شناسهٔ خبر: 23233 - سرویس بنادر و دریانوردی

حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت:

تبدیل ایران به کانون سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه با توسعه بندر چابهار/ ضرورت توجه به گردشگری دریایی در استان‌های شمالی/ هزینه ۷۰ میلیارد ریالی برای جمع‌آوری بانک اطلاعاتی، پایش و اجرای  بهتر طرح‌ها در سواحل مکران

بندر توسعه چابهار و تاثیر آن بر جذب ترافیک دریایی  و کشتی‌های تجاری که علاوه بر رقابت با پاکستان و عمان، رقیب مقتدری  برای سایر بنادر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد شد، اهمیت گردشگری دریایی در شمال کشور، ترابری ۴.۶ میلیون نفر- سفر و تخلیه و  بارگیری ۱.۳ میلیون انواع کالا در بنادر جزیره قشم در دو ماه نخست امسال، از مهمترین خبرهای مطرح شده در حوزه دریایی در هفته اخیر بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت را می‌توان در سرفصل‌های زیر مرور کرد:

 

  سیاوش رضوانی مدیرکل جدید بنادر و          دریانوردی استان مازندران گفت:

 

  آنچه در شمال دیده نمی‌شود گردشگری دریایی است.حریم دریا و      مناطقی که غیرقانوی تصرف و ساخت و ساز شده است باید آزادسازی   شود.

  تبدیل ایران به کانون سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه   با توسعه بندر چابهار

 در صورت اجرایی شدن این توافقنامه و تفاهمات پیشین، دسترسی  هند به بازارهای آسیای میانه و بویژه افغانستان محقق شده و در عین  حال یکی از اهداف بلند ایران مبنی بر توسعه سواحل مکران که همواره  مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است، دست یافتنی  می‌شود.

 بر اساس توافق انجام شده، با توسعه بندر چابهار و اتصال این بندر  تجاری به هرات افغانستان از طریق خطوط ریلی، ظرفیت های بالقوه  ترانزیتی خطه سیستان و بلوچستان فعال می شود و می توان از این  مسیر، جنوب آسیا و حوزه اقیانوس هند را با افغانستان و آسیای  مرکزی پیوند داد.

 همچنین چابهار در صورت توسعه می تواند از نظر جذب ترافیک دریایی  و کشتی‌های تجاری علاوه بر رقابت با پاکستان و عمان، رقیب مقتدری  برای سایر بنادر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باشد.

 

 جلیل اسلامی معاون امور بندری سازمان بنادر  و دریانوردی گفت:

 

 با توجه به اینکه حدود ۹۰ درصد تجارت از طریق ناوگان حمل و نقل  دریایی در دنیا انجام می‌گیرد، افزود : امروز یکی از اهداف مهم سازمان  بنادر و دریانوردی توسعه و تقویت زیرساخت‌های تجاری، افزایش  ظرفیت واقعی حمل و نقل بویژه شقوق ترانزیتی و کانیتری است.

 با همکاری بخش خصوصی در بنادر کشور در سال گذشته    سرمایه‌ گذاری حدود ۳۵ هزار میلیارد ریالی انجام شد.

  رییس جمهوری ابلاغ کرد:

 

 طرح «جلوگیری از پرداخت خسارت تأخیر به کشتی‌ها» که از سوی  دولت به مجلس‌ شورای‌اسلامی تقدیم و تصویب شده بود، از یکشنبه  ۱۶ خرداد برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.

 سید باقر موسوی مدیر اداره بنادر و دریانوردی  قشم گفت:

 از ابتدای سال جاری تاکنون، ترابری ۴.۶ میلیون نفر- سفر و تخلیه و  بارگیری ۱.۳ میلیون انواع کالا در بنادر این جزیره به ثبت رسید.

 حجمی بالغ بر ۵ هزار و ۱۸۴ تن کالابه خارج از کشور صادر شد که  نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، رشد ۷۶۶ درصدی داشته  است.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان  گفت:

 تاکنون ۷۰ میلیارد ریال برای جمع آوری بانک اطلاعاتی، پایش و اجرای  بهتر طرح ها در مناطق ساحلی و توسعه سواحل مکران هزینه شده  است.

 سازمان بنادر و دریانوردی بر اجرای هرگونه ساخت و ساز در مناطق  ساحلی مکران نظارت می‌کند و باید دستگاه‌های اداری و بخش  خصوصی مجوزهایی را قبل از هرگونه اقدام اخذ کنند.

 حسین چراغی مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی  استان گیلان خبر داد:

 

 بندرآستارا یک پست اسکله عملیاتی دارد و با افتتاح پست دوم اسکله  درهفته دولت، ظرفیت تخلیه و بارگیری خود را به یک میلیون تن افزایش  می دهد.

 از نظرلایروبی، بندر انزلی در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و ما  می‌توانیم تمامی کشتی های با بالاترین اندازه و بیشترین آبخوری را  که در خزر تردد می کنند ، پذیرش کنیم و هیچ مشکلی در بنادرانزلی و  آستارا برای ورود و خروج کشتی ها نداریم.

  هرمز امیری مدیر امور درگهان سازمان منطقه    آزاد قشم خبر داد:

 اسکله مسافری درگهان در جزیره قشم با اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد  ریال شامل بازسازی کامل سالن‌های اسکله به وسعت دو هزار و ۵۰۰  مترمربع، بازسازی محوطه اسکله، ساخت دو پانتم، احداث پل‌های  ارتباطی و ایجاد فضای‌های اداری و سبز راه‌اندازی شد.