شناسهٔ خبر: 22831 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

جزئیات اصلاحات قانون نظام مهندسی در سه لایه قوانین، آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و رفتارهای حرفه‌ای/ پیگیری اصلاح ساختاری قانون نظام‌مهندسی در مجلس دهم/ ابلاغ نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای توسط وزیر راه و شهرسازی

مصاحبه شیبانی و مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در آستانه انتخابات شورای مرکزی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان با اعلام پیگیری اصلاح ساختاری قانون نظام مهندسی در مجلس دهم گفت: امیدوارم پس از بررسی‌ و تصویب آیین‌نامه کنترل ساختمان در کمیسیون امور زیربنایی دولت و نهایتا تصویب در هیات دولت، مشکلات فراروی ساخت و ساز در حد بسیار خوبی پاسخ داده شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست رسانه‌ای که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد با اعلام قرار گرفتن در آستانه تحول در نظام مهندسی کشور گفت: ما در آستانه تحول در سازمان نظام مهندسی کشور هستیم و حدود بیش از یک ماه دیگر انتخابات اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور برگزار می‌شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با توجه به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی صحیح به افکار عمومی افزود: تلاش داریم تا در پایان دوره سه ساله نگاهی داشته باشیم به دستاوردهای سازمان نظام مهندسی ساختمان و بتوانیم درس‌هایی را برای سال‌های پیش‌رو بگیریم و با جبران اشتباهات سال‌های گذشته و تبدیل آنها به درس‌های ارزشمند مهندسی در اعتلای هرچه بیشتر و بهتر سازما‌ن‌های نظام مهندسی ساختمان بکوشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در دولت یازدهم، اصلاحات نظام مهندسی را در سه سطح از امور انجام دادیم. در این رابطه نقد مفصلی وجود داشت و با توجه به اینکه حدود ۲۰ سال از اجرای قانون نظام مهندسی می گذشت،  مشکلات و دستاوردهایی که اجرای ۲۰ سال قانون داشت در سه لایه قانون، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و رفتارهای حرفه‌ای با رویکرد اصلاحات در سه بخش ذکر شده مورد توجه قرار گرفت.  

مظاهریان گفت: در بحث قانون، بحث مفصلی وجود دارد که در اختیار ملجس قرار داده شده در همین راستا نیز نمایندگان، طرح اصلاح قانون را در ابتدای دولت یازدهم شروع کردند که متاسفانه مورد تصویب مجلس قرار نگرفت و از دستور کار خارج شد. امید است در مجلس آینده این مهم (اصلاح قانون) پیگیری شود و مجلس دهم زمینه بسیار خوبی است برای انجام اصلاحات ساختاری در قانون نظام مهندسی است تا ضمن اصلاح، سازمان های نظام مهندسی بتوانند چابک تر و سالم تر درخدمت افزایش ساخت و ساز در کشور قرار بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بحث آیین‌نامه‌ها  و بخشنامه‌ها، مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی را تصویب کنترل آیین‌نامه کنترل ساختمان است. این آیین‌نامه که می‌تواند نظم جدیدی در فرآیند ساخت و ساز شهری ایجاد کند از یکسو، فرایندها را شفاف و کوتاه می‌کند و از سوی دیگر مطابق با استاندارهای جهانی به افزایش کیفیت ساخت و ساز و ارائه خدمات مهندسی می پردازد که این اصلاح، دستور کار جدی وزارت راه و  شهرسازی است.

مظاهریان با اشاره به اینکه جلسات بررسی آیین‌نامه در کمیسیون امور زیربنایی دولت به خوبی در حال پیشرفت است و هر هفته جلسه‌ای در این رابطه تشکیل و نظرات کارشناسان اخذ می‌شود گفت: امیدوارم در پس این بررسی‌ها و تصویب آیین‌نامه کنترل ساختمان در کمیسیون امور زیربنایی دولت و نهایتا تصویب در هیات دولت، مشکلات  فراروی ساخت و ساز در حد بسیار خوبی جواب داده شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: بخش سوم اصلاحات، رفتارهای حرفه‌ای بود. ما جدای از قانون آیین‌نامه‌ها در رفتارها چه در مقام نظارت در سازمان‌ها و چه در داخل سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان بر مبنای رعایت اخلاق حرفه‌ای و فرآیندها مشکلات زیادی را شاهد بودیم. خوشبختانه در اسفندماه سال ۹۴ هیات دولت، آیین‌نامه‌ای را که به آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای معروف شد اصلاح کرد و نظام‌نامه مشخصی را با تیترهای روشنی معرفی کرد که به زودی از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد.

