شناسهٔ خبر: 23140 - سرویس ریلی

نگاه حسابگری سرمايه گذاران برای سرعت، امنيت و هزينه صنعت ريلی

روند احداث راه آهن تبریز - میانه بهره‌برداري كامل از پتانسيل‌هاي موجود راه‌آهن٬ ايمن‌سازي بيشتر خطوط ريلي ٬ توسعه خطوط جديد٬ ايجاد منابع پايدار براي توسعه ريلي و رفع موانع مالي از اهداف اصلي راه آهن است تا جايگاه خود را در بين ديگر شقوق حمل و نقلي ارتقا دهد.

راه آهن كشور ضمن عملياتي كردن پروژه هاي عمراني ، برنامه ها و سياست ها را به سمتي سوق مي دهد تا ضمن بهره برداري كامل از آنها مسير را براي توسعه اين صنعت گسترده تر كند.

بدون شك تدوين و اجراي برنامه هاي توسعه اي نيازمند تامين سرمايه ها و منابعي است كه بايستي دست اندركاران و مسئولان كشور در جهت تحقق آنها از هر گونه كوششي دريغ نكنند.

همانگونه كه مي دانيم صنعت ريلي نيازمند نگاه تجاري و بازرگاني است و براي اينكه مسيرهاي ريلي توانايي رقابت با مسيرهاي جاده‌اي را داشته باشند، بايستي براي ورود بخش خصوصي برنامه مشخصي را پياده و برنامه اقتصادي مدوني را ترسيم كنيم.

با نگاهي به زير ساخت هاي ريلي و نيازمندي هاي اين بخش متوجه مي شويم كه از برنامه اصلي يعني تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ كمي فاصله داريم ، بنابراين در مدت زمان كوتاهي بايستي پروژه هاي اولويت دار ريلي را بررسي و در جهت تكميل آنها اقداماتي را انجام دهيم.

امروزه سرمايه گذاران با نگاهي اجمالي به بخش ريلي و بررسي سرعت، امنيت و هزينه آن متوجه اين موضوع هستند كه با ورود به صنعت ريلي مي توانند در مدت زمان كوتاه بازگشت سرمايه را شاهد بوده و به سود و منفعت مورد نياز خود برسند.

بنابراين صنعت ريلي و مديران دست اندركار اين صنعت بايد زمينه حمايت از سرمايه گذاران زيادي را به كلي پياده سازي كنند تا بتوانند به اهداف اصلي اين صنعت همانگونه كه در سند چشم انداز مشخص و ترسيم شده برسند.

بدون شك با تكميل زيرساخت‌ها كمك زيادي به تكميل شدن ديگر برنامه ها و اهداف شبكه ريلي خواهد شد و توان رقابت را در عرصه بين المللي افزايش خواهد داد.

اين روزها حرف و حديث ها براي تامين منابع مالي بخش ريلي بسيار است اما به نظر كارشناسان اقتصادي كشور، در صورتي كه مديران اين بخش بتوانند از حضور بخش خصوصي و تعداد بيشتري از سرمايه‌گذاران اين بخش بهره مند شوند، به طور حتم زير ساخت هاي مهمي چون برقي كردن خطوط و بكارگيري قطارهاي پر سرعت و تامين ناوگان مورد نياز مسافري و باري تكميل و در شبكه ريلي قرار خواهند گرفت.