شناسهٔ خبر: 23141 - سرویس ریلی

صرفه جويی‌هايی كه آرامش زيست محيطی را رقم می‌زند

مسافران نوروزی در ایستگاه راه آهن اصفهان چنانچه مروري بر زندگي انسان در طول دوران گذشته داشته باشيم ، خواهيم ديد كه حمل ونقل به عنوان يكي از ضروريات زندگي بشر مطرح بوده و بديهي است كه نيازهاي انساني و درك و كاوش نسبت به اين نيازها ، موجب ايجاد شبكه ي راههاي ارتباطي شده است.

يكي از مهمترين راههاي ارتباطي ، راه آهن و خطوط به هم پيوسته ريلي است كه نوعي حمل و نقل زميني به شمار رفته و همگام با حفظ محيط زيست حركت مي كند.

استفاده از راه آهن در مسافت هاي دور مقرون به دليل كاهش آلودگي هاي زيست محيطي هميشه به صرفه بوده و توسعه ي شبكه هاي راه بين شهري در اين ميان ،مي تواند در رشد اقتصادي و اجتماعي هر كشور نقش مهم و عمده اي را ايفا كند.

براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، ايران بايد به كشوري توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه تبديل شود و مبتني بر نظام نامه تدوين شده در بخش حمل ونقل اين سند، ايران بايد «با اولويت دادن به حمل ونقل ريلي» ضمن برقراري تعادل و تناسب بين زيرساخت ها و ناوگان و تجهيزات ناوبري و تقاضا با افزايش بهره وري تا رسيدن به سطح عالي به سهم بيشتري از بازار حمل و نقل بين المللي دست پيدا كند.

در حال حاضر كشور ايران داراي شبكه ي راه آهني است كه نقش عمده اي در وضعـيت اقتصـادي و اجتماعي جامعه ايفا مي كند كه توسعه ي بيش از پيش آن نيز باعث بالارفتن سطح اقتصاد و ايجاد تحرك به منظور افزايش ميزان توليدات و عمران و آبادي و بهبود وضعيت اجتماعي مردم منطقه و كشور بوده و خواهد شد.

اين مساله كه مصرف سوخت در بخش ريلي يك هفتم حمل و نقل جاده است، مزيت اقتصادي اجتناب ناپذيري را ايجاد مي كند كه اگر براساس مصوبه قانون گذار عمل شود، سود حاصل از افزايش قيمت سوخت به نسبتي بايد به صنعت حمل و نقل ريلي نيز اختصاص داده شود و اين يعني توسعه ي حمل و نقل ريلي و حركت اجرايي به سمت ايجاد كشور ريل پايه.

امروزه كشورمان طرح كاهش آلودگي هوا را در سطحي گسترده مطرح كرده و ساليان زيادي است كه حداقل در ۲۰۰ شهر مهم جهان موضوع كاهش آلاينده هاي زيست محيطي با توسعه راه آهن رو به توسعه است كه اساس آن نيز با متدهاي زيست محيطي در سراسر دنيا هر روز نسبت به زمان قبل در حال تكميل است كه افزايش فضاي كم انتشار آلودگي هوا و سلامتي اجتماع را به دنبال دارد.

شبكه حمل و نقل ريلي به عنوان يكي از مهمترين بخش هاي حمل و نقلي كشور توانسته است طي سال هاي اخير نسبت به ديگر وسايل حمل و نقلي كه همگي با مصرف بالاي سوخت مواجه هستند، به صرفه جويي هاي مورد نياز سوخت برسد.

به طوريكه طي سال هاي گذشته اين امر يعني مصرف سوخت و كاهش آن در بخش ريلي كاملا نسبت به جاده اي مشهود بوده است كه اين امر مي تواند بستري لازم را جهت تحقق گسترش صنعت ريلي در كشور فراهم كند.