مظاهریان با اشاره به اینکه بحث اخلاق حرفه‌ای تاکنون و طی ۲۰سال اخیر غیرشفاف بود افزود: بحث اخلاق حرفه‌ای، ملاک‌هایی را مورد سنجش قرار داده که امیدواریم از این طریق، مهندسان که گروه فرهیخته جامعه هستند بتوانند سمبل خوبی برای سایر رشته‌ها در رعایت مباحث اخلاق حرفه‌ای باشند.

وی گفت: در بررسی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان دو پیمانه میزان اعتماد اعضا به سازمان ها و میزان رضایتمندی بهره برداران و مردم از خدماتی است که سازمان های نظام مهندسی ارایه می‌دهند مورد توجه است. در پیمانه نخست یعنی میزان اعتماد اعضا به سازمان ها باید در نظر داشته باشیم که سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان متعلق به اعضای مهندس عضو سازمان است و تمامی هدف سازمان‌ها و هیات‌مدیره‌ها باید بر این مبنا قرار بگیرد که اعتماد اعضا را به خود جلب کنند این بحث کلیدی برای نهادهای حرفه‌ای و صنفی است تا بتواند بیشترین مشروعیت را از اعضای خود کسب کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در جاهایی ممکن است این اعتماد دچار خدشه شده باشد که بهترین راه برای میزان اعتماد اعضا، شفاف‌سازی است. در این رابطه نیز هرچه سازمان‌ها شفاف‌تر باشند اعضا نقش پررنگ‌تر و مسئولیت بیشتری را برعهده خواهند گرفت.

وی یادآور شد: مهم نیست سازمان‌ها چه مشکلاتی دارند. اگر مسائل شفاف باشد اعضا به آن اعتماد می‌کنند و در این جهت می‌توان انتظار داشت که سازمان‌ها نیروی خود را در اعتماد اعضای خود جستجو خواهند کرد. همچنین در مورد میزان اعتماد اعضا به سازمان باید متوجه باشیم که سازمان در نگاه مردم و جامعه چگونه دیده می‌شود. به نظر می‌رسد این نیز از جمله مقولاتی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان نیاز دارد تا به صورت جدی به آن توجه کند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: قاعدتا باید سازمان نظام مهندسی ساختمان همانگونه که در قانون نیز ذکر شده به عنوان مرجعی برای دیدگاه‌های تخصصی شناخته شوند و باید مردم جامعه زمانیکه نام سازمان نظام مهندسی ساختمان برده می‌شود به یاد تخصص حرفه‌ای و رعایت اخلاق حرفه‌ای بیفتند و از این طریق است که می‌شود نگاه مردم را به سازمان نظام مهندسی ساختمان تشخیص داد و جایگاهی را که قانونگذار برای سازمان نظام مهندسی تعیین کرده است برگرداند.

مظاهریان ادامه داد: اگر بتوان این دو سطح (میزان رضایتمندی اعضا از سازمان و میزان رضایتمندی بهره‌برداران و مردم از خدماتی است که سازمان‌های نظام مهندسی ارایه می دهند) را ارتقا دهیم آن وقت شاهد سازمان‌های قوی خواهیم بود که دخالت بخش های دیگر در آن منتفی و به حداقل می‌رسد و هیچ نهادی سعی نمی‌کند تا تحت هر عنوانی بخواهد در فرایند قانونی سازمان‌ها دخالت کند.

وی در پایان گفت: فکر می‌کنم سازمان‌های نظام مهندسی در دوره هفتم حرکت های خوبی را شروع کردند. در دوره هفتم، تلاش های جدی برای اصلاح شروع شده که اگر بتواند تداوم یابد امید است کارنامه سازمان های نظام مهندسی در دوره هفتم و شورای مرکزی منبعث از دوره هفتم بتوانند کارنامه قابل دفاعی را ارایه دهند. /