تأمین مسکن بهتنهایی کافی نیست. بر همین اساس، رویکرد ما بر تأمین همزمان مسکن، زیرساختها و خدمات عمومی استوار است. هدف ما ایجاد شهرهایی فراگیر، در دسترس و زیستپذیر برای همگان است؛ شهرهایی که نیازهای کودکان و جوانان، زنان و مردان، سالمندان و نسلهای آینده را بهطور متوازن پاسخ دهند.
کشورهای بریکس در مجموع میزبان دهها کلانشهر با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر هستند. با وجود این، تجربیات ارزشمند این شهرها تاکنون بهصورت نظاممند و نهادینه میان ما مبادله نشده است.
در بخش دیگری از این پیام، وزیر راه و شهرسازی کشورمان پیشنهاد تأسیس اتحادیه شهرهای بریکس را ارائه داد. در این بخش نیز تأکید شده است: پیشنهاد تأسیس “اتحادیه شهرهای بریکس” را بهعنوان یک سکوی نهادی دائمی برای تبادل دانش و تجربیات شهری، تدوین استانداردهای مشترک، همکاری در مدیریت بحران و پیشبرد ابتکارات مشترک توسعه شهری مطرح میکنم. چنین سازوکاری این امکان را فراهم خواهد کرد که شهرهای ما بهجای رقابت، به شرکای یکدیگر در مسیر پیشرفت تبدیل شوند و همکاری عمیقتر و رفاه مشترک بیشتری را در سراسر جامعه بریکس رقم بزنند.
وزیر راه و شهرسازی در پایان این بیانیه تأکید کرده است: شهرها برای مردم هستند. بیایید با همکاری یکدیگر این اصل را به واقعیت تبدیل کنیم و آیندهای مبتنی بر تابآوری، فراگیری، پایداری و شکوفایی مشترک بسازیم.
گفتنی است، سیزدهمین مجمع شهرسازی کشورهای عضو بریکس با موضوع شهرها برای مردم؛ همکاری کشورهای بریکس برای آیندههای شهری فراگیر و تابآور در دهلینو، پایتخت هند برگزار شد. در این رویداد، غلامرضا کاظمیان، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، به همراه عبدالرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند.
این مجمع به مدت دو روز، در روزهای ۱۱ و ۱۲ ژوئن، با حضور وزرا، مقامات ارشد، سیاستگذاران، متخصصان شهری و کارشناسان کشورهای عضو بریکس برگزار شد. محور اصلی این نشست، بررسی اولویتهای مشترک شهری، تبادل تجربه در حوزه توسعه پایدار و تقویت همکاریها برای ساخت شهرهای فراگیر، تابآور و مردممحور بود.
در پایان این مجمع، بیانیه وزرا با تاکید بر توسعه شهری انسانمحور، عدالت در دسترسی به خدمات شهری، تابآوری در برابر تغییرات اقلیمی و گسترش همکاریهای تخصصی میان کشورهای عضو به تصویب رسید.
