شناسهٔ خبر: 23021 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد:

سه وظیفه اصلی وزارت راه و شهرسازی در برابر سازمان نظام مهندسی ساختمان/ تاکید بر نقش مؤثر و چشمگیر بازرسان در عملکرد سازمان‌ها/ عدم دخالت در امور و احترام به استقلال سازمان‌های نظام مهندسی/ تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه برای بازرسان

شیبانی مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی هدایت، حمایت و نظارت سه وظیفه اصلی وزارت راه و شهرسازی در برابر سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرد و گفت: خط مشی وزارت راه و شهرسازی عدم دخالت در امور سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌هاست، ما در امور سازمان‌ها دخالتی نداریم و استقلال آنها را محترم شمرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منوچهر شیبانی در نشست هم‌اندیشی بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که در محل ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اعلام کرد: همانطور که بارها شنیدید و قبلا اعلام کردیم خط مشی وزارت راه و شهرسازی عدم دخالت در امور سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌هاست، ما در امور سازمان‌ها دخالتی نداریم و استقلال آنها را محترم شمرده‌ایم. وظایفی که براساس قانون برای وزارت راه و شهرسازی معین شده در سه محور کلی خلاصه شده است که هدایت، حمایت و نظارت ازجمله آن به شمار می‌رود.

شیبانی در ادامه در تشریح بیشتر وظایف وزارت راه و شهرسازی در قبال سازمان نظام مهندسی افزود: هدایت در چارچوب قانونی و تدوین شیوه‌نامه‌ها و نظام‌نامه‌ها، پیشنهاد تغییر قانون و مصوبات هیئت وزیران در موارد مورد نیاز با هدف بهبود گردش امور و جریان‌های نظام مهندسی ساختمان، حمایت از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمانی استان‌ها در انجام وظایف و کمک به استقرار کامل سازمان‌ها و انجام وظایف به نحو احسن، ارائه رهنمودهای لازم برای قرارگیری سازمان‌ها در مسیر اصلی و برخورد با متخلفان نمونه‌ای از این وظایف به شمار می‌روند.

وی درخصوص نظارت بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان نیز بیان کرد: ما در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکلاتی که ریشه در گذشته داشته و هم‌اکنون خود را نمایان کرده است اقداماتی را درنظر گرفته‌ایم که ارتباط مستقیم با ارکان‌های اصلی سازمان (به روش برگزاری نشست‌های پی در پی و منظم) مانند اعضای هیئت مدیره و بازرسان گام اول آن محسوب می‌شود.

این مقام مسئول ارتباط منسجم و مستقیم وزارت راه و شهرسازی با ارکان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور را امری مفید و بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: این اقدامات و هماهنگی‌ها از چند بعد دارای اهمیت است، وجود صمیمیت بین شرکت‌کنندگان از یک سو و ارائه آموزش‌های لازم برای تمامی سمت‌ها و افراد در جایگاه‌های مختلف از سوی دیگر از اهمیت‌های این ارتباط خواهد بود که بدون شک در رفع مشکلات مؤثر خواهد بود

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در ادامه تنظیم شیوه‌نامه مخصوص برای عملکرد تمامی بخش‌ها از جمله بخش بازرسی را پیشنهاد و اقدامی خوب در این زمینه عنوان کرد و گفت: ما باید نقشه راهی برای بخش‌های گوناگون داشته باشیم تا افراد چگونگی و میزان وظایف خود را دانسته و براساس آن عمل نمایند.

شیبانی در خصوص وظایف و عملکرد بازرسان در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: بازرسان به عنوان چشم و گوش سازمان‌ها و اعضا به شمار می‌روند، اعضا دقت و وقت کافی را برای سرکشی به سازمان ندارند و نمی‌توانند به صورت مرتب از نحوه مدیریت صحیح آن مطلع شوند به همین دلیل قانون‌گذار وجود بازرس را در چنین شرایطی پیشنهاد کرده تا ضمن انجام نظارت‌های کافی و به موقع در صحت عملکرد بخش‌ها تأثیرگذار باشند.

وی در بخشی از سخنانش با تأکید براینکه بازرسان باید نظارت داخلی بی‌طرفانه‌ همراه با حفظ ادب و احترام در سازمان‌ها داشته باشند گفت: در غیر این صورت و ورود سایر بخش‌های نظارتی به مسائل داخلی هر سازمان وقت و هزینه بسیاری صرف می‌شود که برای منافع کشور نقطه خوبی نخواهد بود. در هر سازمان سه بازرس اصلی و یک علی‌البدل وجود دارد که انتخاب آن با پیشنهاد هیئت مدیره صورت می‌گیرد. ما باید به این نکته دقت داشته باشیم که فعالیت بازرسان برای عیب‌گیری و یا به تعبیری ساده‌تر مچ‌گیری نیست و تنها برای بهبود عملکرد سازمان‌ها خواهد بود. بنابراین بدون شک وجود این افراد کمک بزرگی برای هر مجموعه به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بازرس به هیچ وجه حق دخالت در امور اجرایی مدیران را نخواهد داشت اعلام کرد: اعلام تخلفات هر بخش به نهادهای نظارتی بالاتر، دقت بر انجام و رعایت قوانین و شیوه‌نامه‌ها در سازمان‌ها، رعایت حقوق اعضا به میزان یکسان در بخش‌های گوناگون و بررسی صحت اطلاعات مدیران از وظایف بازرسان محسوب می‌شود.

وی در ادامه دسترسی به اطلاعات، اطلاع از تصمیمات مدیران و شرکت در جلسات هیئت‌مدیره و مجمع را از حقوق آشکار بازرسان در سطح سازمان‌ها دانست و افزود: باوجود این حقوق و حضور این افراد در جلسات ولی اجازه دخالت در امور اجرایی و تصمیمات سازمان‌ها به هیچ وجه برای بازرسان صادر نشده است. درحقیقت دو موضوع دخالت و نظارت بسیار باریک و به هم نزدیک هستند که باید به آنها توجه کنیم.

شیبانی درخصوص نکته اخیر اصلاح شده در آیین‌نامه اجرایی و اعلام شرایط جدید برای بازرسان در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان اعلام کرد: تمام شرایطی که برای این گروه و همچنین سایر بخش‌های مختلف گذاشته شده بر مبنای آسیب‌شناسی‌های انجام شده و با هدف رفع مشکلات موجود بوده و مشتمل بر تجربه‌ای ۲۰ ساله است که از معضلات به دست آمده و در حال حاضر روان‌سازی موانع و ارتقای جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان را دنبال می‌کند.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که بازرسان نباید نقش اجرایی را به طور همزمان با سمت نظارتی در یک سازمان برعهده بگیرند گفت: درحقیقت این اقدام امری عقلایی محسوب نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تقویت ارکان‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها را یکی دیگر از وظایف وزارت راه و شهرسازی در راستای وظایف نظارتی و حمایتی این وزارتخانه دانست و اظهار کرد: انتظار داریم با برگزاری این جلسات شاهد توسعه روابط بین بازرسان و سایر بخش‌های سازمان‌ها، آشنایی با وظایف و همچنین ارتباطات با وزارت راه و شهرسازی، ارتقای جایگاه سازمان نظام مهندسی، رفع معضلات سنگین بخش‌های سازمان، تقویت نقش نظارتی با هدف تسریع در برون‌رفت از مشکلات در روزهای آتی باشیم.

این مقام مسئول تدوین شیوه‌نامه برای بازرسان را از اولویت‌های دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و افزود: این شیوه‌نامه به زودی به سازمان‌ها ابلاغ و مورد اطلاع همگان قرار خواهد گرفت./