شناسهٔ خبر: 22760 - سرویس استان‌ها

مدیركل راه و شهرسازی گلستان خبر داد:

آغاز عمليات آسفالت SMA در محور گنبد-مينودشت استان گلستان

آسفالت مدیركل راه و شهرسازی گلستان از شروع عملیات اجرایی آسفالت ماستیكی (SMA) در محور گنبد – مینودشت در شرق استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارك قدم در گفت و گویی خبری گفت: آسفالت ماستیكی SMA آسفالتی نوین است كه مطالعات آن از سال ۹۲ در كشور آغاز شده تا جایگزین آسفالت‌های معمولی شود.

وی، مقاومت بیشتر، عمر طولانی‌تر و اصطحكاك كافی در مواقع بارندگی و جلوگیری از لغزندگی سطح جاده‌ها و واژگونی خودروها را از خصوصیات این نوع آسفالت برشمرد.

مبارك قدم با اشاره به اینكه برای اولین بار در استان گلستان این نوع آسفالت بصورت پایلوت در محور گنبد- مینودشت به اجرا درآمده است، افزود: قطعه اول محور گنبد – مینودشت به طول پنج كیلومتر در سال ۹۳-۹۲ انجام شده و با بررسی‌های بعمل آمده از طریق مشاور ذیصلاح آزمایشگاه فنی مكانیك خاك و به دلیل بهترین كیفیت اجرا شده، پروژه استان گلستان به عنوان پروژه نمونه در سطح كشور اعلام شده است.

به گفته مبارك قدم، هم اكنون این نوع آسفالت در استان‌های خراسان شمالی و اصفهان نیز بصورت پایلوت در حال اجراست اما استان گلستان به نسبت این استان‌ها در مرحله جلوتر قرار دارد.

وی، طول محور گنبد- مینودشت (دوباند رفت و برگشت) را ۳۰ كیلومتر اعلام كرد و گفت: در ابتدا در این محور ۲۳ هزار مترمربع لكه‌گیری هندسی انجام شده و سپس بر روی آن لایه‌ای از آسفالت ماستیكی به ضخامت پنج سانتی‌متر و عرض متوسط ۱۱ متر در دو باند رفت و برگشت در حال اجراست.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان، اعتبار برآوردشده برای اجرای این پروژه را، بیش از ۴۰ میلیارد و ۷۶۳ میلیون ریال اعلام كرد و گفت: طبق برنامه زمان‌بندی شده تا پایان تیرماه امسال باید این عملیات به پایان برسد.