شناسهٔ خبر: 23400 - سرویس هوایی

در سومين جلسه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری مطرح شد:

تاکید بر برنامه‌ریزی شرکت‌های هواپیمایی برای نوسازی ناوگان/ اقدام حقوقی علیه ایرلاین‌های بدهکار به شرکت فرودگاه‌های کشور/ تنظیم و تصویب برنامه‌ امنیتی فرودگاه‌ها بر اساس قوانین ایکائو

شورای هوایی وزیر راه و شهرسازی در سومين جلسه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری ضمن تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی شرکت‌های هواپیمایی برای نوسازی ناوگان اعلام کرد: در درجه اول بدهی شرکت‌هایی که تاكنون اقدام به پرداخت بدهی‌های خود به شركت فرودگاه‌های كشور نکرده‌اند را استمهال کرده و در صورت بی‌اعتنایی اقدام حقوقی انجام دهید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سومين جلسه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری در سال ۹۵ با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با رياست علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های كشور و دیگر اعضای این شورا برگزار شد.

در این جلسه درخواست صدور پروانه بهره‌­برداری برای یکی از شرکت‌های جديدالتاسیس طرح و پس از ارائه گزارشی از وضعیت شرکت مذکور، وضعیت سرمایه ثبتی و ناوگان مورد استفاده از نظر سهام‌داران، هیئت مدیره، مدیرعامل و اعضای شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت با موافقت وزیر راه و شهرسازی همراه نشد.

آخوندی در این خصوص تأکید کرد: تمامی شرکت‌های هواپیمایی باید برای نوسازی ناوگان خود برنامه‌ریزی کرده و هرچه سریعتر نسبت به آن اقدام کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درخصوص مسئله دسترسی به اینترنت در فرودگاه‌ها ضمن بیان این مطلب که این موضوع مهمی است و باید نسبت به رفع این کمبود با در نظر گرفتن مسائل امنیتی فضای سایبری اقدام شود، شرکت فرودگاه‌های كشور را موظف به ارائه گزارش و درخواست كتبی در این خصوص با تمامی جزئیات لازم کرد تا جهت هماهنگی‌های امنیتی در هیئت وزیران مطرح و شخصا از سوی رئیس جمهور مورد اقدام و پیگیری قرار گیرد.

وی همچنین درخصوص بحث بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی به شركت فرودگاه‌های كشور نیز که به عنوان دستورکار دیگر این شورا از سوی شرکت‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفت بیان کرد: در درجه اول بدهی شرکت‌هایی که تاكنون اقدام به پرداخت بدهی‌های خود به شركت فرودگاه‌های كشور نکرده‌اند را استمهال کرده و در صورت بی‌اعتنایی اقدام حقوقی انجام دهید. اداره شركت‌ها باید بر مبنای اصول بازرگانی باشد. چنانچه پول و بدهی شرکت‌ها به موقع پرداخت نشود باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. وی در این خصوص خواستار تدوین دستورالعملی مشخص برای نحوه پرداخت بدهی‌ها و اقدامات قانونی برخورد با متخلفان نیز شد تا در جلسات آتی شورا مورد بررسی و تصويب قرار گيرد.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش در ادامه گزارش ارائه شده توسط سازمان هواپيمايی كشوری در خصوص مسئله امنيت هوانوردی از ديدگاه ايكائو و مقررات ملی، بحث امنیت فرودگا‌ه‌ها را مسئله‌ای بسیار مهم و جدی در این بخش قلمداد کرد و افزود: باید در این راستا بر اساس اسناد بالادستی، برنامه‌ امنیتی فرودگاه‌ها تنظیم و تصویب شود تا تمامی دستگاه‌ها و بخش‌های مرتبط مطابق با آن عمل نمایند.

از سویی دیگر مه ‌آبادی نیز در طول این جلسه درخصوص بحث بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: عدم پرداخت بدهی‌های جاری شرکت‌های هواپیمایی به شركت فرودگاه‌های كشور یکی از مشکلات فعلی اين شركت به شمار می‌رود. در این راستا پس از مذاکرات لازم با برخی از شركت‌های هواپيمايی تا حدود زيادی به تفاهم رسیدیم ولی در برخی موارد خیر.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بدهی این شرکت‌ها به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی كشور نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان است گفت: طبق برنامه­‌ریزی صورت گرفته بنا داریم با سازمان هواپیمایی در اين خصوص هماهنگ بوده و با جدیت این مسائل را رفع کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی كشور در ادامه خاطرنشان کرد: درحال حاضر شرکت فرودگاه‌ها طلب زیادی از شرکت‌های هواپیمایی دارد که به علت عدم نقدینگی کافی توان خریداری تجهیزات جدید فرودگاهی از جمله دومین هواپیمای فلایت‌چک را ندارد به همین دلیل تصمیم گرفتیم درصورت توافق اعضای شورا از این زمان به بعد هریک از شرکت‌هایی که پرداخت‌ بدهی‌های خود را به تعویق می‌اندازند با استناد به ماده ۶۳ قانون وصل برخی از درآمدهای دولت و اصلاحيه‌‌های آن براساس مدت زمان طی شده کارمزد بدهی خود را نیز بپردازند.

 در این جلسه مه‌آبادی همچنین گزارشی از تأمین و تجهیز زیرساخت‌های لازم در ترمینال‌های فرودگاه‌ها علی‌الخصوص فرودگاه‌های بین‌المللی جهت ارائه سرویس اینترنت پرداخته و ضمن اعلام آمادگی این شرکت به ذکر مشکلات مقرراتی در این حوزه پرداخت./