شناسهٔ خبر: 23072 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی در بیست و سومین نشست مدیران بافت فرسوده کلان‌شهرها مطرح کرد:

همکاری دولت و شهرداری؛ کلیدی‌ترین راه‌حل رفع مشکلات ساختاری‌/ ضرورت تغییر رویکرد در طرح‌های توسعه شهری/ تشریح اقدامات تاثیرگذار ستاد ملی بازآفرینی

ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این مطلب که همکاری دولت و شهرداری کلیدی‌ترین راه‌حل رفع مشکلات ساختاری به شمار می‌رود گفت: با توجه به شرایط فعلی ما باید تغییر رویکردی در سیاست‌های خود ایجاد و طرح‌های توسعه شهری را کارآمدتر کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی طی سخنرانی در بیست و سومین نشست مدیران بافت فرسوده کلان‌شهرها که یکشنبه ۱۶ خردادماه در شهرداری استان تهران برگزار شد پنج مسئله اهمیت و نقش برگزاری ستادهای بازآفرینی شهری، نقش تسهیلات و بسته‌های حمایتی و تشویقی، مصوبات اخیر هیئت وزیران در زمینه بافت‌های فرسوده، دیدار با نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی و همچنین برگزاری گردهمایی با محوریت شهردارها و شورای شهرها در حوزه بازآفرینی شهری را موضوعات کلیدی و محورهای اساسی گفتگوها در این نشست خواند و گفت: به عقیده من تجربه خوب برگزاری ستادها در بازآفرینی شهرهایی مانند تهران، رشت و سبزه‌وار خود نشان‌دهنده اهمیت و نقش تأثیرگذار این جلسات است. از سویی دیگر مزایا و فواید ارائه تسهیلات بازآفرینی در محلات فرسوده و همچنین چگونگی مصوبات اخیر هیئت وزیران دو موضوع بسیار مهم دیگر است که باید درباره آنها صحبت و اطلاع‌رسانی شود.

ایزدی در ادامه دیدار با اعضای جدید مجلس شورای اسلامی به خصوص اعضای کمیسیون عمران را امری مهم و کارآمد در این زمینه دانست و گفت: برگزاری یک نشست سراسری با محوریت شهردارها و اعضای شورای شهر در بازآفرینی شهری اقدام مهم دیگری است که با توجه به تأکیدات وزیر راه و شهرسازی باید هرچه زودتر برگزار شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در زمینه سوابق همکاری‌های موجود بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در احیا و نوسازی مناطق هدف بیان کرد: همکاری‌های ما درحال حاضر از دوران قبل بهتر شده است ولی همچنان اختلافاتی در آن به چشم می‌خورد. به تصور من همکاری دولت و شهرداری کلیدی‌ترین راه‌حل رفع مشکلات و مسائل ساختاری در کشور خواهد بود که برگزاری نشست‌های منظم و منسجم می‌تواند در پیشبرد آن نقش مؤثری داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه تاکنون اقدامات انجام شده نشان‌دهنده تأثیرات همکاری‌های دوجانبه دولت و شهرداری در حوزه بافت‌های فرسوده است، گفت: شرایط فعلی که این بافت‌ها همواره در حال گسترش هستند بیانگر آن است که فعالیت‌برای برطرف کردن این مناطق به تنهایی کارساز نیست و ما باید با همکاری‌های خود مسیر درست احیای مناطق هدف را تعیین کنیم و در پیشبرد آن کوشا باشیم.

وی در ادامه سخنانش با تأکید براینکه برگزاری جلسات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بدون شک باعث افزایش هم‌گرایی بین بخش‌های مختلف شده و تاکنون نیز نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است گفت: اینکه ما توانستیم دستگاه‌های گوناگون را مجبور به ارائه برنامه‌های خود در حوزه بازآفرینی کنیم و مجابشان کنیم که این برنامه‌ها را در یک چارچوب معین پیش ببرند خود اقدام بسیار بزرگ و مهمی بود که توانستیم با برگزاری این جلسات انجام دهیم.

