شناسهٔ خبر: 22610 - سرویس استان‌ها

مدير مسكن و ساختمان راه و شهرسازی گلستان:

بومی‌سازی آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان صدور پروانه‌های اشتغال به كار را سازماندهی می‌كند

محمود تیموری مدیر مسكن و ساختمان راه و شهرسازی گلستان گفت: بومی‌سازی آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان با توجه به ظرفیت و تعداد پروانه‌های ساختمانی استان در گروه‌های هفتگانه موجب سازماندهی و صدور متناسب پروانه‌ها با نیاز بازار كار مهندسان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، محمود تیموری در گفت و گویی خبری گفت: در حال حاضر تمامی فارغ التحصیلان رشته‌های هفتگانه مهندسی ساختمان پس از گذشت مهلت مقرر در قانون از تاریخ فراغت از تحصیل می‌توانند در آزمون ورود به حرفه مهندسی ساختمان شركت كرده و پس از قبولی جهت دریافت پروانه اشتغال به كار مهندسی اقدام كنند.

وی با اشاره به اینكه هیچگونه تناسبی بین عرضه و تقاضای بازاركار وجود ندارد، افزود: به همین دلیل بسیاری از مهندسین كه پروانه اشتغال به كار مهندسی اخذ می‌كنند به دلیل عدم تناسب تعداد و ظرفیت مهندسین دارای پروانه با میزان ساخت و سازها نمی‌توانند از پروانه مهندسی خود استفاده كرده و این موضوع هرساله با قبولی تعداد دیگری از مهندسین وضعیت نامناسب‌تری پیدا می‌كند.

وی به روند صدور پروانه‌های اشتغال به كار مهندسان اشاره كرد و افزود: دارندگان مدرك تحصیلی كارشناس و بالاتر در هریك از رشته‌های عمران، معماری، برق، مكانیك، نقشه برداری، ترافیك و شهرسازی می‌توانند از طریق تقاضای صدور پروانه اشتغال به كار مهندسی با توجه به مدارك تحصیلی و سوابق كار و تجربه در یك یا چند زمینه خدمات مهندسی از قبیل طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، خدمات امور آزمایشگاهی درخواست تشخیص صلاحیت كنند.

تیموری اضافه كرد: برای صدور پروانه اشتغال علاوه بر دارا بودن مدرك تحصیلی، گواهی اشتغال به كارآموزی و گواهی قبولی در آزمون‌های مربوط و سابقه كار حرفه‌ای در رشته‌های تخصصی و فنی مربوط، بعد از تاریخ اخذ مدرك ضروری است.

وی گفت: دارندگان مدرك علمی دكتری با حداقل یكسال كارآموزی یا سابقه كار، دارندگان مدرك كارشناسی ارشد با حداقل دو سال كارآموزی یا سابقه كار و دارندگان مدرك كارشناسی با حداقل سه سال كارآموزی یا سابقه كار می‌توانند بعد از تاریخ اخذ مدرك برای شركت در آزمون ورود به حرفه مهندسی و دریافت پروانه اشتغال به كار مهندسی اقدام كنند.

به گفته وی، پس از قبولی متقاضی در آزمون، با توجه به تفویض اختیار اداره كل راه و شهرسازی در خصوص تشكیل پرونده و بررسی مدارك به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، متقاضی مدارك را به سازمان استان تحویل و پس از بررسی توسط سازمان جهت بررسی و تطبیق با قوانین به اداره كل راه و شهرسازی ارسال و پس از احراز صلاحیت، پروانه اشتغال به كار مهندسی به امضای مدیركل راه و شهرسازی (به نیابت از وزیر راه و شهرسازی) خواهد رسید.

تیموری یادآور شد: براساس بخشنامه‌های جدید، در خصوص مدارك با گرایش‌های تكنولوژی در رشته‌های هفتگانه و گرایش‌های موردی رشته‌های هفتگانه و گرایش علمی كاربردی در رشته معماری ملاحظاتی جهت تسهیل و تسریع در صدور پروانه اشتغال به كار منظور شده است.

طبق آخرین آمار سال۱۳۹۵، تعداد هفت هزار و ۹۷۱ نفر در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان عضو هستند كه از این تعداد سه هزار و ۶۸۷ نفر، پروانه اشتغال به كار مهندسی دارند.