شناسهٔ خبر: 22948 - سرویس جاده‌ای

حوزه جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

امضای موافقت‌نامه ساخت جاده ماهیرود تا فراه افغانستان/ برای عقد قرارداد راه‌آهن تهران-قم- اصفهان وجود هیچ واسطه یا دلالی پذیرفتنی نیست/ ضرورت پرداخت بدهی پیمانکاران ایجاد راه‌های روستایی

جاده کوهستانی امضای موافقت نامه برای ساخت جاده ماهیرود تا فراه افغانستان و تامین اعتبار اجرای این پروژه، تصمیم هیات وزیران درباره پروانه کسب در امور مربوط به آژانس های حمل و نقل عمومی بار و مسافر درون شهری برابر قوانین و ضوابط اتحادیه های صنفی و برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی یک میلیون زائر و تردد ۱۹هزار اتوبوس در مراسم ارتحال امام (ره) شماری از مهمترین اخبار حوزه جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت بودند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نگاهی به مهمترین اخبار حوزه جاده‌ای در هفته اخیر، موارد زیز قابل توجه است:

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل

با توجه به نشستی که با چینی ها داشتیم طرف چینی موظف است اقرارنامه یا سوگند‌نامه‌ای امضا کند مبنی بر اینکه برای عقد قرارداد و اجرای این پروژه هیچ نوع پرداختی به اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و خارجی انجام نداده و یا تعهد نکرده است.

اگر در زمان مقرر نتوانیم تکلیف اعتبار اسنادی( LC) ۴ میلیارد یورویی را معین کنیم ممکن است تخصیص بودجه از سوی دولت در مراحل بعد با مشکل مواجه شود و تامین مالی پروژه با تاخیر صورت پذیرد.

همکاران ما در شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تمامی تلاش خود را به کار بسته‌اند تا این پروژه که اولین تجربه احداث قطار سریع‌السیر در کشور است هرچه سریع‌تر  عملیاتی شود.

سید حسین میرشفیع سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی

خوشبختانه با وجود تمام مشکلات و دغدغه های مالی که در طول سال‌های گشته وجود داشته است، در حوزه راه روستایی پیشرفت های قابل توجهی را به ثبت رساندیم و امیدواریم همین رویه در سال جاری نیز ادامه پیدا کند، هرچند تا تخصیص نیافتن منابع اعتباری لازم همچنان مشکلات بر جای خود باقی خواهد بود.

محدودیت‌های مالی پیمانکاران فعال در راه‌های روستایی باعث شده آنها برای پیشبرد اهدافشان در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نیاز مبرمی به تامین منابع مالی جدید داشته باشند و با توجه به اینکه از سال گذشته هنوز حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به آنها بدهی داریم، رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده نیاز به بهبود شرایط مالی این پیمانکاران دارد.

هنوز برای تخمین زدن چگونگی پیشرفت طرح ها در سال جاری بسیار زود است و باید دید پس از تسویه کردن بدهی های معوق چگونه می توان با پیمان کاران به توافق رسید.

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری

کریدور چابهار به لحاظ ظرفیت جاده‌ای محدودیتی ندارد و فکر هم نمی‌کنم نیاز باشد جاده جدیدی به این منظور ساخته شود.

افغانستان محصور در خشکی علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران است تا به آب‌های آزاد برای صادرات و واردات کالا دسترسی پیدا کند.

دولت ایران علاقه‌مند به توسعه شرق کشور و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است بنابراین احداث راه‌آهن چابهار-سرخس در دستورکار قرار دارد تا موازی با کریدور بندرعباس-سرخس ظرفیت بیشتری برای جابه‌جایی کالا ایجاد شود.

استخراج آمار سوانح رانندگی در فاصله محدوده ۳۰ كیلومتری برای شهرها كه بیشترین تصادفات دراین محدوده رخ می‌دهد به لحاظ نزدیكی شهرها به یكدیگر به ویژه در استان‌های شمالی كشور باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و پیشنهاد می‌شود این فاصله حداكثر ۱۰ كیلومتری شهرها كه ساخت و سازها بیشتر است تعیین گردد تا بتوان با تحلیل درست تصمیمات بهتری اتخاذ نمود.

با توجه به آمار دقیق مصدومین و مجروحین ناشی از سوانح رانندگی  و تحلیل‌های مربوطه، تعدادی از كشته‌های تصادفات به لحاظ پایین بودن ایمنی خودروها رخ می‌دهد به همین جهت در دنیا از هر ۴۰ نفر كه درگیر تصادف هستند یك نفر كشته می‌شود ولی در ایران ۲ نفر است و این نشان دهنده این است كه به موضوع كیفی ایمنی خودروها در كشور باید بیشتر توجه كرد.

برابر آمارهای سال ۹۳ تعداد ۷۳ درصد جان باختگان و بخش اعظم سوانح در راه‌های برون شهری اتفاق افتاده و حدود ۲۷ درصد و بخش كمتری در درون شهرها و آن هم وقتی بررسی می‌شود بیش از ۸۵ درصد مربوط به عابران پیاده و موتورسواران است لذا طرح درون شهری و برون شهری در حوزه تصادفات متفاوت است بدین منظور برای سال ۹۵ پلیس طرح پیشنهادی تهیه خواهد كرد تا به استان‌ها ابلاغ شود.