شناسهٔ خبر: 22513 - سرویس جاده‌ای

سرپرست معاونت راه روستایی وزیر راه و شهرسازی:

تسویه مطالبات پیمانکاران راه‌های روستایی با ابلاغ اسناد خزانه/ تکمیل پروژه‌های ملی در راه‌روستایی/ بهره‌مندی ۹۵ درصد جمعیت روستانشین از راه آسفالته/ فهرست استان‌های دارای بیشترین پروژه‌های ناتمام/ اختصاص یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن قیر رایگان در سال ۹۵

میر شفیع سرپرست معاونت راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن قیر معادل ۹۳۰ میلیارد تومان سهمیه وزارت راه و شهرسازی در بودجه وزارت نفت پیش بینی شده است گفت: اختلاف استان‌های محروم در حوزه راه‌های روستایی را نسبت به سایر استان‌ها به حداقل ممکن خواهیم رساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدحسین میرشفیع در نشست سالانه مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها با وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه‌هایی که در حوزه راه‌ روستایی سال گذشته در قالب ردیف متفرقه یا پروژه‌هایی که سال‌های قبل از طرف ستاد وزارتخانه ابلاغ شده بود امسال یک ردیف ملی مستقل به میزان ۶۰۰ میلیارد تومان در پیوست قانون بودجه برایش اختصاص یافت بنابراین استان‌ها نسبت به تکمیل پروژه‌های ملی راه‌های روستایی که از گذشته ابلاغ اعتباری داشته اقدام کنند.

وی افزود: شخص دکتر آخوندی و معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر وعده دادند در اولین ابلاغ اسناد خزانه تعهدات راه‌های روستایی را تامین کنند و بتوانیم تعهدات سال گذشته را از محل اسناد خزانه اجرا کنیم تا بخش زیادی از بدهی پیمانکاران پرداخت شود.

سرپرست معاونت راه روستایی وزیر راه و شهرسازی از مدیران کل راه و شهرسازی درخواست کرد تا در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام روستایی تلاش کنند گفت: البته در مواردی که پیمانکاران توان مالی ندارند نباید آنها را مجبور به فعالیت کرد هر چند به مردم روستاها مدیون هستیم که هنوز از امکانات اولیه راه برخوردار نیستند اما با توجه به وضعیت مالی و مطالبات پیمانکاران فشاری به آنها وارد نشود.

میرشفیع با بیان اینکه از ظرفیت پیمانکارانی که توانایی مالی دارند استفاده شود گفت: قیر مورد نیاز پروژه‌های راه روستایی را تامین می‌کنیم و از محل اسناد خزانه تمام مطالبات پیمانکاران پرداخت خواهد شد. علاوه بر اسناد خزانه اسلامی روش‌های دیگری برای تامین اعتبارات راه‌های روستایی پیش بینی شده است.

وی گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی برنامه‌های وزارتخانه در حوزه راه‌های روستایی از طرف وزیر راه و شهرسازی تقدیم رهبر انقلاب شده است. ضمن اینکه این برنامه‌ها برای رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور نیز ارسال شد که در این گزارش اعلام شده ۹۱ درصد از جمعیت روستاهای کشور از راه‌ آسفالته برخوردار هستند و این میزان به ۹۵ درصد جمعیت می‌رسد.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی گفت: علاوه بر این اختلاف استان‌های محروم در حوزه راه‌های روستایی را نسبت به سایر استان‌ها به حداقل ممکن خواهیم رساند که در این زمینه باید ۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی طی دو سال آسفالت شود تا روستاهای بالای ۵۰ خانوار از راه‌های روستایی برخوردار شوند.

میرشفیع با بیان اینکه همچنین ۴ هزار کیلومتر راه روستایی به صورت مشارکتی روکش آسفالت خواهد شد افزود: ردیف اعتباری راه‌های روستایی به عنوان توسعه، تکمیل و بهسازی در نظر گرفته شده بنابراین در بخش نگهداری راه‌ها سازمان راهداری و ادارات کل تابعه در استان‌ها وظیفه نگهداری راه‌های روستایی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه شاخص IRI(شاخص کیفیت راه‌ها) به استان‌ها ابلاغ شده و باید رعایت شود گفت: شرایط اختصاص قیر برای پروژه‌های راهسازی همانند سال گذشته است با این تفاوت که در سال گذشته نگران عدم تخصیص سهمیه بودیم اما خوشبختانه از ابتدای امسال در بودجه وزارت نفت در نظر گرفته شده که بر اساس آن یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن قیر معادل ۹۳۰ میلیارد تومان سهمیه وزارت راه و شهرسازی در بودجه وزارت نفت پیش بینی شده است که به صورت رایگان برای پروژه‌های پیمانی و امانی اختصاص می‌یابد در حالی که سال گذشته متاسفانه ۸۰۰ میلیون تن قیر تخصیص یافت.

میرشفیع با بیان اینکه ۸۰ درصد پروژه‌های ناتمام راه‌روستایی در ۱۰ استان کشور متمرکز است اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم حمایت لازم را از این ۱۰ استان که فشار بیشتری را متحمل می شوند داشته باشیم.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: پروژه‌های آزادراهی مهمی در دست اجرا است که به روش‌های مختلف BOT(ساخت-بهره‌برداری- انتقال) و مشارکتی قابل اجرا است. ضمن اینکه می‌توان بزرگراه‌های موجود و برخی از کمربندی‌های موجود را در قالب آزادراه تکمیل و بهره‌برداری کرد.

میرشفیع گفت: در حومه شهرهای بزرگ نیز باید طراحی ویژه‌ای داشته باشیم تا هزینه‌های مضاعف در حوزه راه‌سازی به کلانشهرها تحمیل نشود./