شناسهٔ خبر: 23431 - سرویس هوایی

وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس مطرح کرد:

قرارگیری ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی/ تبدیل فرودگاه امام به هاب حمل‌ونقل منطقه/ دست واسطه‌ها را در خرید هواپیما قطع کردیم/ راه‌آهن حومه‌ای علاج درد آلودگی هوای تهران/ وجود ۱۹ میلیون بدمسکن در کشور

آخوندی مجلس وزیر راه و شهرسازی قرار گرفتن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های هوایی را از بزرگ‌ترین سیاست‌های حمل و نقل این وزارتخانه دانست و ابراز امیدواری کرد که قطعه اول آزادراه تهران- شمال بهار ۹۶ افتتاح شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی امروز (دوشنبه) در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مهم‌ترین سیاست ما در دولت یازدهم بازیابی مجدد موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان است مخصوصا پس از اینکه دوره سردرگمی و اتلاف منابع ملی و بی‌توجهی به منافع کشور

وی افزود: این مهم در حوزه سیاست خارجی توسط آقای ظریف وزیر خارجه راهبری شد و نتیجه آن تحت عنوان برجام شناخته شد، برجام از نظر ما یک توافق صرف نیست بلکه یک تغییر رویکرد بنیادین به بازخوانی سطح ایران در منطقه است، از نظر من برجام در سطح بین‌المللی به مفهوم به رسمیت شناخته شدن موقعیت ایران و قدرت کشورمان در سطح منطقه است البته این ساده‌ترین بخش برجام بوده و هست، هسته سخت برجام در بحث داخلی است که به مفهوم پایان بخشیدن به سوداگری اتلاف منابع و به حراج گذاشتن ثروت ملی است، سوی دیگر آن سرمایه‌‌گذاری در ایران است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این ارتباط ضروری است که بر این امر پافشاری کنند که اتکای ما بر توسعه ایران به توان داخلی ایران است، بی‌توجهی به موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان و از دست دادن منابع است، همواره باید در پی افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران باشیم.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: به گمانم این مفهوم درون‌زایی و برون‌زایی در اقتصاد است، هنوز پس از دو هزار سال از تمدن ایران‌َشهری، ایران چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب است اما گاهی در پی بی‌خردی و برخی بی‌تدبیری‌ها، این امتیازات سخاوتمندانه به دیگران تقدیم شده و ایران از بخش وسیعی محروم شده است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین سیاست حمل و نقلی ما قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی است، گفت: لازمه این موضوع بازنگری و توافق‌های بین‌المللی و نوسازی و به روزرسانی ناوگان در هر چهار شکل زمینی- دریایی- ریلی و هوایی برای افزایش رقابت است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید به دنیا اطمینان دهیم عبور از ایران امنیت بالایی دارد، زمان را کاهش می‌دهد و علاوه بر دقت بالا  همراه با آسایش حداکثری است، اولین گام ما در این زمینه نوسازی صنعت هوانوردی کشور است، در این مدت مذاکرات با شرکت‌های هواپیمایی معتبر را آغاز کردیم و شما هر ماه شاهد گسترش تعداد مبدا‌ها و مقصدهای شرکت‌های ایرانی هستید البته ما هنوز در میانه راه قرار داریم و راه طولانی پیش روی ماست.

آخوندی با بیان اینکه بازنگری در راه‌های هوایی، رفع موانع پروازی، کوتاه کردن مسیر و افزایش قدرت رقابت اصلی‌ترین سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی است، یادآور شد: همین الان تعداد پروازهای ورودی از ایران دو برابر شده است، نوسازی سیستم ناوبری ایران دومین سیاست ماست که ما آن را پیگیری می‌کنیم، تمام سیستم‌های راداری را بازنگری کردیم و تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و پروژه در دست سرمایه‌گذاری هم داریم.

وی ادامه داد: سال‌هاست که در فرودگاه‌های ایران سرمایه‌گذاری انجام نشده است، بسیاری از فرودگاه‌ها مازاد بر ظرفیت عمل می‌کنند و به زودی به حد اشباع می‌رسند، رشد مستمر پروازها شاهد این مدعاست، فرودگاه امام از سال‌ ۸۳ تاکنون مورد سرمایه‌گذاری جدید قرار نگرفته است، سال‌هاست فرودگاه امام ۶۰ درصد بیش از ظرفیتش مورد بهره‌برداری است، ترمینال سلام در فرودگاه امام امسال افتتاح می‌شود، مناقصه بین‌المللی ترمینال ۲۲ میلیون نفری فرودگاه امام به زودی ابلاغ می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: قرار بود فرودگاه امام‌ هاب حمل و نقل کل منطقه شود برای همین منظور یک شبکه حمل و نقل ترکیبی هوایی- ریلی و زمینی را می‌خواهیم ایجاد کنیم تا هرچه سریع‌تر فرودگاه امام به بنادر کشور متصل شود و کار بنادر در این فرودگاه انجام شود.

