شناسهٔ خبر: 23093 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

بدهی دولت به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که در هفته‌ی جاری مصوبه ۱۶ فصلی «سند ملی بازآفرینی شهری» در هیات وزیران به تصویب می‌رسد گفت: طبق بودجه سال ۱۳۹۵ تلاش می‌کنیم مابه‌التفاوت سود تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده، پرداخت دیون دولت به شهرداری‌ها و اختصاص منابع اهرمی به دستگاه‌ها را محقق کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، محمدسعید ایزدی اظهار کرد: به دنبال سیاست‌های دولت مبنی بر اولویت قرار دادن نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوه و ناکارآمد، هفته قبل سند ملی بازآفرینی شهری در کمیسیون عمران دولت تصویب شد. هم‌چنین طی جلسه‌ای در خدمت مقام معظم رهبری، گزارش آخرین وضعیت بافت‌های فرسوده را ارایه کردیم و به احتمال زیاد این هفته سند ملی بازآفرینی شهری در هیات وزیران به تصویب می‌رسد.

وی افزود: این سند، دستگاه ها را موظف کرده ظرف مدت معین ۴۵ روز تا ۳ ماه، آیین‌نامه اجرایی مصوبات بندهای مورد نظر خود را تهیه و ابلاغ کنند.

ایزدی با بیان این‌که تصویب نهایی سند در هیات وزیران ابزارهای لازم برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده را در اختیار قرار می‌دهد، گفت: در ستاد ملی، دستگاه‌های مختلف اعم از دستگاه های آب، برق، گاز، بهزیستی، کار و امور اجتماعی، نیروی انتظامی، نمایندگان قوه قضاییه، ثبت اسناد و املاک حضور دارند که با استناد به مصوبه در حال بررسی، می‌توانیم امیدوار باشیم که این دستگاه‌ها منابع خود را در جهت نظام بودجه‌ریزی برای نوسازی شهری در اولویت قرار دهند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به مشکلات تامین اعتبار برای بهسازی بافت‌های ناکارآمد تصریح کرد: سند ملی، دستگاه‌ها را موظف می‌کند که از منابع موجود خود به شکل ملی، به شکل استانی یا حتی منابع داخلی برای اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری اختصاص دهند.

وی هم‌چنین درخصوص بافت‌های فرسوده شهر تهران گفت: «ستاد بازآفرینی شهر تهران» به ریاست دکتر قالیباف توفیق‌های خوبی داشته است. هفته پیش جلسه ستاد شهر تهران با حضور قالیباف، بنده، اعضای شورای شهر و سایر اعضای دستگاه‌های دولتی تشکیل شد که در آن جلسه هم آقای قالیباف بر آمادگی شهرداری برای اولویت قرار دادن نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران اعلام کردند.

ایزدی ادامه داد: مصوبات جلسه هفته پیش در ستاد ملی تایید شد که از مهم‌ترین آنها تخصیص اعتبار قابل توجه ۴۰ میلیاردی از طرف شهرداری برای پرداخت سود مابه ‌التفاوت نوسازی است. بدین ترتیب شهرداری تعهد کرده به میزانی که دولت تخصیص می‌دهد شهرداری هم به متقاضیان نوسازی درخصوص سود تسهیلات تخفیف دهد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، از دیگر مصوبات ستاد، اختصاص زمین به عنوان پشتوانه اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی شهری است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا دیون دولت به شهرداری برای تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت شده است یا خیر، گفت: خوشبختانه این موارد در بودجه سال ۱۳۹۵ لحاظ شده است. تلاش می‌کنیم مابه‌التفاوت سود تسهیلات، دیون دولت به شهرداری‌ها و اختصاص منابع اهرمی به دستگاه‌ها را محقق کنیم.