شناسهٔ خبر: 22632 - سرویس مسکن و شهرسازی

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری مطرح کرد؛

گام‌های بلند ایران برای اجرای توسعه پایدار شهری در تبادل تجربیات با آلمانی‌ها/ انتقاد از نحوه کنترل و نظارت در اجرای طرح‌های توسعه شهری/ نسل جدید توسعه شهری در اصفهان کلید می‌خورد/ ضرروت توجه به مسایل زیست محیطی در طرح‌های توسعه شهری

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر شباهت‌های کشور ایران با آلمان از مبادله تجربیات این دو کشور خبر داد و با اشاره به اینکه توسعه پایدار شهری اصفهان نخستین الگوی طرح‌های جدید توسعه شهری است گفت: قدم‌های نخست تصمیم‌سازی را در توسعه پایدار شهری با آلمانی‌ها برمی‌داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری روز گذشته (۴ خردادماه) در حاشیه سمینار مشترک ایران و آلمان تحت‌عنوان توسعه پایدار شهری اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز تحت‌عنوان توسعه پایدار شهری اصفهان بهانه‌ای برای انتقال تجربیات ایران  و کشور آلمان در زمینه طرح‌های توسعه شهری محسوب می‌شود. همچنین نگاهی که در این نشست حاکم است نگاه توسعه پایدار و پایداری توسعه و همچنین یکپارچه نگاه کردن به مسائل و مشکلات شهر است؛ نگاهی که پیش‌تر وجود نداشت.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شرکت‌ها و موسسات آلمانی تجربیات خود را در این زمینه در این سمینار ارایه کردند از ارایه تجربیات همزمان ایران در نشست فوق خبر داد و افزود: در این سمینار، مقایسه‌ای نیز بین تجربیات صورت گرفت و دلایل تفاوت نتایج دو کشور ایران و آلمان بررسی شد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ادامه داد: نتایج اولیه نشان می‌دهد که ایران و آلمان در تهیه طرح‌ها مثل هم عمل می‌کنند؛ اما در عین حال چند تفاوت عمده نیز بین دو کشور وجود دارد. از جمله اینکه در ایران، همکاری گروه‌های ذیربط اعم از مردم و سایر دست اندرکاران در اخذ تصمیم‌های جدی بسیار مهم است. همچنین نگاه به مسائل زیست محیطی و توجه به ظرفیت‌های زیست محیطی کاملا در نگاه آلمانی‌ها حاکم است. بدین‌معنا، اگر گزینه‌ای به دلایل زیست‌محیطی پاسخ نداد طبیعتا حذف خواهد شد.

حناچی گفت: ما نیز اگر شعار حمایت از محیط‌زیست را می‌دهیم باید در عمل برای به اجرا درآوردن سیاست‌ها، هم‌راستا با حفظ محیط زیست گام برداریم، در حالی‌که متاسفانه شواهد نشان می‌دهند که در این زمینه دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم. همچنین باید در نظر داشته باشیم که مانیتورینگ (کنترل و نظارت) در تهیه طرح، گام نخست است و طرح به محض آنکه برای اجرا می‌رود باید مورد ارزیابی و پایش قرار بگیرد. در این راستا نیز معتقدم مشکلاتی وجود دارد. بدین‌معنا که ابزار مانیتورینگ وجود دارد ولی معمولا ابزار مانیتورینگ برای استفاده طرح‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و یا اینکه جاهایی که ابزار در اختیارشان هست مانیتورینگ را به طور کامل انجام نمی‌دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نشست فوق، فضایی را برای مدیران شهر ایجاد خواهد کرد و بهانه ما نیز اصفهان است. امیدواریم بتوانیم این طرح را در شهر اصفهان که با مشکلات عدیده ای مواجه است به اجرا درآوریم. اصفهان شهری است که پتانسیل‌ها و مزیت‌ها، تاریخ و طبیعت و فرهنگش قابل توجه همگان است.

صنعت وقتی از آستانه زیست‌محیطی‌اش عبور کند به ضد خود بدل می‌شود

وی افزود: صنعت پدیده بدی نیست، بلکه معتقدم صنعت، زمانی‌که از آستانه‌های زیست محیطی خود عبور می‌کند می‌تواند به ضد خود تبدیل شود و در حد ظرفیت‌های زیست‌محیطی منطقه باید از این موضوع استفاده بشود. شاید از این جهت هم هست که از گردشگری به عنوان صنعت گردشگری یاد می‌کنیم.

حناچی خاطرنشان کرد: گردشگری می‌تواند جای تولید ناخالص ملی حتی نفت را بگیرد و بسیاری از کشورها نیز این کار را انجام داده‌اند. به هرصورت حل این مساله، برنامه‌ریزی و توجه می‌خواهد و برنامه‌ریزی و هدفگذاری در طرح‌های بالادست انجام شود. امیدوارم این جلسه مقدمه‌ای باشد برای نسل جدید طرح‌هایی که می‌خواهیم انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی ما بیش از اندازه به صنعت توجه می‌کنیم و به تبعاتی که صنعت ممکن است در ابعاد زیست‌محیطی ایجاد کند بی‌توجهی نشان داده و آنها را به صورت یکپارچه نمی‌بینیم می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. کما اینکه ما در کشور خود معمولا این مشکل را داریم، در حالی که همه مشکلات را با وزن دادن و هماهنگ جلو بردن می‌توانیم حل کنیم.

حناچی تاکید کرد: ما در کشور در ایجاد تناسب در یکپارچگی برای رسیدن به هدف مشکل داریم و باید این مشکل را حل کنیم و این حل نمی‌شود مگر آنکه تمامی کسانی‌که در تصمیم‌سازی، تصمیم گیری و اجرا نقش دارند با هم همکاری کنند و در مرحله بعد از تصمیمات است که باید اجرا را دایم مورد پایش قرار داد تا به اهداف برسیم.

وی با اشاره به اینکه آلمان کشوری پایدار در توسعه شهری است یادآور شد: قرار است، آلمان، ظرف ۲۰ سال آینده تمامی نیروگاه‌های اتمی خود را با هدف مسائل زیست محیطی جمع کند و برای اینکه بتواند اینکار را انجام دهد ناچار است تا از حداکثر بهره‌وری انرژی استفاده کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در دهه گذشته ساختمان‌های با مصرف کم و مصرف صفر را مطرح می‌کردیم، درحالیکه، آلمان‌ها در حوزه تحقیقات به ساختمان‌های انرژی‌پلاس دست یافته‌اند. یعنی ساختمان‌هایی که نه تنها مصرف انرژی ندارند بلکه تولید انرژی هم دارند. به اعتقاد من آلمان با ارائه تجربیات این چنینی که به اجرا درآمده مخصوصا در حوزه صرفه جویی در مصرف انرژی که ارتباط مستقیمی با تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین دارد یکی از کشورهای موفق در این زمینه است. ضمن آنکه این کشور، جنگ جهانی دوم را پشت سر گذاشته که در آن جنگ تمامی مراکز صنعتی و مهم‌اش از بین رفت و مجددا ساخته شد. از این جهت شاید شبیه کشور ما باشد و ما می‌توانیم از تجربیات آلمانی‌ها در توسعه آتی کشور خود بهره ببریم.

وی در پایان افزود: برای اجرایی شدن اهداف زود است اما قطعا قدم‌های نخست تصمیم سازی را برمی‌داریم. /