آخوندی تاکید کرد: ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت‌پذیری در منطقه به ۴۰۰ فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد و ۱۰۰ فروند هواپیمای کوتاه‌برد نیاز دارد، این موضوع به مفهوم ۵۰ ميليارد دلار سرمایه‌گذاری است، رقبا و منتقدان ما این موضوع را آرزو می‌دانستند و می‌گفتند تامین این همه منابع ناممکن به نظر می‌ رسد ولی ما در وزارتخانه همزمان با شروع مذاکرات هسته‌ای به صورت موازی برنامه تامین هواپیما برای ناوگان ملی را آغاز کردیم و پیش‌نویس خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس تهیه شد. همچنین در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام می‌شود، اجرای این قرارداد ۱۶ سال به طول می‌انجامد که به مفهوم امنیت بلند مدت اقتصاد ایران است، این موضوع به مفهوم استفاده از موقعیت ایران در سطح بازارهای بین‌املللی و به نفع ایران است.

آخوندی با بیان اینکه ما دست تمام واسطه‌ها و دلال‌ها را از این معاملات قطع کردیم، گفت: اگر بخواهید بدانید راجع به چه رقم دلالی صحبت می‌کنم باید بگویم آخرین توافقی که پیش از من برای خرید ۶ فروند هواپیمای A۳۲۰ انجام شد با رقم بین ۵ تا ۷ میلیون دلار متفاوت بود، لذا ما می‌دانیم چه می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه بین ۳ الی ۴ میلیارد دلار هزینه خرید بلیت‌های ایرانی از شرکت‌های خارجی است، ‌ گفت: ما ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای چابهار تامین اعتبار کردیم، بیش از ۱۰۰ میلیون یورور برای تجهیز فاز دو بندر شهید رجایی هزینه کردیم، ما نیاز داریم تمام خطوطی که در بخش ریلی به کلان‌شهرها منتقل می‌شود را یا دو خطه، یا سه خطه یا ۴ خطه کنیم، هم‌اکنون پروژه‌های بزرگی در بخش راه‌آةن در دست اقدام است.

آخوندی با اشاره به آلودگی هوای شهر تهران، گفت: روزانه ۴۵۰ هزار خودرو وارد تهران شده و از تهران خارج می‌شود، برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران باید راه‌آهن حومه‌ای را راه‌اندازی کنیم. در سال ۹۳ فقط ۵ هزار کیلومتر روکش جدید جاده داشتیم، این رقم در سال ۹۴ به۶ هزار کیلومتر افزایش یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آزادراه تهران- شمال گفت: امیدواریم بهار سال ۹۶ قطعه اول این آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری برسد.

آخوندی گفت: در حوزه شهرسازی بزرگ‌ترین مشکل شهر‌فروشی در کشور است، یک عده سوداگر پیش از این می‌‌توانستند در هر لحظه و در هر جا ساختمان‌سازی کنند، در مشهد مقدس ۳۰۰ پروانه غیرقانونی برای ساخت و ساز اطراف حرم امام رضا (ع) صادر شده است در حالی که ما در شهرسازی نیازمند انضباط شهری هستیم، نتیجه شهرفروشی این است که در تهران هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده اما دو هفته هوای سالم در طول سال در تهران نداریم، این چه سرمایه‌گذاری است؟

وزیر راه در خصوص مسکن مهرنیز گفت: طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر که بیش از صد هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شد، تاثیری در ۱۹ میلیون بدمسکن ایجاد نکرده است، علی‌رغم این حجم سرمایه‌گذاری ما با ۱۹ میلیون بدمسکن مواجهیم بدین معنا که این افراد درحاشیه شهرها و یا مکان‌های نامناسب زندگی می‌کنند، اگر مسکن مهر یک سر سوزن مفید بود می‌توانست آثارش را در ۱۹ میلیون بدمسکن ایجاد کند. البته ما پیش از این هم به خریداران مسکن مهر گفته‌ایم که نسبت به آنان متعهدیم و به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

آخوندی با بیان اینکه دو میلیون و ۲۱۵ هزار واحد حجم پروژه مسکن مهر بوده که البته ۱۱۷ هزار واحد فاقد متقاضی است، تصریح کرد: حدود ۴۹ هزار واحد از پروژه مسکن مهر در مکان‌هایی ساخته شده که دارای مشکلات حقوقی در دادگاه‌ها هستند، نازک‌کاری یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد به اتمام رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه  در پاسخ به سوالی درباره آزادراه تهران- شمال گفت: هم‌اکنون فعالیت در این آزادراه بسیار خوب است، این آزادراه دارای ۴ قطعه است. قطعه ۴ نزدیک چالوس است، قطعه یک آزادراه تهران- شمال که ساخت و ساز آن بسیار سخت بود دارای ۲۸ کیلومتر تونل است و تمام این قطعه هم‌اکنون زیر کار است، بزرگ‌ترین سیستم لایمینگ تونل‌های ایران در این آزادراه در حال انجام است و یکی از شاهکارهای فنی و اجرایی کشور در حال انجام است که امیدوارم بهار ۹۶ افتتاح شود.