شناسهٔ خبر: 22777 - سرویس جاده‌ای

برگزاری نخستین نشست گردشگری دو كشور جمهوری اسلامی ایران و عراق

پرچم ایران و عراق نخستین نشست مشترك B۲B بخش خصوصی گردشگری جمهوری اسلامی ایران و عراق با همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه‌‌های مرزی با بیان این خبر گفت:

 در این نشست فعالان و شركت‌های منتخب مسافرتی گردشگری دو كشور با هدف تسهیل و تسریع و ساماندهی اعزام گردشگران به شهرهای توریستی، سیاحتی و زیارتی به بررسی نحوه اعزام گردشگران پرداختند.

وی با اظهار امیدواری بر افزایش ترددهای مسافری افزود: گردشگری فقط زیارت و یا سلامت نیست بلكه مجموعه‌ای از ترددهاست كه از مرزهای دو كشور انجام می‌شود و این سفرها متنوع است از جمله سفرهای كاری، زیارتی، بازدید اماكن تفریحی، تاریخی، سلامت و غیره.

عطرچیان در خصوص اقدامات انجام شده وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مرزهای كشور كه بعنوان پایانه مرزی زمینی به ارائه تسهیلات و خدماتی كه برای سهولت تردد گردشگران ایجاد شده است اشاره كرد و افزود: 

در حال حاضر ۲۳ پایانه مرزی فعال زمینی وجود دارد كه در این چارچوب ۷ پایانه مرزی مشترك با كشور عراق از نگاه ویژه این سازمان حاكی از سهولت رفت و آمد گردشگران ایرانی و عراقی است. در جنوب پایانه‌های مرزی شلمچه و چزابه ، مهران ، خسروی ، پرویزخان ، باشماق و تمرچین در ادامه مرزهای مشتركی است كه سالیانه میلیون‌ها نفر از آن تردد می‌کنند.

وی یادآور شد: در سال ۹۴ حدود ۵ / ۷ میلیون مسافر از مرزها عبور نموده كه بیش از  ۵ / ۴ میلیون گردشگر و مسافر ایرانی و در حدود سه میلیون گردشگر عراقی از مرزها تردد کرده‌اند.

مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی اظهار داشت: براساس همكاری‌های مشترك دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه تردد به اتوبوس‌های عراقی را در اقصی نقاط خاك جمهوری اسلامی ایران صادر نموده است و هیچ‌گونه محدودیتی برای تردد اتباع عراقی وجود ندارد و متقابلاً انتظار داریم مسئولان عراقی در حوزه گردشگری نیز با مقامات ذی ربط خود مذاكره تا گردشگران ایرانی نیز بتوانند با اتوبوس ایرانی از مبداء تا مقصد نهایی در داخل خاك عراق تردد نمایند و رفع این مشكل به افزایش سفرهای گردشگران منتهی شود.

وی با بیان اینكه در سال گذشته بیش از ۱۴۰۰ سفر اتوبوس عراقی، گردشگران عراقی را به داخل خاك جمهوری اسلامی ایران آورده است، گفت:

پیشنهاد می‌شود تا شركت‌های خدمات مسافرتی و آژانس‌های دو كشور راهكارهایی را انتخاب نمایند تا ضمن تردد آسان گردشگران بین دو كشور موجب رونق و توسعه صنعت گردشگری و افزونی ترددها از پایانه‌های مرزی شود.

گفتنی است در این نشست دكتر رحمانی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دكتر آقابابایی مدیركل امور مرزی و پدافندغیرعامل وزارت كشور، نعمتی مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری و محمود عبدالجبار موسی رئیس هیأت گردشگری عراق دیگر سخنرانان این نشست بودند.