شناسهٔ خبر: 22514 - سرویس شرکت‌ها

همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر انجام شد؛

برگزاری مراسم گرامیداشت سوم خرداد در وزارت راه و شهرسازی/ مروری بر دلایل ادامه جنگ پس از آزادسازی خرمشهر

نشست مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر ظهر امروز سوم خرداد با حضور برخی اعضای شورای معاونین و کارکنان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر که به عنوان روز ملی ایثار و مقاومت از سوی شورای فرهنگی عمومی کشور انتخاب شده، در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور برخی از اعضای شورای معاونین وزارت راه و شهرسازی و کارکنان این وزارت در محل نمازخانه برپا شد، حجت‌الاسلام علی پرتوی عضو شورای فرهنگی وزارت راه و شهرسازی به تبیین رشادت‌ها و ایثارگری‌های مجاهدان و رزمندگان اسلام در دفاع از خرمشهر و همچنین در پیاده‌سازی عملیات بیت‌المقدس با هدف آزادسازی خرمشهر پرداخت.

عضو شورای فرهنگی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر که در این سال در الجزیره پایتخت الجزایر میان ایران و عراق و با حضور شاه مخلوع ایران و صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق منعقد شده بود و سپس لغو یک‌سویه آن از سوی صدام پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ادامه داد: دیکتاتور سابق عراق پس از لغو این قرارداد اعلام کرد ایران باید به اعراب و کردهای ایرانی خودمختاری بدهد و همچنین در حمایت از امارات متحده عربی اذعان داشت ایران باید نیروهای نظامی‌اش را از جزایر سه‌گانه خلیج فارس (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) خارج کند وگرنه ما به ایران حمله می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ایران قطعا چنین پیشنهادهایی را نمی‌پذیرفت، افزود: نهایتا صدام در ۳۱ شهریور ۵۹ به خاک ایران تجاوز کرد و این جنگ تحمیلی در ۷ مرداد ۶۷ به پایان رسید.

این کارشناس امور دینی با اشاره به صدور تعداد زیادی قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در طول جنگ ایران و عراق با هدف پایان این جنگ و نپذیرفتن آنها از سوی ایران به دلیل تنافی با منافع ملی تصریح کرد: تنها قطعنامه ۵۹۸ را به دلیل وجود بند ۶ در این قطعنامه که عراق را متجاوز می‌شناسد پذیرفتیم و سایر قطعنامه‌ها را رد کردیم.

وی درباره موضوع ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر از سوی ایران علی‌رغم اعلام آمادگی رژیم بعث برای آتش‌بس میان دو طرف، خاطرنشان کرد: پس از فتح خرمشهر، هنوز هم ۵ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور در دست بعثی‌ها بود و اگر ما در آن زمان آتش‌بس را می‌پذیرفتیم، همان بلایی که در جنگ اعراب و صهیونیست‌ها بر سر عرب‌ها آمد و بخش‌هایی از بلندی‌های جولان، جنوب لبنان و صحرای سینای مصر در اختیار رژیم صهیونیستی باقی ماند، بر سر ایران می‌آمد و عراقی‌ها حاضر نبودند از این ۵ هزار متر مربع خاک کشورمان عقب‌نشینی کنند.

پرتوی ادامه داد: با فتح خرمشهر و پیروزی عملیات بیت‌المقدس، ارتفاعات میمک در استان ایلام و ارتفاعات قصر شیرین و نفت‌شهر در استان کرمانشاه در دست بعثی‌ها باقی مانده بود که با ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر توانستیم آنها را آزاد کنیم.

وی به سه شرط ایران برای پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و آتش‌بس اشاره و اظهار کرد: ایران در طول مذاکرات اعلام کرده بود که سه شرط بازگشت ارتش و نیروهای مسلح عراق به پشت مرزهای پیش از آغاز جنگ، پرداخت هزار میلیارد دلار غرامت به ایران و متجاوز شناخته شدن عراق از سوی سازمان ملل حاضر به آتش‌بس است که با پذیرش آنها از سوی عراق، این اتفاق رخ داد.

عضو شورای فرهنگی وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر وجود هماهنگی کامل میان فرماندهای نیروهای مسلح، مقامات سیاسی کشور و حضرت امام (ره) در هنگام توافق برای ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر که از برکات برکناری بنی‌صدر بود، گفت: تجاوز به خرمشهر برای صدام از این جهت اهمیت داشت تا بتواند با نمایندگان ایران از موضع قدرت در گفتگوهای سیاسی مذاکره کند ولی امام خمینی (ره) دستور دادند که هر گونه شده خرمشهر باید به آغوش میهن اسلامی بازگردد که با رشادت‌های نیروهای رزمندگان اسلام در سوم خرداد ۶۱ خرمشهر آزاد شد.

در پایان این مراسم به تعدادی از همکاران وزارت راه و شهرسازی که توانسته بودند به سؤالاتی درباره عملیات بیت‌المقدس پاسخ مثبت دهند، جوایزی اعطا شد./