ایزدی در این راستا ساخت درمانگاه، مراکز ورزشی و نهادهای فرهنگی و رفاهی و حتی ورود قوه قضاییه به این مناطق را نمونه‌ای از این برنامه‌ها و تأثیر برگزاری ستادهای بازآفرینی خواند و افزود: ستاد بازآفرینی شهری استان تهران را می‌توانیم به عنوان یکی از موفق‌ترین جلسات ستادهای استانی نام ببریم که بدون شک مجموعه تعهدات و دستورهای صادر شده در آن فوق‌العاده و در نهایت همکاری تمامی دستگاه‌های ذیربط بود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در بخش دیگری از سخنانش ارتقای کیفیت فضای شهری، احیای رودخانه‌ها، احیای بناهای تاریخی، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، احیای تالاب‌ها و کارخانه‌های متروکه داخل شهر و استفاده مجدد از آنها و در نهایت تبدیل سایت مسکن مهر به یک پشتوانه اجرایی برای پروژه‌های عمرانی شهر را نمونه‌ای از فعالیت‌های انجام شده به دنبال برگزاری ستاد بازآفرینی استان گیلان اعلام کرد و افزود: درحقیقت هماهنگی‌های موجود بین دستگاه‌ها بود که این نتایج بی‌نظیر را به وجود آورد. ما در این مسیر می‌توانیم به راه‌اندازی خانه گفتمان شهری، خانه سلامت، دفاتر تسهیل‌گری، انجمن‌های فعال زیست‌محیطی، ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اشاره کنیم که همگی ناشی از برگزاری جلسات ستاد و همراهی با شهرداری بوده که در پایان نظام مدیریت شهری بسیار خوبی را پدید آورده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: قطعا در مسیر همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک با شهرداری ضعف‌هایی نیز وجود دارد که باید ضمن شناسایی، آنها را برطرف کنیم. ما باید با موظف کردن شوراها برای در اولویت قرار دادن برنامه‌های بهسازی و نوسازی و همچنین بسیاری از اقدامات دیگر گام به گام جایگاه ستادهای ملی بازآفرینی را ارتقا دهیم و مدیریت خوبی در این عرصه داشته باشیم.

وی  ایجاد هم‌زبانی بین بخش‌های مختلف، همراه‌سازی و هماهنگی و کنترل و نظارت را از اثرات دیگر برگزاری این ستادها دانست و گفت: در آسیب‌شناسی ستادها همه دستگاه‌ها باید کمک و درصورت لزوم تغییرات لازم را برای تحقق برنامه‌ها ایجاد کنند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این مطلب که تلفیق شهر و شهرستان، حذف شهرستان و تمرکز بیشتر بر شهرها نتایج بهتری را در حوزه بازآفرینی به همراه خواهد داشت گفت: با توجه به شرایط فعلی ما باید تغییر رویکردی در سیاست‌های خود داشته باشیم، تعدادی از طرح‌های توسعه شهری باید تغییر کنند تا کارآمدتر شوند. ما تا زمانی که برنامه‌ای مشخص برای فعالیت‌های خود در این حوزه نداشته باشیم بدون شک نمی‌توانیم کاری را پیش ببریم که هم‌اکنون نیزبه دنبال آن هستیم.

 ایزدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بحث ایجاد خانه‌های محله را یکی از سرنوشت‌سازترین و استراتژیک‌ترین اقدامات حوزه بازآفرینی و نوسازی شهری اعلام کرد و گفت: ما باید در این مسیر به توجیه مشاوران توانمندسازی و در اختیار گذاشتن اراضی برای پیشبرد پروژه‌های این حوزه نیز توجه بیشتری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ارائه بسته‌های تشویقی و حمایت از جریان‌های توانمندسازی را نمونه‌ای دیگر از آثار برگزاری ستادهای بازآفرینی دانست و گفت: با تلاش‌های انجام شده موفق شدیم بانک مسکن را به عنوان یک بانک توسعه‌ای و محور قرار دهیم و آن را موظف به پرداخت ۱۰۰ هزار مورد تسهیلات کنیم. بلافاصله پس از این اقدام متقاضیان از طریق شهرداری به بانک معرفی شدند و از سوی دیگر دولت نیز پرداخت ۱۰ درصد از سود این تسهیلات را برعهده گرفت. نکته مهم آن است که تسهیلات دیگری ازجمله وام‌های تضمین خرید، نوسازی به مجریان و ... نیز علاوه بر تسهیلات نوسازی وجود دارد که قصد داریم در آینده‌ای نزدیک درخصوص تمامی آنها اطلاع‌رسانی کافی را انجام دهیم./