شناسهٔ خبر: 22693 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی مطرح کرد؛

شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نظارت بر ساخت و سازهای مشهد به وظیفه ذاتی خود عمل می کند/ اثبات سلامت گزارش تخلفات ساخت و ساز شهرداری در بازدیدهای میدانی مشهد

محمد رضا اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با تاکید بر نظارت بر ساخت و سازها در تمامی استان های کشور گفت: بحث نظارت و کنترل بر ساخت و سازها بحث کاملا تخصصی در حوزه شهرسازی و معماری است و مختص خراسان رضوی نیست.

محمدرضا اخوان‌عبداللهیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در مشهد و نامه‌نگاری‌هایی که پیش‌تر از سوی اداره کل راه و شهرسازی به عنوان یکی از ارگان‌های نظارتی برای موضوع ساخت و سازهای بی‌ضابطه پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) و سایر مناطق شهر مشهد، گفت: نظارت و بازرسی و پیگیری اجرای کامل طرح‌های جامع و تطبیق آنها با طرح‌های تفصیلی از جمله وظایف ذاتی شورای‌عالی شهرسازی و معماری به شمار می‌رود و مختص به استان خراسان‌رضوی نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه نظارت بر ساخت و سازها و ورود شورای‌عالی شهرسازی و معماری در همه استان‌ها جریان دارد افزود: مشابه اینگونه نظارت را از شورای عالی شهرسازی و معماری در همه استان های کشور داریم و در این مورد باید متوجه باشیم که شورای عالی شهراسازی و معماری به وظیفه خود که نظارت، بازرسی و بررسی ساخت و سازهایی است که باید منطبق با طرح های جامع باشد عمل می کند. شورای عالی همواره وظیفه ذاتی خود را برای نظارت بر ساخت و سازها و تطبیق طرح های جامع با تفصیلی داشته و دارد و ما در اداره کل راه و شرهرسازی استان نیز به عنوان دست اندر کار استانی حوزه راه و شهرسازی به وظیفه خود در استان عمل می‌کنیم.

اخوان‌عبداللهیان تاکید کرد: شورای‌عالی شهرسازی و معماری همواره در بحث نظارت عالیه به ساخت و سازها و رعایت طرح جامع و تطبیق طرح جامع مصوب در شورای عالی شهرسازی با طرح های تفصیلی ورود می کند و این مختص به یک استان نیست، بلکه  این نظارت بر ساخت و سازها همواره وجود داشته است.

این مدیرکل یادآور شد: بحث نظارت و کنترل بر ساخت و سازها بحث کاملا تخصصی در حوزه شهرسازی و معماری است.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان وزارت راه و شهرسازی در دبیرخانه شورا، بازدیدهای میدانی از شهر مشهد داشتند و صحت گزارش‌های واصله از سوی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی در بازدیدهای میدانی به اثبات رسید افزود: همچنین در شهر مشهد اعضای شورای‌عالی و نماینده های وزارتخانه بازدیدهای دوره ای از مشهد داشتند. طبیعتا مدارک و مستنداتی نیز از مجموعه نظارتی شهر مشهد (اداره کل راه و شهرسازی و استانداری) خواسته‌اند تا گزارشی را از اقدامات نظارتی خود به شورای عالی ارائه کنیم که تمامی مستندهای آن در جلسه ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری ارایه شد.

اخوان‌عبداللهیان ادامه داد: برداشت میدانی نمایندگان وزارت راه و شهرسازی بر صحت گزارش‌هایی که از سوی اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی ارایه شد تکمیل‌کننده هم شدند و در نهایت به بررسی موضوع ساخت و سازهای پیرامون حرم ختم شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با یادآوری اینکه شهر مشهد از سوی آیسسکو، در دی ماه سال آینده (سال ۲۰۱۷ میلادی) به عنوان پایتخت فرهنگ اسلام انتخاب شده است و اقدامات گسترده ای نیز از سوی دستگاه های دست اندر کار برای آمادگی برای این رویداد مهم در دست انجام است افزود: در جلسه شورای‌عالی مورخ ۲۰ اردیبهشت قرار شد تدابیری اندیشیده شود و ساماندهی به ساخت و سازهای غیرمجاز، در کوتاه ترین زمان ممکن صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: ما (اداره کل راه و شهرسازی) و دستگاه های نظارتی دیگر، وظیفه خود را در این باره انجام دادیم و شورای عالی شهرسازی و معماری نیز بر حسب وظیفه ذاتی تشکیل خود به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز شهر مشهد ورود کرده است.

گفتنی است سیدصولت مرتضوی شهردار مشهد ۶ خردادماه در جمع خبرنگاران در شهر مشهد گفت: در اقدامی غیر قانونی شورای عالی شهرسازی و معماری می‌آید و تغییر کاربری این زمین را لحاظ کرده و در مصوبه تاکید می‌کنند که این زمین باید فضای سبز باشد.

این در حالی است که مقام معظم رهبری اواخر سال گذشته درباره پدیده‌های زمین‌خواری و کوه‌خواری و تخریب باغات موضع صریح و شفافی داشتند و گفتند که پدیده زمین‌خواری و کوه‌خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات و باغات مسائل رنج‌آور و اسف‌باری هستند و باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی‌هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند اما شهرداری‌ها به خصوص شهرداری کلانشهرها برای افزایش درآمدحاصل از فروش تراکم و صدور پروانه‌های ساخت خارج از مقررات و غیرمجاز راهی غیر از فرمایشات رهبری را در پیش گرفته‌اند و هرچند با اقدامات سختگیرانه وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم شاهد کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز هستیم اما این راه نادرست شهرداری‌ها برای کسب درآمد همچنان ادامه دارد و به سایر شهرها هم سرایت کرده است. /