شناسهٔ خبر: 22840 - سرویس استان‌ها

اخذ صلاحیت فنی ۱۸ کارخانه از ۷۰ کارخانه آسفالت آذربایجان شرقی

توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه این استان یکی از قطب‌های قیر و آسفالت کشور است، گفت: مرکز تحقیقات راه و شهرسازی شمالغرب کشور به زودی در تبریز برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی، توحیداخلاقی در جلسه شورای فنی استان با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی یکی از قطب‌های قیر و آسفالت کشور است، گفت: مرکز تحقیقات راه و شهرسازی شمالغرب کشور به زودی در تبریز برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی می‌شود که یکی از مهم‌ترین اقدامات آن، تحقیق برای افزایش کیفیت، کمیت و بهینه‌سازی مصرف قیر است.

وی با بیان اینکه تعداد کارخانه قیر در آذربایجان‌شرقی، بیش از میانگین سایر استان‌هاست، افزود: ارزش افزوده قیر باعث شده که به کالای با ارزشی تبدیل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه باید به سمت کاهش مصرف قیر و روسازی بتنی حرکت کنیم، گفت: اکنون با توجه به کاهش صادرات و افزایش تولید، به حد کافی سیمان در کشور داریم و می‌توانیم در مرکز تحقیقات بر روی این موضوع تمرکز کنیم.

اخلاقی، با اشاره به اینکه بخشی از خراب شدن تدریجی روسازی آسفالت، به کیفیت مصالح، قیر، آب و هوا، تردد بیش از پیش‌‌بینی خودرو و کمبود هزینه نگهداری مربوط است، گفت: بخشی نیز به ماشین آلات تولید، حمل و اجرای آسفالت مربوط می‌شود که باید نسبت به نوسازی آنها اقدام شود.

 وی افزود: از امسال، قیرها برمبنای عملکرد PG مورد استفاده قرار گرفته و آزمایشات بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیش از ۷۰ کارخانه تولید آسفالت در استان فعال هستند، ابراز داشت: از این تعداد، حدود ۱۸ کارخانه صلاحیت فنی دارد که بقیه نیز برای دریافت این صلاحیت اقدام کرده‌اند ولی هنوز موفق نشده‌اند، ضمن اینکه بازرسی‌ها و بازدیدهای دوره‌ای نیز باعث به روز شدن سیستم تولید و مصرف در این کارخانه‌ها شده است. 

اخلاقی، عمر ماشین‌های پخش آسفالت را در استان، بالای ۲۰ سال عنوان کرد و اظهار داشت: باید متوسط عمر دستگاه‌ها، زیر ۱۰ سال باشد که متأسفانه پیمانکاران به این موضوع اهمیت زیادی نمی‌دهند.

وی در ادامه، با بیان اینکه در سال ۹۴ برای یک هزار و ۹۲۵ کیلومتر راه شریانی استان، ۱۳۸ میلیارد تومان و غیرشریانی ۳۲ میلیارد تومان مورد نیاز است، تاکید کرد: از این میزان، ۵۸ میلیارد تصویب شد که ۲۰ میلیارد تخصیص یافت و ۱۷ میلیارد نیز از محل اعتبارات استانی هزینه شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیش از ۵۵۰ هزار تن آسفالت در سال ۹۴ در راهداری و راه‌سازی استفاده شده است، ادامه داد: برای این میزان آسفالت مصرفی، ۵۷ میلیارد تومان هزینه شده است.

اخلاقی اشاره به اینکه برای هر کیلومتر راه همسنگ، ۸۰ میلیون تومان هزینه نگهداری لازم است، افزود: بیش از ۲۷ هزار کیلومتر راه همسنگ در استان داریم که هنوز اعتبار کافی برای نگهداری آن اختصاص نیافته است.

وی افزود: آسفالت، راه و جاده یک سرمایه ملی است و اگر به موقع توجه نشود، هزینه‌های تعمیر و نگهداری به شدت افزایش خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی از بهره‌گیری از روکش حفاظتی جدید به عنوان پایلوت در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: برای بررسی عملکرد در برخی راه‌ها این روکش‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در صورت موفقیت در سایر جاده‌های استان نیز بهره‌گیری شود.