شناسهٔ خبر: 22869 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نامه حناچی به استاندار البرز ابلاغ شد؛

جزئیات مصوبه احداث شهرک صنعتی دارویی برکت/ تاکید بر حفظ کاربری اراضی شهرک کوهسار/ ممنوعیت اجرای واحدهای متقاضی به صورت پراکنده در سایت

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری طی نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی استان البرز مصوبه شورای‌عالی را در هفت بند با تاکید بر غیرزراعی بودن زمین‌ها و حفظ کاربری اراضی شهرک کوهسار ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز مصوبه شورای‌عالی را درباره احداث شهرک صنعتی دارویی برکت در استان البرز ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری به استاندار البرز آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۵.۳.۳ موضوع درخواست احداث شهرک صنعتی دارویی برکت در خارج از حریم شهر کوهسار را مورد بررسی قرار داد و ضمن تذکر این نکته که مصوبه مورخ ۹۰.۶.۱۳ هیات محترم وزیران با احکام طرح مجموع شهری مبنی بر محدودیت استقرار جمعیت و فعالیت در اطراف تهران و سیاست کلی محدودیت استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران و همچنین با ضوابط کلی پدافند غیرعامل با توجه به تمرکز صنایع حساس دارویی در یک نقطه در تعارض است؛ با این حال و با عنایت به اینکه مصوبه هیات وزیران فعلا نافذ و حاکم می‌باشد و با توجه به غیرزراعی بودن اراضی موردنظر (اراضی موردنظر منابع ملی بوده و در حریم قبلی شهر کوهسار واقع شده و از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان به متقاضی واگذار شده است) با کلیات موضوع منوط به تحقق زیر موافقت می نماید:

۱. در طرح شهرک، قابلیت استقرار بیش از دویست واحد صنعتی دارویی پیش‌بینی شده است و این تعداد با توجه به کل کارخانه‌های دارویی موجود متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و سایرین، بسیار بیش از نیاز واقعی است. لذا پیشنهاد می‌شود با حفظ کلیت طرح، هرگونه عملیات اجرایی حداکثر در یک سوم از اراضی (حدود شصت هکتار) صورت گیرد و مابقی اراضی با حفظ کاربری موجود در طرح شهرک تثبیت گردد و شهرک‌ساز ضمن حفظ کلیت طرح پیشنهادی شهرک از اجرای واحدهای متقاضی به صورت پراکنده در سایت خودداری نماید.

۲. با عنایت به اینکه طبق مصوبه صدرالذکر هیات وزیران تحقق احداث شهرک دارویی برکت مستلزم انتقال کارخانه های موجود ستاد اجرایی از محدوده شهر تهران می‌باشد، مقرر گردید برنامه مدون و مشخص انتقال کارخانه‌های مذکور شامل کاربری فعلی و آتی اراضی کارخانه‌های منتقل شده و توافقات موردنیاز در هماهنگی کامل با طرح جامع و تفضیلی تهران ظرف مدت حداکثر سه ماه به دبیرخانه شورای عالی ارایه و در صورت تایید به همراه اسناد شهرک دارویی ابلاغ شود.

۳. با عنایت به قرارگیری شهرک پیشنهادی بر روی سفره های آب زیرزمینی، لازم است طرح جامع جمع آوری و مدیریت پساب‌ها و پسماندهای شهرک توسط مشاور ذیصلاح تهیه و پس از تایید مشترک وزارت نیرو و اداره کل محیط زیست استان به همراه اسناد طرح توسط دبیرخانه شورای عالی ابلاغ شود.

۴. نقشه تفکیکی شهرک و ضوابط ساخت و ساز با تاکید بر حداقل بارگذاری ممکن و با رعایت مفاد بند ۲ پس از تایید دبیرخانه شورای عالی ابلاغ گردد.

۵. شرایط مندرج در مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مربوط به اراضی وزارت کشور و همچنین مفاد نامه شماره ۹۱۲.۱.۲۵۷۶ مورخ ۹۱.۴.۲۸ اداره کل حفاظت محیط زیست بطور کامل در طرح لحاظ شود. علاوه بر موارد فوق کلیه واحدهایی که در این شهرک استقرار می یابند موظف به انجام ارزیابی اثرات زیست محیطی و رعایت استانداردها و حدود مجاز خروجی مطابق با استانداردهای روز دنیا به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست هستند. مسئولین شهرک موظفند قبل از انجام هرگونه عملیات اجرایی ارزیابی زیست محیطی تجمعی شهرک را انجام داده و تایید لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ نمایند.

۶. مجوز تخصیص آب صنعت موردنیاز از وزارت نیرو اخذ شود.

۷. با توجه به اینکه پیش بینی می شود اشتغال قابل توجهی پس از بهره برداری برای این شهرک صنعتی ایجاد گردد، لذا می بایست مطالعات ترافیکی در قالب مطالعات عارضه سنجی برای این شهرک انجام شود و اثرات آن بر روی آزادراه تهران، کرج، قزوین و سایر مسیرهای مرتبط مبنی بر ترافیک ساعت اوج، تحلیل و محاسبه شود. /