شناسهٔ خبر: 23317 - سرویس هوایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی مطرح کرد؛

رایزنی‌های اولیه برای ایجاد ترمینال گالری در فرودگاه‌های کشور/ مذاکره با ایتالیایی‌ها برای طراحی‌ ترمینال‌های تهران و تبریز/ فرودگاه‌ها، دروازه‌های معرفی تاریخ هنر ایران به جهان/ ارتباط مستقیم هنرمندان بنام ایرانی با ایتالیایی

رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی با اعلام رایزنی‌های اولیه برای ایجاد ترمینال گالری در فرودگاه‌های کشور از مذاکره با طرف ایتالیایی برای طراحی ترمینال‌های تهران و تبریز در آینده نزدیک خبر داد.

رحمت‌الله مه‌آبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره جزئیات همکاری شرکت فرودگاه‌های کشور با ایتالیایی‌ها برای نوسازی و بهسازی فرودگاه‌های کشور گفت: ایتالیایی‌ها یکی از طرف‌های سرمایه‌گذاری ما هستند که در فرودگاه مهرآباد تهران و فرودگاه تبریز در حال مذاکره برای عقد قرار داد با آنها هستیم. در این رابطه، موافقت‌نامه‌ها با حضور رئیس‌جمهوری در سعدآباد امضا شده و در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد در مباحث طراحی، مالی و چگونگی قراردادها با طرف ایتالیایی هستیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری‌هوایی افزود: تاریخ دقیق عقد قرارداد فعلا مشخص نیست زیرا ما در این زمینه باید تمامی مصالح و منافع کشور را در نظر بگیریم. اما با توجه به اینکه دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی بر ایجاد ترمینال گالری تاکید دارد می‌توان این ایده را در طراحی فرودگاه‌های کشور با همکاری ایتالیایی‌ها پروراند.

مه‌آبادی ادامه داد: شرکت فرودگاه‌های کشور، ورود طرف ایتالیایی برای طراحی‌های ترمینال‌های تهران و تبریز را در برنامه دارد و در حال بررسی امکان فرصت آفرینی در این باره است.

وی با اشاره به این فرضیه و تصور که شاید حضور ایتالیایی‌ها به طولانی‌شدن انجام پروژه ختم شود تاکید کرد: در نظر داریم تا در قراردادهای طراحی تسریع در جریان انجام طراحی را قید کرده و بر اساس آن در صورت قطعی‌شدن همکاری، به تسریع در روند اجرای طراحی پروژه‌ها دست یابیم. همچنین در نظر داریم تا ارتباط مستقیم هنرمندان بنام ایرانی را با هنرمندان ایتالیایی ایجاد کنیم و ایده‌های جدید در مورد بهره‌مندی اقتصادی از فرودگاه‌های کشور را بپرورانیم.

مه‌آبادی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که فضای فرودگاه‌ها فضاهای زنده‌ای نیست، فرودگاه‌های ما چیزی برای عرضه ندارند و متاسفانه نمادی از معماری، فرهنگ و هنر ایران نیستند. به همین دلیل نیز اکنون که فرصت استثنایی برای نوسازی و توسعه ایجاد شده نباید غفلت تاریخی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ضمن اظهار تاسف از غفلت‌های تاریخی ایران در بهره‌مندی از ظرفیت فرودگاه‌های کشور برای رونق اقتصادی گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در این دوره از اینکه بخواهد دست به اقدامات بی‌هدف و برخواسته از سلیقه‌های فردی و مشاوره‌های یک بعدی بزند به شدت اجتناب می‌کند و در صدد ایجاد فرصت‌آفرینی است.

مه‌آبادی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر، ایران در فصل نوینی از مدیریت کلان برای نوسازی صنعت فرودگاهی کشور قرار دارد، به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: ما در فصل نوینی برای نوسازی صنعت فرودگاهی قرار داریم و به جایی رسیده‌ایم که توسعه گریزناپذیر است. به همین دلیل نیز باید در این عرصه از این فرصت‌ها استفاده کنیم و بتوانیم تحولی در عرصه توسعه ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی تاکید کرد: فرودگاه‌ها یکی از جلوه‌گاه‌های داشته‌های یک ملت هستند و همانطور که وزیر راه و شهرسازی نیز بر آن تاکید دارند معرفی ایران به دنیا با ابزار هنر نه تنها امکان‌پذیر که ضروری است این جلوه (هنر) در فرودگاه‌ها نیز بازتاب داشته باشد.

مه‌آبادی با اشاره به سخنان وزیر راه و شهرسازی در این ارتباط که فرودگاه‌ها دروازه‌های هنر کشور هستند و باید بتوان تاریخ هنر کشور را در آنجا به تصویر کشاند افزود: ضروری است تا در رابطه با معرفی ایران با ابزار هنر در فرودگاه‌ها فضایی فراهم شود تا گردشگران داخلی و بین‌المللی حساس شده و ایران را در بدو ورود در درگاه‌های فرودگاهی در قاب هنر و در گالری‌های فرودگاهی بشناسند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی تاکید کرد: باید حساسیت‌هایی را ایجاد کنیم تا مسافران داخلی و همچنین بین‌المللی با ورود به ایران هدفمند بدانند که به دنبال چه چیزی می‌روند که این اندیشه یعنی ایجاد آرت گالری در فرودگاه‌ها هم از منظر فرهنگ و هم از منظر تجاری و اقتصادی مقرون به‌صرفه خواهد بود و تحولی جدید در توسعه فرودگاه‌های کشور به شمار می‌رود.

وی در پایان با اشاره به اینکه فرودگاه‌ها از نظر مالی فقیر هستند گفت: می‌توانیم با نگاه همه‌جانبه به اقتصاد فرودگاه‌ها نیز کمک فراوانی کنیم و حتی می‌توانیم این ایده را به دنیا معرفی کنیم. /