شناسهٔ خبر: 22940 - سرویس بنادر و دریانوردی

حوزه دریایی در هفته ای که گذشت:

تخفیف‌های ۳۰ تا ۵۵ درصدی در حوزه بندری برای فعال‌سازی کریدور چابهار/ جابه‌جایی ۱۳ میلیون تن کالا در بزرگترین بندر بازرگانی ایران/ نوسازی ناوگان دریایی با ایجاد شرکت‌های لیزینگ

اسکله تخفیف‌های ۳۰ تا ۵۵ درصدی در حوزه بندری برای فعال‌سازی کریدور چابهار،جابه‌جایی ۱۳ میلیون تن کالا در بزرگترین بندر بازرگانی ایران،نوسازی ناوگان دریایی با ایجاد شرکت‌های لیزینگ در ایران از مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان

در دو ماه امسال در مجموع ۱۲میلیون و ۹۴۴ هزار و ۵۹۱ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد.

عادل دریس مدیر کل بندر خرمشهر

در سال 95 ۴۰۰ میلیارد ریال پروژه در بندرخرمشهر اجرا می شود

محمد سعید نژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی

بر اساس توافق های صورت گرفته ۵۰۰ میلیون دلار در چابهار به شیوه خط اعتباری (فاینانس) و (بی او تی بازگشت سرمایه از طریق بهره برداری) خواهد بود که هندی ها آنرا قبول کرده اند البته بخشی از این مبلغ را ما تامین خواهیم کرد.

تأسیس کریدور چابهار قطعا باعث رشد جمعیت در سواحل مکران می‌شود.

از آنجایی که کشور افغانستان به طور کامل در خشکی محصور شده و دسترسی به آب‌های آزاد ندارد و هند نیز به دلیل شرایط ژئوپولیتیکی خاص، جز مسیر ایران راه دسترسی دیگری به افغانستان ندارد بر آن شدند تا از موقعیت خاص و ممتاز ایران استفاده کنند. با همین هدف کریدور تأسیس شد تا امکان تبادل تجاری بین دو کشور افغانستان و هند فراهم شود.

برای فعال‌سازی کریدور چابهار مشوق‌ها و تخفیف‌های ۳۰ تا ۵۵ درصدی را در حوزه بندری درنظر گرفته‌ایم که در تحقق این هدف تأثیر فراوانی خواهد داشت

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

 در حوزه حمل و نقل هوایی و دریایی بخش عمده‌ای از تأسیسات زیربنایی در شرایط کنونی نیز وجود دارد.

از حوزه آموزش تا حوزه تجارت دریایی دامنه‌ای‌ است که می‌شود روی آن تمرکز کرد و لازم است که ما در این زمینه‌ها ورود و اقدام کنیم.

اگر بخواهیم در حوزه دریا و دریانوردی موقعیت ممتاز بین‌المللی داشته باشیم باید در این حوزه‌ها فعالیت کنیم. در کنار حوزه نیروی انسانی باید نظام مدیریتی جامعی وجود داشته باشد تا بتوانیم در سطح بین‌المللی عرض‌اندام کنیم.

مسئله دیگری که در بنادر کشور احساس می‌شود نبود شبکه بندری در کشور و نبود ارتباط بین این بنادر مادر و بنادر کوچک است و کشتی‌های فیدری در این شبکه بندری بین بنادر کوچک ما سیر و حرکت ندارد.

متأسفانه در شرایط فعلی هرکس از جاده بیشتر استفاده و آن را تخریب کند جایزه می‌گیرد حال این موضوع در دریا نیز صدق می‌کند و هرکس از دریا بیشتر استفاده می‌کند باید سهم خود را بپردازد.